תוקף. אבו מאזן
תוקף. אבו מאזןצילום: פלאש 90

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נואם הערב (שלישי) במועצת הביטחון בדיון של המועצה העוסק בהכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל.

"ישראל סוגרת את הדלת על פתרון שתי המדינות ופוגעת בו", טען אבו מאזן.

"אנו מפיצים את שפת השלום", טען אבו מאזן בנאומו, "אנחנו מסרבים לאלימות ובונים בתי ספר, בתי חולים, אזורי תעשייה וחקלאות - ולא קונים טנקים ומטוסים".

אבו מאזן האשים בנאומו כי נתניהו הוא זה שהתחמק מהפסגה במוסקבה, וישראל היא זו שסיכלה את מאמציו של מזכיר המדינה האמריקני לשעבר ג'ון קרי. "אנחנו לא סירבנו אפילו פעם אחת לשיחות השלום", טען אבו מאזן. בהמשך הנאום קרא אבו מאזן למועצה להכיר במדינה פלסטינית.

לפני כן דיבר מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש שטען כי אין שום אלטרנטיבה לפתרון שתי המדינות. "אין תוכנית חלופית, אבל המציאות בשטח דוחפת את כולם לפיתרון של מדינה אחת שלא תוכל לספק מענה לרצון של הישראלים והפלסטינים לביטחון, עצמאות ודמוקרטיה".

ניקולאי מלדנוב, שליח האו"ם למזרח התיכון הוסיף כי לדעתו, "הגורמים הקיצוניים מנצחים בכל יום שעובר, כשהגורמים המתונים מאבדים את התקווה, ומציבים מכשולים לפיתרון שתי המדינות".

הוא דרש מישראל "להפסיק את הבנייה בהתנחלויות ולאפשר לפלסטינים סמכויות נוספות בשטחי C". מהפלסטינים דרש "לקבל אחריות על רצועת עזה".

הוא גינה את ישראל והפלסטינים על שורה של פעולות. נגד ישראל טען שהיא משתמשת בכוח נגד הפלסטינים וגינה את הבנייה ביהודה ושומרון, ובמיוחד את זו שנעשתה כתגובה לפיגועים.

בדיון משתתפים גם יועצי הנשיא טראמפ לענייני המזרח התיכון, ג'ארד קושנר והשליח האמריקני המיוחד ג'ייסון גרינבלט, וכן שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי והשגריר הישראלי דני דנון.