הרב נחום רבינוביץ'
הרב נחום רבינוביץ'צילום: אריה מינקוב

הרב נחום רבינוביץ', ראש ישיבת ההסדר ברכת משה במעלה אדומים, סבור כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו צריך לפרוש מתפקידו בעקבות המלצת המשטרה להעמידו לדין.

"הוא אינו צריך לפרוש, וכל העניין נראה כדרך להפיל שלטון באופן לא לגיטימי. יש כאלה שיש להם יצר חזק מאוד להיות שליטים במקום נתניהו, ואנשים מסוג זה הם המקדמים את הקריאות להדחתו", אמר הרב בראיון שהעניק לאחד מתלמידיו.

והמעשים המיוחסים עצמם - עד כמה הם חמורים? "גם אם העובדות נכונות אין הן הופכות אותו לרמאי או מקבל שוחד. שום אדם לא היה משנה את רצונו, ועושה דבר שלא תכנן כבר ממילא לעשותו, רק בגלל מתנות כאלה. מה הוא קיבל - אפילו אלף סיגרים - מה הוא יכול לעשות עם זה? ילך למכור סיגרים? ברור שזו מתנה אישית ללא כוונות כאלה.

ראינו בעבר מקרים של שוחד כאשר לבעל תפקיד מסוים התעורר חשק לכסף, ואז הוא חיפש דרכים כיצד להשיג כסף בכך שיספק את רצונם של עשירים בעלי עניין. אבל אצל נתניהו זה כלל לא המקרה, הוא לא עשה ולא היה עושה שום דבר מיוחד על מנת לקבל את המתנות המדוברות".

גם אם הוא לא צריך לפרוש וזה לא נחשב שוחד, האם לא היה ראוי שיסרב לקבל את המתנות? "לא, סירוב לקבל מתנות מסוג זה מהווה התנהגות לא מקובלת, והוא בוודאי יעליב ויפגע בנותנים. צריך להבין שמתנות כאלה הינן במישור של אחד על אחד, במישור הפרטי שבין בני אדם ובתחום יחסי אנוש, והן אינן מיועדות לנתניהו כאישיות ציבורית".

הרב הוסיף "אני יכול לספר על עצמי שכאשר כיהנתי כרב אמנם קיבלתי משכורת מסודרת, אך הקפדתי שלא לקבל כסף מאנשים פרטיים בתמורה לשירותי כרב. אמנם, היו מקרים של אנשים שביקשו להביע את הערכתם ותודתם על עזרתי, והעניקו לי מתנה או מזכרת כהוקרה. אדם הלך והשקיע זמן לבחור בשבילי משהו, הוא רוצה להביע רגש, הערכה. אם לא אקבל זאת - הוא ירגיש שאני מזלזל בו!

לא יעלה על הדעת ואין זה רצוי כלל למנוע מאנשי הציבור את האפשרות ליחסים חברתיים נורמליים, ולכפות עליהם נורמות נוקשות של סירוב והעלבה לכל מי שמבקש להביע רגש. ואיפה הגבול - הרי לפעמים יש מתנות שמחולקות כמזכרת מאירועים משפחתיים או חברתיים וכן על זה הדרך. היעלה על הדעת שכל איש ציבור יאסור כל אפשרות להעניק לו משהו? ומדוע לעצור שם, אולי יש לאסור גם על אשתו וילדיו של איש הציבור לקבל מתנות ממכריהם?".

האם לא ניתן לחשוב על מודל של סירוב מוחלט לכל מתנה על מנת לשמש דוגמא ומופת לנקיות כפיים? "ובכן גם זו נקודת מבט. ומכל מקום, חשוב להבין שהקו שמפריד בין מה שלגיטימי ומה שלא הוא לפעמים דק מאוד, אך הקו הזה קיים וניתן וראוי לזהותו ולהבחין בין שוחד פסול למתנה בין-אישית ראויה".