מושב בטיחות ברכב
מושב בטיחות ברכבistock

המדריך הבטוח לילדים ברכב

נסיעה ברכב עם הילדים לטיול או אפילו לצורך הקפצה מהירה לחוג, לא אמורה להיות סיפור שנערכים אליו במיוחד.

זאת מהסיבה, שכל מה שקשור לבטיחות ולביטחון של הילדים שלנו באוטו חייב להיות מוסדר ומסודר מבעוד מועד. עם כל החידושים והפיצ'רים שיש לנו ברכבים חדשים, שנועדו לשמור עלינו ועל בני משפחותינו, ישנם עוד לא מעט דברים שעלינו לעשות בעצמנו, כדי להבטיח שכל נסיעה תסתיים בשלום – בין אם זו נסיעה של עשר שעות ובין אם זו נסיעה של חמש דקות ליד הבית.

בוסטר חובה

ילדים עד גיל שנה או עד תשעה קילו – חייבים במושב בטיחות מיוחד. נכון, לפעמים הם מתנגדים לכך, ויש לנו כהורים נטייה לוותר להם, רק כדי להרוויח שקט באוטו. ויתור על כיסא בטיחות זו טעות שיכולה להתברר כגורלית, כי במקרה של תאונה היא פשוט מה ששומר על הילד שלא יימעך, יעוף או ייזרק מהחלון. מיקום הבוסטר הוא תמיד עם הפנים לכיוון הנסיעה.

ילדים יושבים מאחור

סטטיסטית, החלק באוטו שנפגע הכי הרבה בתאונות הוא החלק הקדמי. לכן את הילדים תמיד עדיף להושיב מאחור, כדי שיהיו מוגנים ככל האפשר.

תמיד להקפיד על חגורת בטיחות

ילדים רבים שונאים את חגורת הבטיחות שמציקה להם, במיוחד כשהם אנרגטיים במיוחד ואוהבים לזוז, לקפוץ באוטו ועוד. אסור לוותר בשום פנים ואופן - חגורה מצילה חיים במקרה של תאונה, ואי חגורה עלולה להוביל לפציעות קשות יותר ומוות. אז כמו שלא תאפשרו לילד שלכם להתהלך על המעקה בקומה תשיעית, כך אל תאפשרו לו לא להיחגר. אם יש לכם בעיה של חגורה ברכב, כמו למשל שהחגורה לא נחגרת היטב, או לא "מוקלקת" בגלל כניסה של לכלוך לשסתום החיבור – אתם צריכים להתייחס לבעיה כמו אל בלמים מקולקלים, ולתקן במידיות.

נעילת דלתות

נעילת דלתות אוטומטית היא חובה כשיש ילדים קטנים, כדי שכאשר עוצרים ברמזור שלא תהיה אפשרות לאף אחד מבחוץ לפתוח את הדלת מאחור. נעילה נוספת וחשובה היא נעילת הדלתות מאחור, כדי שילדים לא יוכלו לפתוח את הדלת תוך כדי נסיעה. אם זה נראה לכם מופרך, כדאי שתדעו שלילדים יש נטייה לשחק עם הידית של הדלת, לפעמים אפילו בלי לשים לב לכך, ובמקרים רבים אלה לא רק תינוקות אלא גם ילדים בני שלוש וארבע. בכל מכונית אמורה להיות אופציה של נעילת הדלת מבפנים. אם אתם לא מבינים איך עושים זאת במכונית שלכם, אתם יכולים להתייעץ במוסך שלכם או לצלצל ליבואן (גם גוגל יכול לעזור לפעמים).

מראה שמאפשרת קשר עין עם הילד

כדי למנוע מצב של סיבוב ראש מלא לאחור (מסוכן למדי באמצע נהיגה), התקינו מראה קטנה שתאפשר לכם קשר עין עם הקטנים מאחור, במיוחד אלה שיושבים במושב מאחורי הנהג.

הקפדה על תקינות הרכב

האוטו חייב להיות מתוחזק במצב מושלם כל הזמן. בדיוק כפי שלא נוסעים עם מיכל דלק ריק, או בלי מים במנוע, כך עליכם לוודא שיש לכם ביטוח חובה לרכב בתא הכפפות, יחד עם כל התעודות האישיות שלכם, או לפחות צילום שלהן. כמובן שעליכם לוודא שיש לכם ביטוח חובה לרכב עדכני, לכל מקרה שלא יקרה, ובמיוחד לצורך ביקורת של משטרה מעל הכביש (אסור להיות אפילו דקה על הכביש ללא ביטוח חובה לרכב).

חינוך הילדים להתנהלות נכונה באוטו

כשהילדים צורחים באוטו ולא מאפשרים לכם להיות מרוכזים בכביש כי אתם כל שנייה צריכים להסתובב אליהם, כשהם בועטים במושב שלכם, כשהם מבהילים את הנהג עם צעקות פתאומיות, כשהם מתגרים בנהגים אחרים על הכביש – כל אלה יוצרים מצב לא בטוח על הכביש, ולכן צריך להסביר להם מהי התנהגות נכונה באוטו, ומה ההשלכות של התנהגות פרועה.

הקפדה על מיזוג אוויר לא קיצוני

הסעיף האחרון אולי ייראה לכם מוזר, אבל הוא חשוב מאד. לפעמים יש לנו נטייה לחמם את האוטו יתר על המידה בימי חורף קפואים. חשוב תמיד להשאיר את אחד החלונות מעט פתוח. ילדים – וגם מי שיושב מאחורי ההגה – זקוקים לאוויר נקי כל הזמן, גם כשבחוץ משתוללת סערה. עודף חימום יכול להשרות נמנום על האוטו, או להפוך את הילדים לעצבניים ולחסרי סבלנות.