"הרגשתי שאין לי את מי לשאול"
"הרגשתי שאין לי את מי לשאול"צילום: עצמי

"תקופה ארוכה הייתי ללא הצעות" מספרת ח', רווקה ירושלמית. "אחר כך היה לי קשר מאוד משמעותי שהסתיים, והיה לי קשה להתגבר עליו ולהמשיך הלאה. הרגשתי שהתקופה הזאת פוגשת אותי במקומות לא פשוטים בתוכי. היה לי קשה להרגיש את התלות הזאת באחרים כל הזמן. היו לי גם המון שאלות על כל מיני דברים, ולא תמיד ידעתי את מי לשאול", היא מסיימת.

ללא ספק, תקופת הדייטים מזמנת לא מעט אתגרים, התלבטויות וגם קשיים.

כל כך הרבה דברים יכולים לצוף בנפש בתקופה הזאת - מי בן הזוג המתאים לי? מי אני ומה אני שווה, מה ראוי לי ומתאים? האם אני בכלל מוכנה להתחתן? איך נכון להתנהל בדייטים? ומה עושים כשאין הצעות וכל כך רוצים? איך מתמודדים עם תחושת התלות בסביבה ואפילו תחושת ההשפלה שכרוכה בחיפוש הזה? ולמה זה לא קורה כבר? ועוד ועוד שאלות.

שאלות מעולם הנפש, הרוח והאמונה. שאלות מעשיות ושאלות מהותיות, שנוגעות לפעמים במקומות עמוקים מאוד.

נחמה ביטקובר ובעלה הרב יהושע, ראשי מכון "עומק הקשר", עוסקים כבר לא מעט שנים בתחום של אימון בנות לקראת זוגיות ונישואין. לפני כמה חודשים הם הקימו מיזם אינטרנטי חדש - "המדרשה לקראת זוגיות".

"בעקבות המפגש שיש לי עם בנות שנמצאות בתקופת הדייטים" מספרת נחמה "הייתי הרבה זמן עם תחושה שמשהו רציני חסר. ראיתי שהרבה בנות מסתובבות עם הרגשה שהן לבד. בנות הולכות עם בטן מלאה בשאלות, ולא תמיד יודעות למי לפנות".

מתוך הצורך הזה שעלה מהשטח, ליצור מענה רציני, מקצועי ועמוק לשאלות, החליטה נחמה לעשות מעשה.

"המטרה של 'המדרשה לקראת זוגיות' היא ליצור מסגרת מלווה ועוטפת, מעין חממה, מתוך חיבור לבנות ולמקום שבו הן נמצאות, בצורה שתהיה נגישה לכל אחת" מסבירה נחמה.

אז למה לא להמשיך עם האימון, שבו את עוסקת?

"אימון הוא תהליך עומק שבו הבת פוגשת את עצמה ומבררים ביחד מה הכוחות שלה, מה חוסם אותה, ואיך לקדם את עצמה קדימה מהמקום שבו היא נמצאת. אבל התהליך הזה לא מתאים לכולן בכל זמן. הוא כרוך בעלויות כספיות, שלא כולן יכולות להרשות לעצמן. לכן רצינו ליצור משהו חדש - שגם נותן מענה אישי משמעותי, וגם נוח, נגיש וזול. משהו שיכול להתאים לכל אחת ואחת, בכל זמן ובכל מקום".

נחמה מספרת לנו, שהרצון הגדול שעומד מאחורי הקמת המדרשה הוא "שלא תהיה בת, שתרגיש לבד. שאין לה למי לפנות, ושהיא מתמודדת לבד עם הדברים שהיא עוברת בתקופה הזו. וגם, שיהיה מענה תורני לשאלות שעולות, מתוך חיבור לנפש".

המדרשה פועלת בהצלחה כבר כמה חודשים, עם כמה עשרות בנות שמקבלות את הליווי האישי של נחמה ושל שאר חברות הקבוצה - והכל דרך האינטרנט, בשידור חי.

"אני אוהבת מאוד את השיעורים החיים, וגם את המקום להעלות כל מה שמרגישים בפורום של הבנות. אני מרגישה שבשני הערוצים ישנה ממש התייחסות לכל שאלה שעולה. אני אוהבת גם את האווירה. ישנה אוירה של פתיחות ושל קבלה. אין שיפוטיות, להיפך, ממש מחזקים כל בת ובת.…" מספרת מ', אחת מהתלמידות במדרשה. "הנקודה שהכי חזקה לי במדרשה זה תחושת הביחד. זה שאני יודעת שאני לא לבד וישנן עוד בנות שמתמודדות עם דברים דומים מאוד לשלי היא הכי משמעותית לי. זה מנחם ונותן כח…".

אז איך הדברים עובדים במדרשה?

"יש שיעור חי באינטרנט פעם בשבועיים, בכל פעם בנושא אחר" מסבירה נחמה. "למשל, הנה כמה נושאים שכבר דיברנו עליהם במדרשה: איך ממקדים מי באמת נכון לי, ואיפה מוצאים אותו? מה אני יכולה לעשות כדי שמשהו יזוז, ואיך לקבל הצעות? כמה אני אמורה להשקיע בדייטים ומתי לשחרר? ניואנסים, כללים, והדרכות לדייטים. איך להיות באנרגיה במציאות מורכבת? איך יודעים שזה זה? ואיך יודעים שזה לא זה? ועוד נושאים שהבנות העלו.

בשיעורים אנחנו עונים על שאלות שהבנות העלו לפני כן, וגם תוך כדי השידור. במקביל לשיעורים ישנו פורום פעיל של בנות המדרשה, שבו הן דנות על נושאים שונים ומתייעצות בכל עניין. יש שם שיח ער, בנות פותחות דברים עמוקים ומרגישות בנוח לשתף כי הן יכולות להישאר אנונימיות. ובעיקר להרגיש שהן לא מתמודדות עם הדברים לבד".

"אני מרגישה שהחלום הזה מתחיל לקרום עור וגידים" מספרת נחמה בעיניים נוצצות. "המדרשה פועלת כבר כמה חודשים, ומהמשובים שאנחנו מקבלים מהבנות אנחנו רואים ב"ה שהמדרשה היא אי של יציבות, מקום של הכלה ללא שיפוטיות, וגם נותנת מענה משמעותי לשאלות שלהן".

"התפילה שלי היא, שנצליח ליצור מצב שכל אחת תרגיש שעד החתונה שלה בעז"ה, יש לה מקום", מסיימת נחמה את הראיון.