ראש מועצת גוש עציון מברך על דחיית הרס נתיב האבות

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, אישרה את בקשת המדינה לדחות בשלושה חודשים את הרס 15 בתי שכונת נתיב האבות. ההרס יבוצע עד ה-15 ביוני 2018.

עם זאת, בהחלטה שניתנה בבקשת המדינה הבהירה השופטת חיות כי בית המשפט לא יאשר את הניסיון להסדיר שישה מתוך הבתים באמצעות ניסור חלקים קטנים מהם.

"לאחר שעיינתי בבקשה מטעם משיבי המדינה ובתגובות הצדדים האחרים, אני סבורה כי במקרה הנוכחי מתקיימים טעמים המצדיקים לתת ארכה קצרה לביצוע פסק הדין, ולו לפנים משורת הדין", ציינה חיות בהחלטתה.

לדבריה, "מבקשת משיבי המדינה עולה כי מאמצים שנעשו להגיע לפתרון מוסכם נשאו פרי, ובעקבותיהם הושגה התחייבות בלתי מותנית מצד תושבי המבנים המיועדים להריסה לפינוי בדרכי שלום ובלא התנגדות".

אולם, בהתייחס לתוכנית הניסור קבעה חיות, "התכנית להכשרה בדיעבד של חלקי המבנים עדיין לא פורסמה למתן תוקף וטרם הסתיים המועד להגשת התנגדויות לה. משכך, האפשרות להוצאת היתרי בנייה מכוחה עודנה תיאורטית. יתר על כן, מבקשת משיבי המדינה אף עולה כי לשם הסדרת המבנים נדרש לשנות את תחום השיפוט של היישוב אלעזר, אולם ככל הנראה גם מהלך זה טרם הושלם.

''אם כן, ההיתכנות התכנונית להכשרת חלקי המבנים אינה ברורה, וממילא לא נמסרה הודעה לבית המשפט על כך שהוצאו להם היתרי בנייה. לפיכך, אינני סבורה כי חל שינוי נסיבות המצדיק לשנות מהכרעתנו בבקשה הקודמת ומפסק הדין".

"בנוסף לכך, מהנספחים שצורפו לבקשה הנוכחית עולה כי אין מדובר בהכשרה בדיעבד רק של המבנים הקיימים, אלא נדרשת גם השלמת בנייה כגון סגירת קירות וחיפוים (ראו מש/11 – נספח הריסה וקווי בניין). בהינתן שמבנים אלה נבנו מלכתחילה שלא כדין, הכוונה להכשירם, בין היתר, באמצעות בנייה חדשה מעוררת כשלעצמה שאלות לא פשוטות", הדגישה.

לפסק הדין לחצו כאן

שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד הגיבו על ההחלטה לדחות את פינוי נתיב האבות, ״לאחר מאמצים רבים בג"ץ נעתר לבקשת המדינה ודחה את פינוי נתיב האבות בשלושה חודשים. זוהי החלטה הומניטרית חשובה שתאפשר לתושבים לעבור בשיטת 'דלת לדלת'. כמובן מוטב היה אילו העתירה המקורית היתה נדחית על הסף. כעת אנחנו נפעל להכשרת היישוב החדש עבורם.

''אנו מודים לארגוני השמאל הקיצוני על הצלחתם בהקמת ישוב חדש ביהודה ושומרון אותו לא ניתן יהיה לעקור אותו עוד. על כל בית שיפונה בשל עתירות השמאל הקיצוני יקום ישוב חדש", הבהירו בנט ושקד.

ראש מועצת גוש עציון, שלמה נאמן, מסר "אנו מברכים על החלטת בית המשפט ששמה את ההיגיון לפני מידת הדין והתחשבה במשפחות ובילדים. ההחלטה מאפשרת לתושבים לעבור מדלת ביתם לדלת של מגוריהם הזמניים ומאפשרת תנאים אנושיים במציאות הלא אנושית של הריסת בית חייהם.

"פנינו לעתיד – לצמיחה, בניה ופיתוח ההתיישבות. החלטת ממשלת ישראל על פיתוח האזור יחד עם פסיקת הבג"צ על דחיית פסק הדין זורעים בנו אופטימיות זהירה לצדק שייראה ויעשה באזור שלנו. עקב בצד אגודל הריבונות המלאה תגיע גם לגוש עציון ולעת עתה כולנו מגוייסים למשימת פיתוח ההתיישבות וחיזוק הקהילה הנפלאה שלנו", הוסיף נאמן.

שר הביטחון אביגדור ליברמן מסר "אני מברך על החלטת בג"צ שקיבל את עמדתנו ודחה את פינוי הבתים בנתיב האבות. החלטת בג"צ תאפשר לנו להשלים את ההידברות עם התושבים ולהגיע למתווה מוסכם".