יהודי ארה"ב נגד החוק הפולני

קרן יהודית אמריקנית נודעת, קרן משפחת רודרמן, הצליחה אתמול להכעיס את מנהיגי פולין עם וידיאו שהפיקה והעלתה ליוטיוב. בסופו של דבר, הסירה את הווידיאו.

בסרטון נראים יהודים בגילאים שונים, המצולמים כנראה בארה"ב, שמכריזים כי אין להם כל בעיה לשבת בכלא הפולני. בהמשך מתברר למה הם מתכוונים: הם אומרים בזה אחר זה את צמד המילים "שואה פולנית" – שאמירתו נאסרה בחוק חדש ושנוי במחלוקת של פולין.

הדוברים בסרטון גם קראו לארה"ב לנתק את יחסיה עם פולין.

יונתן אורנשטיין, מנהל המרכז הקהילתי היהודי בקרקוב, אמר לסוכנות AP שהוא הסביר למנהל הקרן, ג'יי רודרמן, עד כמה הווידיאו בעייתי – וכי הובטח לו שהוא יוסר. בהמשך היום, הווידיאו אכן הוסר, אך עותקים ממנו עדיין קיימים בחשבונות אחרים ביוטיוב.

הביטוי 'שואה פולנית' לא מקובל על אף אדם סביר, בין אם הוא יהודי, פולני, ישראלי או גרמני'”, אמר אורנשטיין. “הרגשות סוערות ופורסמו אמירות פוגעניות ובלתי מדוייקות משני הצדדים, אבל על זה פשוט אי אפשר להגן".

קרן משפחת רודרמן פרסמה הודעה לפיה, “אחרי מסע פרסום שהצליח בצורה אדירה, שהפך ויראלי ברמה הבינלאומית, ובקרב יהודים אמריקניים וישראלים שחתמו על העצומה – הקהילה היהודית בפולין יצרה קשר עם הקרן ובשל החשש שלהם לבטחונם, החלטנו לעצור את מסע הפרסום".

רשת ABC דיווחה כי עוזרו של ראש ממשלת פולין, מתאוש מורייצקי, אמר שהסרטון מהווה עלבון לאלפי הפולנים שסיכנו את חייהם כדי להציל יהודים בשואה.

הדיווח על הסרטון היה הכתבה המובילה באתר של ערוץ הטלוויזיה הממשלתי TVPInfo, שכינה את הסרטון "מזעזע". העתונאי ויטולד יוראש מתחנת השידור הפרטית Polsat אמר שהסרטון "יורק בפניו של כל פולני", כולל אלו שכמוהו מתנגדים לחוק הפולני החדש.