נתניהו
נתניהוצילום: מירי צחי/TPS

המלצות המשטרה נגד נתניהו, חתימתו של שלמה פילבר על הסכם עד מדינה, מעצר מקורבי ראש הממשלה והאפשרות שאחד מהם יצטרף לפילבר ואולי עוד כמה וכמה תחנות בפרשת חקירות נתניהו הביאו כמה מאנשי הימין לדרוש את החלפתו של ראש הממשלה, לפחות עד תום החקירות ולהצטרף לקוראים לניקוי אורוות מוסרי של המערכת הפוליטית.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב דוד פנדל, ראש ישיבת ההסדר בשדרות, השומע את הקולות וקובע כי דווקא הפן המוסרי מחייב השמעת קול הפוך לחלוטין.

"במקום שאין איש צריך להשתדל להיות איש. אני סבור שיש קול אחר וחזק שצריך להשמיע אותו. הרבה מרגישים שיש כאן משהו לא צודק ולא נכון", אומר הרב פנדל ומציין את הבעייתיות הגדולה שבשימוש בעדי מדינה: "כל המציאות של עד מדינה היא לא הלכתית, עד המדינה הוא נוגע בדבר, אולי כשרוצים לחפש ראש מאפיה אולי ניתן להשתמש בכלי הקיצוני הזה.

''אבל אנחנו מרגישים שיש עוול מוסרי גדול מאוד במגמה הזו. סימנו מטרה שהיא הפיכה שלטונית. כאזרח אני סבור שאני משמיע את קול ההמון".

"יש כאן כפיות טובה כלפי ראש ממשלה, יש כאן ניסיון לא דמוקרטי להחליף אותו. זה מביא לעוול אחרי עוול. החתירה להשיג את האמת כביכול בכל מחיר כשאיש לא יודע מה המחיר הזה. גם החוק אומר שעד מדינה הוא בעייתי ולכן צריך סיוע. כל ההתנהלות הזו שמלחיצה, כל האובססיביות שבה מדינה שלמה עוסקת בשברירי תיקים היא מציאות שיש לנו בעיה איתה.

''כאנשי רוח שמדברים מתוך הרוח אנחנו מרגישים שזה עוול מוסרי שאין כמוהו. אין תקדים לאובססיביות הזו שבה מחפשים בכל מחיר ואין מחיר גבוה מדי, כל המשטרה הפרקליטות ומערכת המשפט מגויסת לכך, כאילו זה העוול הגדול ביותר בחברה הישראלית. מישהו צריך לצעוק די ומספיק".

"אין סיבה לחטט בכל מחיר, לאמלל אנשים מסביב לראש הממשלה ולהכריח אותם בשיטות שאינן שקופות. צריך לומר לציבור מה הובטח להם ומה נאמר להם, באיזה לחצים הם עומדים. אני חש שאין מספיק שקיפות ואין צדק. בשם אנשי הרוח, בשם הצדק הטוב והישר מישהו צריך לצעוק מספיק".

לנוכח דבריו אלה נשאל הרב פנדל אם אינו מזדהה עם הקולות הטוענים כי כבר בעבר הלך הימין בעיניים עצומות אחרי ראש ממשלה שאיתו ניתן היה "לגנוב סוסים" בנושאי התיישבות, ובשעה שהדבר לא היה נוח לו הוא הפנה עורף וביצע את העקירה מגוש קטיף? האם הימין לא עלול למצוא את עצמו חוזר על התנהלות זו גם מול נתניהו?

"דווקא בגלל זה הדברים שאמרתי נמצאים על קרקע מוצקה ומוסרית", משיב הרב פנדל ומזכיר כי ראש הממשלה אינו מנהל מדיניות של התיישבות ענפה, בנייה וריבונות אלא להיפך, הוא אינו מנצל את שעת הכושר המדינית מול ממשל טראמפ ובוחר להקפיא את הבנייה, כך שלכאורה גם לימין הייתה עילה להביא להדחתו, אך המוסר והצדק אינם מאפשרים לחבור לרדיפה המתבצעת נגדו. "היינו מעדיפים לראות ממשלה אמונית וארצישראלית, אבל אנחנו לא עוסקים בהפיכה שלטונית".

הרב פנדל קובע כי כל הדיווחים על צעקותיה של שרה ועל פרסות הסיגרים והשמפניות הן בגדר רכילות או בגדר נורמות התנהגות שגם אם אינה מכובדת ומכבדת עדיין היא רחוקה מכדי להיות פלילית ומושחתת ברמה המצדיקה את גיוס כל מערכת המשפט לטובת הדבר.

עוד נשאל הרב פנדל כיצד הוא מתייחס לאותם הטוענים כי דווקא כדי שלא לאפשר הפיכה שלטונית והעברת השלטון לידי השמאל יש לבקש מראש הממשלה לפנות את כסאו לתקופת נבצרות ולאפשר למחליף ממחנה הימין, ככל הנראה מהליכוד, להוביל את הימין ואת הממשלה ללא טרדות החקירות, ובבוא השעה, לאחר שתוכח חפותו יוכל נתניהו לחזור לכיסאו.

לדברי הרב פנדל "צעד כזה הוא להעניק פרס לתקשורת המגויסת והוא תקדים לא נכון". עם זאת הוא מוסיף ואומר: "ברור שכאיש ימין חשוב לי שארץ ישראל תהיה שלמה והימין יהיה בשלטון, ואם זה מה שיגרום לימין להאריך ימים בשלטון וחלילה יש חשש שהימין ייפול צריך לברר את האפשרויות הנוספות, אבל מדובר בתקדים שבו יאמרו שאם התקשורת לא רוצה ביקרו של פוליטיקאי כלשהו הם יוכלו להעליל עליו והוא יזוכה לאחר מכן, כאשר הדבר יהיה מאוחר מדי".