עושים "סדר" תזונתי

לקראת חודש ניסן וליל הסדר, מסביר הדיאטן ניר כהן על חשיבות אכילה מסודרת ומתוכננת ועל "הסדר" כעיקר חשוב ביהדות.

ניר כהן , כ"א באדר תשע"ח

לעשות סדר בתזונה
לעשות סדר בתזונה
צילום: ISTOCK

יסוד גדול לומדים אנו בחג הפסח- 'הסדר'. מידי שנה ושנה מאז יציאת מצרים מסובים בליל הסדר משפחות משפחות בעם ישראל.

שמו של הלילה, ליל הסדר, רומז לנו על הצורך בתיקון מידותינו בסדרי חיינו. הסדר הוא מוטיב מוביל במחרוזת חיינו הלאומי ומפתח להצלחה בכלל ובתחום ניהול החלק התזונתי בפרט.

ראוי להעמיק ולהתבונן בחלק החשוב שתופס 'הסדר' בחיינו ומתוך כך גם ללמוד על תפקידו בצד התזונתי.

כבר בראשית הבריאה נאמר ש'הארץ היתה תוהו ובוהו... ויאמר אלוקים יהי אור'. הופעת הבריאה מלווה באי-סדר מסוים וריבונו של עולם פועל להכניס בה סדר על ידי הכנסת האור. בפרשת משפטים לאחר מעמד הר סיני נאמר "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם". תרגם יונתן בן עוזיאל "ואלין הינון סדרי דניא די תסדר קדמיהון" כלומר, עמוד המשפט בישראל מחויב להיות בנוי ומוגש לעם בצורה מסודרת.

ביום הכיפורים הנשגב בזמן שעם ישראל זוכה לבית המקדש יש לנו את עבודת הכהן הגדול שנקרא 'סדר העבודה'. חטא, פשע, עוון. קלקול האדם במשך השנה זה הכנסת אי-סדר, חזרה למצב של תוהו ובוהו וביום הכיפורים נדרש הכהן הגדול לתקן על ידי 'סדר העבודה'.

בתורה שבעל פה יש ששה סדרי משנה – רבי יהודה הנשיא לא רק חיבר את המשנה אלא סידר אותה לפי סדר מסוים : זרעים מועד נשים נזיקין קודשים טהרה .

בעת התפילה כשאנו רוצים להתפלל אנו צריכים סידור. אי-אפשר לעמוד לפני ד' בתפילת שמונה עשרה ללא הכנות ראויות: סדר הקורבנות, זמירות וקריאת שמע, כל זאת לפי הסדר.

וכן בזמננו, בחג שמחתנו, אנו חוגגים את הפסח לפי סדר מכוון שנקרא 'ליל הסדר' לפי הסימנים הבאים: קדש, ורחץ, כרפס, יחץ, מגיד, רחצה, מוציא, מצה, מרור, כרוך, שלחן עורך, צפון, ברך, הלל, נרצה.

יש לכך משמעות הלכתית שאם אדם ירצה לשתות את ארבעת הכוסות בבת אחת לא יצא לידי חובה.

בליל הסדר אנו עורכים את הסדר דווקא כאמור דווקא בצורה כזו, כדי שנוכל לקלוט את האור האלוקי, אור הגאולה.

מתוך דוגמאות חשובות אלו נוכל להסיק שתפקידו של האדם, שותפו של הקב"ה, הוא להכניס סדר בעולם.

אם אנו רוצים להיות שותפים אמיתיים של ריבונו של עולם אנו חייבים ללמוד לעשות סדר.

דבר זה כוחו יפה בתחומים רבים בחיינו, אך נתמקד כעת בפן התזונתי.

מחלת הנשנושים והחטיפים

לצערנו, אנו עדים לתופעה מדאיגה בקרב עמנו של השפעת הרגלי אכילה של גויים מארצות המערב. אכילה סתמית ומיותרת ללא קשר להרגשת רעב וצורך אמיתי לאכול.

מקור המילה חטיף שאול מהמילה הלועזית SNACK. המסר העיקרי שעובר כאן הוא שאפשרי ואף 'טבעי' 'לחטוף' אוכל במשך היום בכל זמן נתון.

אין זו דרך אכילה, אלא אכילה בהמית שמורידה מטה מטה את ערכו של האדם שנברא בצלם ובמיוחד של עם ישראל שנקראים בנים למקום.

גם הרמב"ם בצוואתו לבנו מורה: "אל תאכלו כעכברים" כלומר אל תהיו דומים לעכבר שמחפש את מזונו בכל פינה אפלה, אל תפתחו כל רגע את ארון המזווה והמקרר לראות מה ניתן לכרסם.

נראה שהמפתח לפתרון הבעיה הקשה טמון בהכרת ערכנו וחשיבות נשמתנו כבני אדם בכלל ובשייכותנו למועדון היוקרתי שנקרא 'עם ישראל' בפרט, ומתוך כך נוכל לסדר טוב יותר את אכילתנו במשך היום.

סדר אכילה יומי ראוי שיכלול שלוש ארוחת עיקריות (בוקר, צהרים וערב) וכן ארוחות ביניים לפי הצורך.

לארוחת הבוקר יש חשיבות יתרה בכך שמשמת כראש פינה להצלחתנו בהמשך היום.

עוד לפני 3,000 שנה בזמן שעם ישראל היו במדבר בדרכם לארץ המובטחת תיקן להם משה רבינו אכילת פת-שחרית. עד לתיקון זה היו ישראל דומים לתרנגולים המנקרים באשפה.

בא משה ותיקן וקבע להם זמן סעודה, מכאן אנו לומדים שחכמים דימו את אכילתם של ישראל כתרנגולים המנשנשים כל היום.

והדבר ברור שלא באו, חלילה, רבותינו לדבר בסגנון מזלזל כלפי אבותינו הקדושים שהיו במדבר, שנקראו כולם 'דור דעה' וזכו לראות בסוד ד', אלא כוונתם היא שכך הייתה המציאות באכילתם של ישראל לפני ירידת המן מן השמיים שהייתה האכילה כמו של תרנגולים.

משה רבינו תיקן לעם ישראל סעודות קבועות ומסודרות, שכך היא דרכה של תורה, שלא יהיו כל היום מחפשים אחר אוכל, אחר תאוות פשוטות, אלא "לחם בבוקר לשובע" ואיזה לחם? "לחם אבירים אכל איש" לחם של מלאכי השרת וכשהיו אוכלים היו נהנים מזיו השכינה.

במקום אחר בתלמוד מופיעים סגולותיה הרבות של המקיימים אכילת פת-שחרית:

מחלה ששמונים ושלשה חלאים תלוין במרה וכולן פת שחרית במלח וקיתון של מים מבטלתן תנו רבנן י"ג דברים נאמרו בפת שחרית
מצלת מן החמה
ומן הצנה
ומן הזיקין
ומן המזיקין
ומחכימת פתי
וזוכה בדין ללמוד תורה וללמד
ודבריו נשמעין
ותלמודו מתקיים בידו
ואין בשרו מעלה הבל
ונזקק לאשתו ואינו מתאוה לאשה אחרת
והורגת כינה שבבני מעים
ויש אומרין אף מוציא את הקנאה
ומכניס את האהבה

ובשנים האחרונות מחקרים רבים עוסקים בעניין ארוחת הבוקר (פת-שחרית) והשפעותיה ונמצא שהם תומכים בדברי הגמרא בצורה מרשימה :

- לארוחת בוקר חשיבות באספקת סיבים תזונתיים.

- ריכוז הכולסטרול בדם גבוה יותר אצל ילדים ומבוגרים שאינם מקפידים על ארוחת בוקר.

- צריכה גבוהה משמעותית של ויטמינים ומינרלים חיוניים אצל אוכלי ארוחת בוקר (ויטמינים A ו-C, סידן, אבץ וברזל).

- מחקרים רבים מראים עליה משמעותית בצריכת סידן אצל ילדים ומתבגרים המקפידים על ארוחת בוקר.

- כמה מחקרים מורים כי הימנעות מארוחת בוקר אצל מתבגרים מעלה את הסיכון לעודף משקל בבגרות.

- נמצא כי אצל ילדים ה"מדלגים" על ארוחת בוקר צריכת הפירות והירקות נמוכה מהנדרש וגדלה הצריכה של חטיפים בעלי ערך נמוך‏.

- מחקר שעקב אחר הרגלי ארוחת בוקר אצל ילדים באמריקה העריך כי ירידה באכילת ארוחת בוקר אחראית לעליה של יחידת BMI אחת בממוצע הכולל. מחקר אחר העריך כי אכילת ארוחת בוקר בכל יום לימודים מקטינה ב30% בקירוב את הסיכוי לעודף משקל אצל ילדים.

- תלמידים שקיבלו ארוחת בוקר שיפרו את הישגיהם הלימודיים לעומת קבוצת ביקורת: השתפר הזיכרון קצר הטווח, יכולת הקריאה והחישוב האריתמטי.

- מחקרים אחרים הראו שיפור בטווח רחב של יכולות ריכוז ולמידה כולל יכולת פתרון בעיות ויצירתיות.

מכל האמור לעיל יש חשיבות מרבית לאכול פת-שחרית.

במרפאה אני פוגש הרבה פעמים אנשים שאומרים לי שהם מאד רוצים לשפר את מצב בריאותם

וטוענים שהם אינם אוכלים הרבה ומתפלאים למה הם אינם מצליחים להפחית ממשקלם ולהרגיש טוב יותר.

אני שואל איך נראה סדר היום שלך?

"בבוקר לא מתחשק לי לאכול או שאני קם מאוחר ב-13:00 אני מגיע רעב לארוחה ואוכל 2 מנות עד הערב מנשנש חטיפים ועוגיות וארוחת ערב אני כבר לא רעב".

אז אני אומר לו שזה לא מפתיע שאינך מצליח להשתפר, כי אין לך סדר יום מגובש בחייך ובאכילתך.

להלן מספר עצות שיכולות לעזור לנו לחזור לטבע הישראלי הבריא:

להתחיל להתרגל לחשיבה נכונה שאנו 'בני מלכים' ומתוך כך צריכים להיות מותאמים גם סדר וצורת אכילתנו .

להכיר בכך שיש צורך לקיים ארוחות מסודרות כלומר ארוחת בוקר צהרים וערב (כאמור, ארוחת הבוקר - חשובה במיוחד) וכן ארוחות ביניים לפי הצורך כמו פרי, חופן אגוזים טריים, קרקרים דלי שומן יוגורט טבעי.

"סוף מעשה במחשבה תחילה" - תכנון מראש:

  • לעשות קניות של מוצרי מזון מתאימים להרגלי אכילתכם הבריאה.
  • לאנשים שהם ניידים או נמצאים מחוץ לביתם שעות רבות חשוב להכין ערב קודם את האוכל הנדרש ליום המחרת (ניתן להיעזר בקופסאות פלסטיק לאחסון המזון או צידנית לשמירה על טמפרטורה נמוכה בימות הקיץ).
  • "שלא לבוא לידי ניסיון" - לכתחילה להמעיט ככל הניתן בהכנסת מאכלים שמזיקים ומפתים לביתנו שאנו עלולים 'לחטוף' מהם.
  • הסיכוי שנצא במיוחד מהבית אחה"צ או בערב לחנות לקנות מאכלים כאלו הוא נמוך.
  • "פת בסלו" - חשוב להכין גם ארוחות ביניים (בין ארוחת בוקר לצהרים ובין ארוחת הצהרים לערב) לא חייבים לאכול את ארוחת הביניים, אך אדם שיש לו את האפשרות לכך יהיה יותר רגוע ומיושב במהלך היום.
  • שיחה ובקשת עזרה מבן\בת הזוג או מהמשפחה לביצוע טוב יותר של ארגון היום.
  • התייעצות עם איש מקצוע מוסמך תזונאי בעל הכשרה ממשרד הבריאות המבין בנפש האדם.
  • תפילה לריבונו של עולם להצלחה .

נסיים בתפילה מתוך חלק המגיד שבהגדה:

השתא הכא, לשנה הבאה בארעא דישראל - תרגום: השנה כאן , לשנה הבאה בארץ ישראל - מכוונים על היהודים שבגלות.

השתא עבדי, לשנה הבאה בני חורין - תרגום: השנה אנו עבדים, לשנה הבאה בני חורין - מכוונים על היהודים שבארץ שמושפעים לרעה מתרבות הגויים.

סדר פסח שמח וכשר לכל בית ישראל

הכותב הוא דיאטן