הצפרים בתצפית
הצפרים בתצפיתצילום: ערן היימס, רשות הטבע והגנים

11 מיני ציפורים נדירים, המוגדרים ברמות שונות של סכנת הכחדה, נצפו במסגרת סקר ציפורים חסר תקדים בהיקפו, שנערך לאחרונה באזור הנגב הדרומי בהובלת רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, מרכז הצפרות אילת והיחידה הסביבתית אילת/אילות.

הסקר נערך במטרה לזהות את צפיפות ומגוון מיני הציפורים המדבריות באזור זה.

בין המינים הנדירים שנצפו: אלימון, חוברה מדברית, קטה סנגלית, סבכי ערבות, רץ מדבר, סלעית ערבות, קטת כתר, בזבוז לבנון , עפרוני חכלילי, סלעית נזירה ומדברון.

הסקר נערך במרחבים הפתוחים – בשטחים מישוריים, ובערוצי נחלים המתאפיינים בצומח שיחני נמוך שהינו בית הגידול האופייני למינים אלו, בהם גם שטחים שנחשבים בין השמורים ביותר בישראל, חלקם בתוך שמורות הטבע "הנחלים הגדולים", "קצב וחיון" ו"מסיב אילת".

מדובר בסקר חסר תקדים בהיקפו, שנערך במשך 3 ימים, והשתתפו בו למעלה מ-50 צפרים מקצועיים, חובבי טבע מתנדבים , פקחים של רשות הטבע והגנים ואנשי החברה להגנת הטבע. במסגרת הסקר נסרקו 50 תאי שטח, חלקם באזורים שלא נסקרו מעולם.

במהלך הסקר נאספו למעלה מ-1,000 תצפיות על 75 מיני ציפורים שונים בהם כאמור 11 מינים נדירים שמוגדרים ברמות שונות של סכנת הכחדה.

ברשות הטבע והגנים, בחברה להגנת הטבע , במרכז אילת לצפרות והיחידה הסביבתית אילת/אילות השותפים לסקר מתכוונים לערוך אותו אחת לשנה ולחזור לאותם תאי שטח על מנת לאסוף נתונים באופן שיטתי ובכך להבין טוב יותר את הדינמיקה של אותם מינים ולשפוך אור על מצב האוכלוסיות השונות ועל מצב בתי הגידול.

כך למשל, סביר שבשנה שחונה, מיעוט צומח יגרום למיעוט גוזלים ואפרוחים, ולבחירת אזורי שיחור מזון אחרים, אולי אף במדינות שכנות.

לדברי ערן היימס, מנהל מרחב ערבה דרומית ברשות הטבע והגנים, "סקר בהיקף כזה, שנערך בזכות שיתוף פעולה פורה בין הגופים המעורבים יחד עם התנדבות מרשימה של חובבי טבע ואוהבי סביבה, הוא כלי איכותי למען שמירת הטבע, שמאפשר לנו להבין את מצב בתי הגידול. נוכחות ומגוון רחב של בעלי כנף מצביעים על כך שיש מספיק מזון ושאין הפרעות למערכת האקולוגית הנדרשת למיני ציפורים אלו ובכלל.

"בתקופה כזו שמתאפיינת בלחצי פיתוח אדירים ותכניות שונות שמתעוררות חדשות לבקרים, חשוב מאוד לקבל אינדיקציה טובה ככל שניתן על מנת להבין מה הם השטחים הערכיים ביותר עליהם עלינו לשמור ובהם ובקרבתם למנוע פגיעה מהותית שתוביל לפגיעה אקולוגית", אמר היימס.

נועם וייס, צפר בכיר בחברה להגנת הטבע, סיפר "בסקר נצפו לפחות 18 פרטים של העפרוני הנדיר מסוג אלימון, החי בבתי גידול ייחודיים של מישורים בעלי קרקע רכה. עד עתה מעולם לא נצפה מספר כה גבוה של מין זה בישראל ביום אחד, ועד לשנים האחרונות ההערכות דיברו על זוגות בודדים בלבד של מין זה. לצד זה נצפו גם עפרונים עבי מקור בלפחות 3 נקודות שונות.

"מין זה מוכר כדוגר רק בשטחים מדבריים איכותיים במיוחד ורק בתנאי שהמקום קיבל מעט גשם בטווח של כשנתיים. חוברות מדבריות שנחשבו נדירות מאוד בדרום הנגב נצפו במספרים מפתיעים לטובה גם כן", תיאר.

לדברי איתי שני, אקולוג ורכז שטחים פתוחים ואיכות סביבה, יחידה סביבתית אילת-חבל אילות, "אנחנו רואים את השטחים הפתוחים כחלק משמעותי במועצה, וההבנה של מה הם מכילים מבחינת מגוון ביולוגי תעזור לנו לנהלם בהמשך בצורה מיטבית ובשיתוף פעולה מלא עם רשות הטבע והגנים והגופים הנמצאים באזור".

אלימון - ציפור נדירה
אלימון - ציפור נדירהצילום: נעם וייס, החברה להגנת הטבע