"יש כאן הפניית עורף גם לחיילים וגם למשפחות". הלוויית מחבלים בעזה
"יש כאן הפניית עורף גם לחיילים וגם למשפחות". הלוויית מחבלים בעזהצילום: וויסאם נסאר, פלאש 90

"אנחנו שומרי שבת, ורק במוצאי שבת נודע לנו מחברים על החזרת גופות המחבלים. לממונה על התיאום עם משפחות השבויים והנעדרים, ירון דורון, נודע על העניין רק מאיתנו. אני חייבת לומר בכאב, האופן שבו מקבלים את ההחלטות האלה הוא פשוט פלילי. קודם כול, זה בניגוד להחלטת הקבינט. אבל מעבר לזה, ביום חמישי בצהריים היינו בבג"ץ, בדיון בענייננו, ועמד נציג המדינה – ראש מחלקת הבג"צים – ואמר לשופטים שהמדינה לא תחזיר גופות מחבלים. פחות מ‑24 שעות אחרי זה מחזירים. זה לא שמורחים אותנו, משפחות גולדין ושאול. זו בגידה וזה מעשה פלילי, שמישהו צריך לשלם עליו מחיר כבד מאוד". את הדברים החמורים הללו אומרת לאה גולדין, אמו של החייל הדר גולדין הי"ד, שגופתו מוחזקת בידי החמאס בעזה.

"יש כאן הפניית עורף גם לחיילים וגם למשפחות", היא כואבת, "זה איבוד הדרך ואיבוד הערך. אכן, זו אחריותו של ראש הממשלה קודם כול, והוא משלם היום מחיר כבד. אבל אני שואלת: איפה בנט, איפה שקד, איפה גלנט, איפה כל חברי הקבינט ששלחו את הדר לקרב? איפה חברי הקבינט של הבית היהודי, למה הם לא דואגים לחיילים שלהם? לשתוק על עוולה זה להיות שותף לעוולה, כמו שאמר שמעון ויזנטל על השואה. ככה אני רואה את זה היום, שקוף לחלוטין". השרים יובל שטייניץ ואיילת שקד בחרו שלא להגיב לפניית 'בשבע' בנוגע לטענות שהועלו נגד שרי הקבינט בכתבה.

"הגופות לא מהוות קלף מיקוח"

דבריה של גולדין באים בעקבות רצף האירועים שהסעיר את המשפחה בשבוע האחרון. רגע לפני כניסת השבת התקבלה ההחלטה להשיב את גופותיהם של שני מחבלים, מבצעי הפיגועים בהר אדר ובכרמי צור, שסותרת לכאורה את החלטת אותה הממשלה מלפני שנה וחודש. בינואר 2017 קיבל הקבינט מדיני-ביטחוני, אחרי סבב התייעצויות ארוך עם גורמים מקצועיים, החלטה על פעולות שמטרתן יצירת לחץ על חמאס שיביא להשבת גופות החיילים. ההחלטה כללה ארבעה מישורים: מניעת קבלת טיפולים רפואיים בארץ למשפחות פעילי חמאס, הרעת תנאים ומניעת ביקורים לאסירי חמאס, החזקת גופות מחבלי חמאס ומחבלים שביצעו פעולות טרור חריגות בחומרתן ומניעת כניסת פעילי חמאס מעזה להר הבית.

משפחת גולדין, באמצעות באי כוחה, הגישה כבר ביולי האחרון עתירה לבג"ץ, ובה היא טוענת כי הממשלה לא מיישמת את המדיניות שעליה החליטה בעצמה. העתירה גובתה בסטטיסטיקות ונתונים, המראים לכאורה כי אף לא אחת מהפעולות שהיו אמורות להינקט יושמה באופן מלא. כך, למשל, מספר ביקורי האסירים לא ירד במהלך 2017, ועדויות ממקור ראשון על בני משפחות פעילי חמאס שמקבלים טיפול בבית חולים ישראלי הגיעו לאנשים בסביבת המשפחה.

ביום שני האחרון הגישו באי כוחה של משפחת גולדין בקשה לצו ביניים שימנע השבת גופות נוספות, והיא אכן התקבלה. דיון נוסף נקבע להרכב מורחב של שבעה שופטים. "המהלך המשפטי שלנו הוא בעקבות אכזבה מהממשלה", אומרת גולדין, "שלפני שנה וחודש החליטו להפעיל לחץ על חמאס כדי להפוך את המצב שבו הם מחזיקים את הדר ואורון מנכס לנטל. אי אפשר להסתכל על סיפור הגופות של הטרוריסטים כנקודה בודדת, הוא חלק ממערכת שלמה ואסרטיבית שתוקפת את חמאס בכל האספקטים. גם באספקטים הטכניים וגם באספקטים הערכיים, כי הנושא של הבאה לקבורה קדוש לכל הדתות".

יש מי שטוען שהחזקת גופות מחבלים לא מהווה גורם לחץ משמעותי.

"זו חוצפה ממדרגה ראשונה להפוך את זה לשיח מינורי. זה לא שיח מינורי. את זה אנחנו חוטפים בפרצוף כל הזמן, כשאנחנו מנסים לדחות את החזרת גופות המחבלים. פעם אחר פעם, בימי שישי, רגע לפני כניסת השבת, מתחת לרדאר הציבורי הישראלי, ישראל מחזירה גופות מחבלים לקבורה. הנתונים הם מדהימים, רק במהלך 2017 ישראל החזירה יותר מ‑30 גופות מחבלים".

אחד מהטוענים שהחזקת גופות אינה מהווה גורם לחץ אפקטיבי הוא רמי איגרא, לשעבר ראש מחלקת שבויים ונעדרים במוסד. "למדינה יש שיקולים שהם מעבר לשיקולי המשפחה", אומר איגרא, "את שיקולי המשפחה אנחנו מבינים היטב, אך הבעיה היא שבצד השני הגופות לא מהוות קלף מיקוח. הן לא ממש חשובות שם, לא מזיזות בשום צורה להנהגה. וזה נכון לגבי כל הגופות – אפילו אלו של פעילי הארגון. כשהבן של נסראללה היה ברשותנו במשך תקופה מאוד ארוכה, נסראללה כלל לא לחץ שנחזיר. הוא אמר: 'אל תחזירו, זה לא מעניין'. הוא לא העלה את זה לדיון בכלל, כמו שסטלין לא ניהל משא ומתן להצלת בנו השבוי. זו תפיסת העולם".

משפחת גולדין, בניגוד למקרים שידענו בעבר, דווקא מבקשת להוביל מדיניות שאין בה שחרור אסירים ופגיעה בביטחון המדינה. לכאורה הממשלה הייתה צריכה לשתף איתם פעולה ברצון, מדוע בכל אופן היא מתעקשת להחזיר גופות מחבלים?

"למדינה יש אינטרסים לפעמים לעשות מחוות לאלמנטים שהם יותר מתונים וקלים למשא ומתן בצד השני", מסביר איגרא. "אני לא יודע מה האינטרס במקרה הספציפי, זה בהחלט יכול להיות מחווה על הצלת החיילים מלינץ' בשבוע שעבר. ייתכן שהמחבלים קרובי משפחה של גורמים במנגנוני הביטחון הפלשתיני. יש יחסי תן וקח, והאינטרסים של המדינה לא זהים לאינטרסים של המשפחה. המשפחה בדרך כלל רואה את התמונה בצורה פשטנית ולא מכירה לעומק את הפרטים".

עם זאת, ובהסתייג מפרשת גופות המחבלים, איגרא דווקא מצדד בטענת משפחת גולדין שהמדינה לא פועלת בנחיצות הנדרשת כדי להשיב את גופת בנה. "משפחת גולדין אצילית ומתנהגת בצורה שפויה ונוחה למדינה, בהשוואה למקרים אחרים. הם צודקים שהמדינה לא עושה מספיק כדי להביא להחזרתו של בנם. המדינה יודעת ללחוץ על הנהגת החמאס. זה יכול להיות בחשבונות הבנק שלהם, בעסקים שהם מחזיקים, בטיפולים רפואיים של בני משפחותיהם. המדינה לא עושה את זה בגלל אינטרסים רחבים שלא חופפים להחזרת הבנים".

"למדינת ישראל יש אינטרס בשלטון חמאס בעזה כרגע, ובמנהיגות הנוכחית לעומת המנהיגות שהייתה בעבר או מנהיגות עתידית שמסתמנת", מסביר איגרא את מכלול האינטרסים. "כדי לא לשבור את הכלים שם, המדינה לא לוחצת על המנהיגות מספיק. הדרך היחידה שתביא את הבנים הביתה היא לחץ ישיר על המנהיגות – פגיעה בחשבונות הבנק, בעסקים ובטיפולים לבני המשפחות, ולמדינה יש את היכולת לעשות זאת. במישור הזה המדינה לא עושה כלום ומשפחת גולדין צודקת בזה. היות שמדובר בגופה מערכת השיקולים משתנה, למרות שהמוטיבציה לא משתנה".

לטענת איגרא, הממשלה סימנה כבר מזמן את רמת החשיבות שהיא מעניקה לסוגיית השבת גופות החיילים, בבחירתה בירון בלום לתפקיד מתאם השבויים והנעדרים. "המתאם שהמדינה מינתה, בהשוואה למתאמים קודמים, הוא בדרג מאוד נמוך. במינוי עצמו אפשר היה להבין מה המדינה רוצה לעשות בנושא. לפי יכולת ההשפעה של המתאם בקהיליית המודיעין, נראה שהיא לא התכוונה לעשות יותר מדי בנוגע להחזרת הגופות".

עוד הזדמנות הוחמצה

בסיום הריאיון מדגימה לאה גולדין את אוזלת היד של מדינת ישראל בעוד הזדמנות דיפלומטית לייצר לחץ על חמאס, ששוב הוחמצה. "לפני חודשיים היינו במועצת הביטחון של האו"ם. היה לנו דיון בעניין שבויים ונעדרים בעזה, והוכחנו שם שלא רק החמאס אלא גם הרשות עוברת על החוק הבינלאומי כאשר היא מחזיקה בחיילים שלנו, מאחר שהיא חתמה על הסכם פיוס עם החמאס. יש לנו הזדמנות להשתמש בחוק הבינלאומי כדי ליצור לחץ מבחוץ על חמאס, על הרשות ועל מצרים, ולהגיד להם להשיב את החיילים מיד, עוד לפני חגיגות השבעים של המדינה. השבוע עמד אבו-מאזן ונאם בפני אותה מועצת הביטחון. היה צריך להטיח בו באותה הזדמנות את העובדה שהוא עובר על החוק הבינלאומי כשהוא מחזיק את גופות החיילים".

"הם נבחרי הציבור ועליהם מוטלת האחריות להביא אותם חזרה", מסיימת גולדין בקריאה נחרצת לחברי הממשלה, "לא לחבק אותנו ולא להביע אמפתיה. מי שיגיד לך שהם עושים כמיטב יכולתם, זה שקר. זה כישלון טוטאלי של מדינת ישראל מול חמאס. אם אין להם את האומץ, שיפנו את הדרך לאנשים אמיצים יותר".