חברי הוועדה לבחירת שופטים
חברי הוועדה לבחירת שופטיםצילום: דוברות

בדיוק שנה לאחר סדרת המינויים הקודמת של שופטי בית המשפט העליון, בשעת לילה מאוחרת, צורפו שני שופטים חדשים, הפרופסורים אלכס שטיין ועופר גרוסקופף.

בכך הושלם מהלך דרמטי באשר להרכב שופטי העליון. שישה שופטים חדשים ואין בהם נציגות להלך הרוח של האקטיביזם השיפוטי, שבחצי היובל האחרון גרם נזק משמעותי ביותר למשילות ולאורחות חיי החברה הישראלית.

הנשיא לשעבר אהרן ברק הסביר באריכות כי בחברה דמוקרטית תפקיד בית המשפט, בין השאר, ליצור גשר בין החוק הקבוע למציאות החברתית המשתנה ללא הרף. בשם העיקרון הזה בית המשפט העליון בהנהגת ברק יצר את המשפטיזציה בחברה, הפך את השיח משיח חובות לכלל לשיח זכויות לפרט, וקידם מהפכה חוקתית בלי שהיא הוכרה כמקובל במדינות מתוקנות.

אגב כך בית המשפט העליון ירד לתוך המגרש הפוליטי והפך להיות מעוז ותלפיות לחברי כנסת, לארגונים ולעמותות, שנכשלו בקידום תפיסות העולם שלהם בבית הנבחרים ובכלל הציבור. בשנים האחרונות הלכי הרוח השתנו, הנזק הובן והופנם, וכעת הגיע הזמן לבנות גשר חדש, איתן ויציב בין בית המשפט למציאות החברתית. ההנהגה הנבחרת - להנהיג והשופטים - לשפוט.

יישר כוח לשרת המשפטים איילת שקד שהבינה חיש מהר, שכדי לשנות את כיוון ספינת בית המשפט העליון יש להביא כוחות אינטלקטואליים גדולים ומרשימים כדי שיהיה אפשר להתמודד עם מורשת אהרן ברק. נדרש אומץ לב ציבורי להביא למינוי של פרופ' אלכס שטיין אל מול אוגדות הקהילה המשפטית המוכרת והמזוהה עם השמאל הליברלי.

מעל כל במה הסבירו שהוא יורד, שאינו כשיר לשמש שופט, וברוח הימים האלה ניסו להדביק לו גם הטרדות מיניות. יש לשמוח שהניסיונות האלה כשלו ולקוות שהוא יצליח להחזיר את בית המשפט העליון למעמדו ההיסטורי. מעמד, בין השאר, שבו שופטים לאחר סיום כהונתם לא הופכים פרשנים בשירות השמאל בתקשורת וכאלה שמסבירים כמה הם מצטערים על פסקי דין שהם עצמם נתנו.

פרופ' עופר גרוסקופף, גם הוא כישרון משפטי בעל יכולות גבוהות. בעבודתו כשופט הוא עשה חיל ועורכי הדין שהופיעו בפניו היו מלאי תשבחות על נועם הליכותיו, מהירות תפיסתו, יעילותו וכישוריו המשפטיים. כתלמיד מובהק של דניאל פרידמן ומני מאוטנר, ללא ספק אינו שייך לקו האקטיביסטי.

בסוף שבוע שטלטל את הציבוריות הישראלית אפשר להודות על רגע של נחת, שבו בית המשפט העליון צועד לקראת שינויים נכונים וראויים למען תיקון חיינו במדינת הלאום של העם היהודי. נחת שצריכה להיות משותפת גם לשמאל וגם לימין.

באדיבות "ישראל היום"