דילמה קשה. דרעי, גפני וליצמן
דילמה קשה. דרעי, גפני וליצמןצילום: Yonatan Sindel/Flash90

חדי העין יכלו להבחין הבוקר בדילמה הקשה העוטפת את הנציגות החרדית בכנסת בצל המשבר הפוליטי המתגלגל החמור ביותר שפקד אותה מיום כינונה.

קודם כל בשתיקתם: חוץ מסגן שר הבריאות יעקב ליצמן החורך את כל אולפני התקשורת, החרדית והכללית, איש מלבדו אינו מוכן להתראיין. יו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני הידוע כאשף תקשורת, מסרב להתראיין. גם עמיתיו לסיעה מאיר פרוש, ישראל אייכלר ושאר חבריו למפלגה.

וכמעט שכחנו שקיימת מפלגה חרדית נוספת בקואליציה - זו שהגישה הלכה למעשה את חוק הגיוס השנוי במחלוקת: סיעת ש"ס שיו"ר מפלגתה, השר אריה דרעי, ממלא פיו מים. כך הוא, כך מגיש ההצעה עצמו, ח"כ יואב בן צור, שאינו משמיע קול. היחיד ממפלגת ש"ס שהשמיע קול בסוף השבוע היה יו"ר וועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי, שמתח ביקורת על ההנהגה החרדית-אשכנזית והבהיר כי זו טעות לכרוך את חוק הגיוס בחוק התקציב.

שתיקה יחסית דומה נרשמה בביטאונים המייצגים את עמדות נציגיה. עיתון 'המבשר' המזוהה עם עמדותיו של סגן שר החינוך מאיר פרוש לא הזכיר הבוקר ולו במילה אחת את המשבר הפוליטי המתגלגל ואשר מוביל לקראת בחירות מוקדמות. גם ב'יתד נאמן' הליטאי המייצג את עמדות ח"כ גפני והרבנים הליטאיים, לא הוזכרה מילה בין דפי החדשות על המשבר חוץ ממאמר מערכת המסביר את חיוניות חקיקת חוק הגיוס.

אפילו הביטאון 'המודיע' המייצג את עמדותיו של האדמו"ר מגור ושליחו בכנסת, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, ייחס בהודעתו בעמוד הראשון את המשבר הפוליטי לעמדת מועצת גדולי התורה שהורו שלא לתמוך בתקציב המדינה ללא הצבעה על חוק הגיוס ולא לעמדה פוליטית זו אחרת. במילים אחרות אומר ליצמן לקוראיו החרדים: אל תאשימו אותי בהובלה לבחירות. זה לא אני: אלו הרבנים וכולם מחויבים להם.

החרדים בדילמה. הממשלה הנוכחית היא הממשלה הטובה ביותר לנציגים החרדים. בממשלה הנוכחית תוקנו כל מה שהם מכנים 'גזירות לפיד' מהממשלה הקודמת ואף יותר מכך. הן בזירת תקציבי עולם התורה, הן בדמות עיגון חוקים שישמרו את הסטטוס קוו במדינת ישראל בעניין השבת ובנושאים אחרים. אין שום ערובה שהם יקבלו בכל ממשלה אחרת שלא תהיה את שהם קיבלו בממשלה הנוכחית.

מצד שני, בג"ץ נושף בעורפם עם סוגיית הגיוס. הנציגים החרדים לא יכולים להרשות לעצמם להגיע לספטמבר ללא חוק גיוס מוסדר שיהיה 'בגיץ' ולא יהיה נתון לעמדתו של שופט זה או אחר, ובכך לחשוף את בחורי הישיבות לחוק שירות ביטחון.

על רקע סירובו של שר האוצר משה כחלון לחוקק את פסקת ההתגברות בעניין הגיוס, לנציגים החרדים לא נותרה ברירה אלא להביא את חוק ערך לימוד התורה להצבעה על כל המשתמע מכך, כשהשוט הפוליטי האחרון שנותר בידיהם הוא תקציב 2019. מכאן ההתעקשות על חקיקה מזורזת.

הנציגים החרדים רותחים על כחלון שמצטרף לדבריהם לקמפיין הפוליטי על גבם של החרדים בכך שהוא מתנה את אישור התקציב תוך שבועיים בפירוק הממשלה. כחלון סבור שהתקציב הינו הדרך היחידה שלו לגשת לבוחר. בלעדיו, אין לו מה למכור. מחירי הדירות לא צללו כמתוכנן. יוקר המחיה עדיין בועט. התקציב נותר הדגל האחרון לקראת הבחירות הבאות. הוא לא מוכן לוותר על זה. החרדים בדילמה.