ליצנים רפואיים מלווים ילדים לניתוח

במרכז הרפואי קפלן הליצנים הרפואיים מהווים לאורך כל השנה חלק בלתי נפרד מהצוות הרפואי בחדר הניתוח.

הצוות הרפואי המנתח מקפיד לשלב במהלך ניתוחי ילדים את הליצנים הרפואיים כבר מעת ליווי הילד לחדר ניתוח יחד עם הוריו עד שהוא נרדם, ולאחר מכן כשהוא מתעורר בחדר ההתאוששות.

ענת זוננפלד, ליצנית רפואית בקבוצת 'רופאי חלום' שעובדת בקפלן מזה 10 שנים, מתארת את פרויקט ליווי הילדים לחדר הניתוח כאחד הדברים החשובים שהליצנות יכולה לגרום להפחתת חרדה בקרב הילדים ולא פחות חשוב מכך – בקרב הוריהם.

"יום קודם הניתוח אני מקבלת מהצוות הרפואי בחדר הניתוח תכנית ניתוחים למחרת בבוקר. אני מגיעה אל הילד ויוצרת קשר אתו ועם משפחתו על מנת ליצור אמון וחיבור לתהליך שהוא יעבור", היא מספרת.

"כאשר מגיע הסניטר לקחת אותו במיטתו לחדר הניתוח אני מלווה אותו ומסיחה את דעתו מהלחץ הטבעי שיש לפני ניתוח. אנחנו נכנסים יחד לחדר הניתוח ויש אינטראקציה בינינו עד השלב שההרדמה מתחילה".

"הליצן מתכנן עם הילד שעובר ניתוח בהרדמה מלאה את החלום שהוא הולך לחלום ומבטיח שיהיה נוכח גם בסיום הניתוח. אני נכנסת לחדר התאוששות כאשר הוא מתעורר כדי להשלים את התהליך ואני רואה שהילד מגיב בכך שהתקשורת בינינו ממשיכה מהמקום שהופסקה בתחילת הניתוח כשהוא נרדם", סיפרה.

מירב סאינה (רחובות), אמא של נועה בת 7 שעברה ניתוח, אמרה כי ענת הליצנית הרפואית תרמה רבות להורדת מפלס החרדה הן של נועה והן של בני המשפחה. "תודתנו נתונה לכם על האכפתיות, הדאגה ותשומת הלב שלוו בהרבה הומור ומצב רוח טוב, שהמתיקו בעבור נועה ובעבורנו כמשפחה את כל התהליך מההכנה לניתוח ועד שהשתחררנו לביתנו", היא סיכמה.

תפקיד הליצן הרפואי הוא להסביר במילים 'ליצניות' ופשוטות את מה שהילד הולך לחוות. השיתוף שלו מתקיים גם בפרוצדורות רפואיות כגון בדיקות בחדר מיון ילדים ושיתוף פעולה עם פיזיוטרפיסטים ועובדים סוציאליים.

הצוותים הרפואיים בחדר הניתוח מעידים כי הימצאות הליצנים הרפואיים יוצרת חיבור מאוד אישי ואינטימי עם הילד והמשפחה. "אנחנו מקבלים כל הזמן פידבקים חיוביים מההורים על חוויה נעימה שעברו עם הליצנים שמצליחים להעלות חיוך רחב על פניו של הילד גם בזמן לחץ וחרדה".