משרדי אונסק"ו בפריז
משרדי אונסק"ו בפריזצילום: רויטרס

משרד החוץ הודיע היום (חמישי) כי החליט למנות את אלי לב לתפקיד השגריר החדש של ישראל בארגון החינוך והמדע של האו"ם אונסק"ו ובמוסדות ה-OECD.

לב ייכנס לתפקיד בקיץ הקרוב ויסיים אותו, לפחות חלקית כבר בסוף דצמבר 2018, עקב הפרישה של ישראל מאונסק"ו. לאחר מכן הוא יישאר הנציג הישראלי למוסדות ה-OECD.

הוא יחליף את השגריר הנוכחי, כרמל שאמה הכהן שהוביל שורה של מאבקים נגד צעדים אנטי ישראלים באונסק"ו, כולל החלטות שניתקו את הזיקה בין ירושלים לעם היהודי. לפני חודשים אחדים, בתיאום עם הממשל האמריקני, הוחלט כי ישראל וארה"ב יעזבו את אונסק"ו.

ראש הממשלה הינחה את השגריר שאמה הכהן להגיש באופן רשמי את מכתב פרישה מארגון קשרי התרבות והחינוך של האו"ם.

שאמה הכהן אמר לאחר הגשת המכתב כי "אונסק"ו בהובלת מדינות ערב ושאר מדוכאי, מתוסכלי וחשוכי העולם שבר שיאים של צביעות, הסתה ושקרים נגד ישראל והעם היהודי, תוך שהוא מזהם את ערכי היסוד הנאצלים שלו בפוליטיזציה ובטרור מדיני שגבל לעיתים באנטישמיות.

מדינת ישראל והעם היהודי כמי שמסמלים מאז ומתמיד, והיום יותר מתמיד, את החדשנות וההובלה בנושאי הליבה של אונסק"ו - מדע, חינוך ותרבות - אמורים להיות הראשונים לתרום לארגון ופעילותו והאחרונים לעזוב. אך בתיאטרון האבסורד של אונסק"ו, מדינות שהקשר שלהן למדע, חינוך ותרבות הפכו את הארגון החשוב הזה לפושט רגל מקצועית, תקציבית ותדמיתית, כך שלמדינות מתוקנות ושפויות אין מה למצוא בו".

אודרי אזולאי, מנכ"לית אונסק"ו אישרה את בקשת הפרישה של ישראל. "אני משוכנעת שמדינות יכולות להתגבר על הפערים בצורה הטובה ביותר בתוך הארגון ולא מבחוץ", מסרה אזולאי בהצהרה.

"כחברה באונסק"ו מאז 1949, לישראל יש הזכות להיות בסוכנות האו"ם המוקדשת לחינוך, תרבות ומדע. בתוך מוסד המחויב להגנה על חופש הביטוי, מניעת כל צורות האנטישמיות והגזענות, אשר פיתחה תכנית ייחודית לחינוך על השואה ומניעת רצח עם", הוסיפה.