כדורסל ברמה גבוהה, ליגת הכדורסל של החמ"ד
כדורסל ברמה גבוהה, ליגת הכדורסל של החמ"דצילום: רועי שרוני

לומדים על המגרש. אם תשאלו את תלמידי כיתות י'-יב' מהו השיעור שהם הכי פחות אוהבים במערכת הלימודים, רובם יענו שיעור מתמטיקה.

למרות התכנית המוצלחת של שר החינוך נפתלי בנט, שהעלה את מספר התלמידים האוהבים את השיעור עם המספרים, עדיין רובם של תלמידי כיתות העל יסודיים מעדיפים את הכדור על פני המחשבון.

למה התלמידים של היום, שמבינים את חשיבות הלימודים ורואים בעיניים את היתרון שיש למי שלמד מתמטיקה ברצינות על פני כל אחד אחר, עדיין יעדיפו את הפלאפון, הכדור או לישון עוד קצת? סיבות רבות לדבר, ובכל זאת יש מי שמצאו דרך יצירתית וטובה יותר להתמודד עם התופעה.

כחלק מהמהפכות החיוביות של החמ"ד, החינוך הממלכתי-דתי במשרד החינוך, החליטו שם השנה להרים את הכפפה ולהפיק ליגת כדורסל מיוחדת במינה - ליגת הכדורסל של החמ"ד.

ראש החמ"ד הרב דוקטור אברהם ליפשיץ וסגנית מנהל החמ"ד אתי אורלב, החליטו כי הגיע הזמן ללמוד דרך הרגליים והידיים. לא מדובר בטיול אלא מסע של ממש, מסע בו שותפים רבים החליטו לזרוק את הכדור לידיים של תלמידי החמ"ד על כל גווניהם, ופשוט לתת להם לשחק.

הישיבה הראשונה של ליגת הכדורסל של החמ"ד, ליגה מסודרת לישיבות תיכוניות ובתי ספר העל יסודיים בחינוך הממלכתי הדתי, הייתה מרגשת ומיוחדת מאוד. מי שהיה בשקט היה יכול לשמוע את משק הכנפיים של ההיסטוריה שעומדת להתרחש - משחקי כדור כערך רם ונישא בתכנית הלימודים.

אם עד לפני זמן לא רב ובחלק ניכר מבתי הספר עדיין, שיעורי הספורט היו מעין הפוגה מעמל יומם של התלמידים ונתינת זמן לפרוק מתחים וקשיים דרך פעילות ספורטיבית מועטת המסתכמת במשחק כדור, בחמ"ד החליטו על מהפכה של ממש - משחקים כדורסל כלמידה ממש.

בישיבה המרגשת והמיוחדת הראשונה ההיא התכנסו ראש החמ"ד הרב ד"ר אברהם ליפשיץ וסגניתו אתי אורלב, גיא דגן הממונה על הפיקוח לחינוך גופני, זיו ישראלי סמנכ"ל התאחדות הספורט לבתי הספר, וכמובן ראשי ישיבה, מורים לחינוך גופני ומאמנים. כל אלה הבינו כי הם עומדים לקראת מהפכה אך לא ידעו עד כמה זה יתפוס וישנה כבר בשנה הראשונה את השיח כולו סביב החמ"ד בכלל ובתי הספר המשתתפים בפרט.

32 ישיבות תיכוניות ותיכונים דתיים נרשמו לליגה החדשה, מספר שגם ראשי החמ"ד לא האמינו למראה עיניהם. עד כמה לא חזו את הביקוש והצמא? ארבעה בתי ספר עמדו בהמתנה. לבסוף פתחו אלה עם 30 קבוצות, 450 שחקנים ומטרה אחת - ללמוד דרך הקניית ערכים, דרך הכדור הכתום, דרך התחרותיות המכבדת והספורטיבית.

רועי שרוני, מנהל ומרכז הליגה מטעם החמ"ד סיפר לערוץ 7 כי "ההצלחה הגדולה כבר בשנה הראשונה עושה לה כנפיים, ההנאה הרבה מביאה התעניינות מעוד ועוד ישיבות ותיכונים ובשנה הבאה אפשר יהיה אף להגדיל את כמות הקבוצות המשתתפות בליגה. כולם רוצים להצליח וליהנות".