להבין את סכנות הוואטסאפ

הרב יוני לביא מסביר בערוץ 7 על האתגרים החדשים שמתגלים עם התקדמות הטכנולוגיה. "נפרצים הגבולות''.

יוני קמפינסקי , ז' באדר תשע"ח

whatsapp
whatsapp
istock



טוען....

הרב יוני לביא מארגון קהלים, מנהל מוקד "חברים מקשיבים" לנוער, מסביר בערוץ 7 על האתגרים החדשים שמתגלים עם התקדמות הטכנולוגיה.

"לפני מאה שנה הרב קוק אמר שהעולם שלנו מתקדם עם שתי רגליים. רגל ראשונה זה הרגל של המדע והטכנולוגיה והרגל השניה היא המודעות, המוסר והביקורת. תמיד הרגל שמובילה זה הרגל של הטכנולוגיה.

"קודם ממציאים דברים ואז שואלים 'מה המשמעות? מה המחיר? איך זה משפיע עלינו?'. קיווין קייל אמר שהמדע קודם ממציא דברים ואז הוא לומד איך לתרבת אותם. בפער הזה שבין שתי הרגליים קורות כל התקלות", אומר הרב לביא.

אחרי שכבר נמצאו הפתרונות החינוכיים והטכנולוגיים לשימוש השוטף באינטרנט הגיעו הרשתות החברתיות והאפליקציות להעברת מסרים מידיים, ופתחו פתח ואתגר חדש.

"לאדם יש צורך מאוד חזק להרגיש קשור, להרגיש מחובר שהוא שייך למשהו, שהוא מכיר אנשים. הרשתות החברתיות מספקות את הצורך הזה בצורה מאוד חזקה. הוואטסאפ והתוכנות להעברת מסרים מידיים הם כלי מדהים והילדים משתמשים בזה המון, בני הנוער בקטע החברתי לתקשר ביניהם. בלי להרגיש, הרבה פעמים זה מחליף להם את הקשר את החברות את המפגש עם האחרים".

אזהרה נוספת של הרב לביא היא מכך שהנערים והנערות המשתמשים בכלים הוירטואלים לא חשים כשהם עוברים גבולות משום שהם לא בעולם האמיתי.

"נפרצים גבולות בלי להרגיש בכלל. גם נער או נערה שמאמינים בצניעות, בפרטיות ובגבולות מרשים לעצמם ברשתות חברתיות לחשוף דברים אינטימיים, להעלות תמונות שבחיים לא היו מרשים לעצמם להופיע ככה ברחוב, אבל מעלים תמונות כאלה.

''יש גבולות בלפגוע ולשמור על הכבוד של מישהו, כשזה קורה ברשת החברתית, פותחים קבוצה, עושים חרם, עושים שיימינג, נפרצים הגבולות כי זה וירטואלי כי זה בכאילו כי אתה לא רואה את האדם שמולך אבל הוא נמצא שם בצד השני והחץ נכנס ישר ללב".

השיחה מתקיימת לאור הפיתוח החדש של אינטרנט רימון המאפשר סינון וחסימה של תכנים בוואטסאפ ויישומי מסרים מידיים.

הרב לביא מסביר כי אומנם החינוך הוא העיקר אבל ללא סיוע של הטכנולוגיה הילדים יתייצבו מול סיטואציה בלתי אפשרית, "ברור שהעיקר זה חינוך, אבל השימוש באמצעים טכנולוגיים הוא לא נועד לחסוך ולדלג על ההתמודדות, הוא נועד לעשות אותה לשפויה, לאפשרית, בלי זה זה להעמיד את הילדים בסיטואציה לא הגיונית ובלתי אפשרית.

''אנחנו רואים אפילו מבוגרים כמה קשה להם, כמה הם מתברברים כשמחזיקים את המכשיר הזה ביד, בטח כשאת בת 16 או כשאתה בן 14. אם אנחנו רוצים שזה יהיה אפשרי צריך לתת להם את הנתונים לעשות את זה. אנחנו רוצים לסמוך על הילדים, אבל לשמוח כשיש את הכלים המסייעים, ופה הטכנולוגיה היא נועדה לאפשר לדבר הזה לקרות".