אוושויץ
אוושויץצילום: אייסטוק

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), קיימה היום (ג') דיון בנושא המשבר מול ממשלת פולין סביב "חוק מחנות ההשמדה הפולניים" המבקש בין היתר לאסור הטלת אחריות על הפולנים בגין פשעים שבוצעו בפולין כלפי יהודים בשואה.

בדיון לקחו חלק מנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם, וההיסטוריונית הראשית של 'יד ושם', פרופ' דינה פורת.

בפתח הדיון סקרה פרופ' פורת את מרכיבי החוק ואת הרקע שהביא לחקיקתו. לדבריה "שורשי החוק הוא בספר שהוציא ההיסטוריון פרופ' יאן טומאש גרוס ב-2006, שתיאר כיצד הפולנים בעיירה ידוובנה רצחו מעל 1,000 משכניהם היהודים, ללא עזרת הנאצים או כל גורם אחר. הוא הוציא עוד 3-4 ספרים כאלה שהעלו את קצפם את הפולנים ומאז החלו לקדם חוקים שימנעו פרסומים כאלה". עוד הוסיפה כי בחקיקת החוק ובפעולות נוספות שמתבצעות במדינה מנסים הפולנים להשוות את הסבל הפולני בתקופת המלחמה לזה היהודי, "לדעתי יש כאן עניין כלכלי פיננסי. ראשית, היהודים קיבלו פיצויים מהגרמנים והפולנים לא. בנוסף, גופים יהודיים וקבוצות שונות מבקשות כיום להחזיר את הרכוש היהודי שאבד בתקופת השואה. האוכלוסייה היהודית הייתה אז כ- 10% מאוכלוסיית פולין ומדובר בהיקף עצום של רכוש פרטי וציבורי. מבחינתם – אם לא פגענו בהם לא צריך להחזיר. הם לא חלמו שתהיה תגובה כל כך קשה נגדם".

מבחינת הליך החקיקה הסבירה כי "נשיא פולין הודיע חתם על החוק אבל העביר את זה לבית הדין לחוקה כדי לבדוק האם החוק תואם את החוקה או פוגע בה והאם יש מקום לפסילה או תיקונים".

עם זאת ציינה כי "באחד המהלכים לקראת החוק החליפו את השופטים בבית הדין ואלה שיושבים עכשיו הם מטעם הממשלה הנוכחית".

בהתייחס לטענות אמר מנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם: "הבענו את התנגדותנו לחוק בצורה ברורה לאורך כל הליך החקיקה, אבל כשאתה מנהל מאבק אתה לא מתחיל בתותח, יש קודם כל אקדח. לשגרירה יש תפקיד ויש ערך משמעותי שהיא תהיה באירועים ותגיד את הדברים בפומבי. היא מצליחה לחלץ אמירות חשובות מדמויות מפתח. כשראינו שהדברים לא מתקדמים לשביעות רצוננו שלחנו אותה לשר המשפטים הפולני ובעקבות אותו קשר הוא יצא בשישי האחרון באמירה פומבית שלא תהיה ענישה כלפי עדי היסטוריה, חוקרים ועיתונאים שמצטטים עובדות כואבות על ההיסטוריה הפולנית".

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) אמר כי "צריך לסמן מטרה ברורה לביטול החוק הזה והדיון הוא על איך עושים את זה. דרך המאבק בנושא איננה בניתוק הקשר ויצירת חומות שיהיה קשה מאוד להתגבר עליהן, יש פה אמנות דיפלומטית שצריכה לשחק את המשחק ליצירת לחץ חזק מצד אחד מבלי לנתק חוטים שנחוצים לנו מאידך. קיימת תלות של הפולנים באמריקאים והיום ביחסנו עם האמריקאים יש מקום לנצל את המקל הזה בצורה חזקה".

בסיכום הדיון הכריז יו"ר הוועדה ח"כ אבי דיכטר, "אנחנו כוועדה לא נרפה מהסיפור הזה, לא מהממשלה ולא ממשרד החוץ ולא ניתן לחוק הזה לעבור. נעשה הכל כדי שהפשע הזה ימוגר, זו חובתנו כאזרחים ישראלים יהודים, וזה אחד ההבדלים הכי משמעותיים בין להיות יהודים בלי או עם מדינה. הפולנים סוברנים לחוקק חוקים אבל לא יוכלו לחוקק חוק שישכיח את השואה וההיסטוריה שלנו, את זה לא ניתן".