ארכיון
ארכיוןצילום: פלאש 90

אתר האופוזיציה הסורי זמאן אל-וצל מפרסם סקירה של סוגי המל"טים שבידי חיזבאללה תפקידם ומשימותיהם. זאת בעקבות חדירת המל"ט האיראני לשמי ישראל לפני ימים אחדים.

המידע שנאסף על ידי האתר המדובר מתבסס על מחקר סודי שערכו קצינים לשעבר בצבא המשטר הסורי שנשלחו על ידי המשטר הסורי להכשיר את אנשי חיזבאללה. כך מדווחים חוקרי מכון ממר"י המציגים את רשימת המל"טים כפי שהובאה באתר:

"מזל"ט 'מרצאד 1' ששמו האיראני 'מוהאג'ר-2' - המזל"ט הראשון שחיזבאללה החזיק בו. הוא השיג אותו בשנת 2002; משקלו 85 ק"ג; טווח טיסתו 50 ק"מ; הגובה המירבי אליו הוא יכול להגיע הוא 3,300 מטר; זמן השהייה המרבי באוויר הוא 90 דקות; מהירותו המרבית היא 200 קמ"ש.

מל"ט זה נוחת על גלגלים אך זקוק למצנח כדי לנחות בבטחה. המל"ט מיוצר על ידי חברת אל-קודס האיראנית. חיזבאללה מחזיק ארבעה מל"טים כאלה לצורכי תצפית ועוד שניים לצורכי אימונים.

מזל"ט 'מרצאד 2' ששמו האיראני הוא 'מוהאג'ר-4' - נמצא בידי חיזבאללה מאז שנת 2003, והוא עשה בו שימוש במלחמת 2006.

ההבדל בינו לבין דגם מרצאד 1, הוא בכך שמל"ט זה מצויד במגלשות פנימיות ולא בגלגלים. הוא משוגר ממסלול שיגור ונוחת עם מצנח. בידי חזבאללה שמונה מל"טים מסוג זה וארבעה מסלולי שיגור (ישראל הפילה בעבר אחד מהמזל"טים האלו).

מל"ט 'איוב' ששמו האיראני 'שאהד 129' - חיזבאללה השתמש בו בעומק הישראלי בשנת 2012 ולאחר מכן חזר על כך ב- 2013. הדבר עורר בזמנו הד חזק, בשל יכולתו לטוס למרחקים ארוכים. המטוס מסוגל לשאת ארבעה טילים קטנים; אורכו ששה מטרים ומוטת כנפיו 10.5 מטרים; משקלו450 ק"ג; הוא יכול לשאת מטען במשקל של עד 150 ק"ג; מגיע למהירות של 170 קמ"ש; יכול לטוס במשך 20 שעות; יכול להגיע לטווח של 450ק"מ ולגובה של 18,000 רגל.

לחיזבאללה יש בעת הנוכחית שלושה מטוסים כאלה לאחר שישראל הפילה אחד מהם.

מל"ט קל 'מעראב' - זהו מטוס איראני קל וקטן שתגבר את חיזבאללה מאז 2006. אולם מספר המל"טים מדגם זה הוכפל במהלך המעורבות של חיזבאללה בסוריה. הוא מחזיק כעת בשמונה מל"טים כאלה.

מזל"טים קטנים - מתוצרת סין. חיזבאללה השיג עשרות מהם בשל מחירם הזול (היקר שבהם לא עולה יותר מ-1,000 דולר). בנוסף לשימוש במטוסים אלה לצורכי ריגול, ביכולתם לשאת פצצות קטנות. חיזבאללה השתמש במזל"טים מסוג זה מעל לעיירה ח'לצה בעיר חלב. כמו כן גם דאע"ש השתמש בהם.

הפצצות שנעשה בהם שימוש במזל"טים הקטנים - פצצות מדגם MCD-2 המיוצר בסין. דומה לאחד הסוגים שדאע"ש משתמש בהם... התקיפה הראשונה שביצע חיזבאללה באמצעות מזל"טים בסוריה, הייתה ב- 2014 באזור קלמון המערבי.

מל"טים מתאבדים מסוג 'אבאביל' - מל"טים היכולים לשאת חומרי נפץ במשקלים אפקטיביים, להתנגש במטרה ולפוצצה. חיזבאללה מחזיק בכששה מל"טים מסוג זה המסוגלים לשאת 21 ק"ג של חומר נפץ.

מל"ט מתאבד מסוג 'ראמי 1' - מדובר במל"טים האיראניים המתאבדים רעד-1. מספר המל"טים שבידי חיזבאללה הוא עשר. המל"טים האלו משוגרים מאותם הבסיסים של המל"טים מדגם מרצאד 1.

בסיסי השיגור של המל"טים שנכנסים למרחב האווירי של סוריה: מנחת, שטח המראה ומפקדה הוקמו באזור צפון העיירה איעאת במישור בעל-בכ. המקום כולל מנחת ישן ונטוש ששופץ והוקם בו בסיס של חיזבאללה ותחנת פיקוד ושליטה על המל"טים במקום סמוך.

כמו כן, הוכשר מנחת אחר למל"טי שאהד-29 כעשרה ק"מ מדרום אל-הרמל. המטוסים מאוחסנים במחסן גדול כ- 2.5 ק"מ ממערב למנחת כדי להסתירם מפני המעקב של ישראל".