מהפך תחבורתי בבירה ודרישות המינהלים

משרד התחבורה משיק את המהפך התחבורתי בבירה לפיו תופסק מכירת כרטיסי נסיעה אצל הנהגים. המינהלים הקהילתיים: לנקוט בצעדים מקדימים.

מיכל לוי , י"א באדר תשע"ח

תחבורה ציבורית בירושלים
תחבורה ציבורית בירושלים
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

משרד התחבורה משיק את המהפך התחבורתי בירושלים והחל מה-8 במרץ תופסק מכירת כרטיסי נסיעה אצל הנהגים.

כמו כן הנוסעים ייאלצו לרכוש מראש כרטיסי נסיעה במכונות, או לחילופין להטעין את כרטיס הרב-קו באמצעות האפליקציה.

כדי למקסם את ההתייעלות, שיגרו 11 יושבי ראש מינהלים קהילתיים ברחבי העיר מכתב לשר התחבורה ישראל כץ בנושא, ודרשו ממנו לנקוט בצעדים לפני שהמהלך יוצא לפועל.

את היוזמה מוביל יו"ר מינהל קהילתי ארמון הנציב יהודה בן יוסף ונחשף ב'ידיעות אחרונות'. במכתב נכתב בין השאר כי לפני צאת המהלך לפועל יש לקדם "הצבת מכונות למכירת כרטיסי נסיעה במזומן בכל רחבי ירושלים; עלייה מכל דלתות האוטובוסים העירוניים; הצבת מכונות למכירת כרטיסים במזומן ובאשראי בתוך האוטובוסים; הנפקת כרטיסי רב קו באינטרנט; והצבת דיילים למשך חודש בתחנות ובאוטובוסים יחלקו כרטיסי רב קו אנונימיים".

עוד מציינים הפונים במכתב כי "כיום האפשרות לרכישת כרטיסים במזומן היא חלקית, אינה אפשרית במרבית המכונות, ובמכונות בהם היא אפשרית לא כל השטרות מתקבלים וחלק גדול מהמכונות אינן מחזירות עודף במדויק".

יוסי סעידוב ממייסדי 15 דקות ארגון צרכני התחבורה הציבורית, הצביע על הבעיות המרכזיות ביוזמה של משרד התחבורה. "נהגי האוטובוס אינם אמורים לתפקד כקופאים אולם על משרד התחבורה לספק אלטרנטיבה למכירת כרטיסים במזומן לנוסעים בירושלים. כיום, ניתן לרכוש כרטיסים במאות אוטובוסים אולם לאחר הרפורמה מאות אלפי הנוסעים יוכלו לרכוש במזומן רק בכ-50 מכונות – שרובן לא מקבלות את כל השטרות ולא מחזירות עודף מלא. תלמידים וילדים, אזרחים ותיקים וחרדים – כל אלו אוכלוסיות, שרוכשות כרטיסים רק במזומן. אבל במשרד התחבורה מנותקים לצערנו מהנוסעים באוטובוסים".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "ב-8 במרץ 2018 יחל משרד התחבורה במהלך לקידום ושיפור התחבורה הציבורית בירושלים תחילה, ובכל הארץ בהמשך. זאת במטרה לשפר את בטיחות ומהירות הנסיעה, ולאפשר לנהג להתרכז בנהיגה בלבד. השינוי כולל הפסקת הטענת ערך צבור ומכירת מנוי חופשי חודשי בידי הנהג, כך שהנוסעים יוכלו להטעין את כרטיסי הרב קו שברשותם עוד בטרם עלייתם לאוטובוס. בפני הנוסעים עומדות מגוון אפשרויות, באינטרנט, בטלפון הנייד, בכספונטים, במכונות ההטענה ובעשרות קיוסקים ברחי העיר.

"יצוין כי רוב נוסעי התחבורה הציבורית מחזיקים בכרטיס רב קו עם שבב חכם. זאת, לאחר שלפני כשנתיים יצא משרד התחבורה בקריאה לכל הנוסעים להחליף את כרטיס הרב קו שברשותם בכרטיס עם שבב חכם. משרד התחבורה קורא לנוסעים שטרם הצטיידו בכרטיס רב קו עם שבב חכם, להחליף את הכרטיס שברשותם ללא כל תשלום. נוסע שטרם החליף את כרטיס הרב קו שברשותו לכרטיס עם שבב חכם, יכול להטעינו בכל אחת ממכונות הטעינה האוטומטיות או במרכזי 'על הקו' הפזורים בכל רחבי הארץ. משרד התחבורה הנחה את מפעילי התחבורה הציבורית לתגבר את תחנות ההנפקה ואף הוסיף תחנות ניידות רבות להנפקת כרטיסי רב קו חכמים, בכל רחבי הארץ".