ח"כ קארין אלהרר
ח"כ קארין אלהררצילום: פלאש 90

חברת הכנסת קארין אלהרר, חברת ועדת חוקה חוק ומשפט, מבקשת למנוע פרשיות בעייתיות כדוגמת פרשיית המסרונים בין השופטת פוזננסקי לתובע על ידי חיוב תקופת צינון בין הפרקליטות לשיפוט.

בראשית דבריה מקפידה אלהרר לקבוע כי פרשת השופטת והמסרונים אינה מייצגת את עולם המשפט הישראלי, ועם זאת מהלך הצינון דרוש על מנת לשמר את אמון הציבור במערכת המשפט. "מה שנחשפנו אליו הוא לא המצב הרגיל בבתי המשפט אלא סטיית תקן. זה לא המצב הרגיל בין פרקליטים לשופטים. זה מחדל נקודתי שאין בו בעיה פלילית כפי שקבע השופט ריבלין.

ת״ הייתה כאן פגיעה קשה באמון של הציבור במערכת המשפט שהיא אבן יסוד במערכת הדמוקרטית שלנו. צריך לעשות הכול כדי למנוע את הפגיעה באמון. כדי להחזיר את האמון וכדי למנוע מצב של מכשול בפני עיוור צריך לייצר תקופת צינון".

אלהרר מספרת כי בחנה את המציאות הקיימת כיום וגילתה כי רק במעבר בין כהונת פרקליט המדינה לכהונת שופט עליון קיימת חובה לתקופת צינון של שנה וחצי, אך לא מעבר לכך. לטעמה במנעד שבין הרצון להשיב את אמון הציבור במערכת השופטת לבין הרצון שתקופת צינון לא תהיה גורם מרתיע עבור פרקליטים המבקשים להגיש מועמדות לשיפוט, הרי שתקופת צינון של שנה היא מידתית וראויה.

על השאלה אם שנת צינון תמנע מקשרים חברתיים שנוצרו בתקופת העבודה המשותפת בפרקליטות להשפיע על תקופת השיפוט, אומרת חברת הכנסת אלהרר כי אכן "קשרים הם קשרים, וגם צינון של חמש שנים לא ימנע קשרים חברתיים, אבל לא יהיה מצב שבו מי שהתכתבתי אתו כקולגה למקצוע פתאום אמשיך אתו את אותה חברות כשאני כבר בכס המשפט. תקופה של שנה היא לא קצרה, אבל מדובר באקט שיוכל להחזיר את אמון הציבור. יש באקט הזה משום פשרה שלא פוגעת".

ומה באשר לאותה תקופת צינון? במה יוכלו הפרקליטים לעסוק בתקופה זו? "אני בטוחה שפרקליטים הם אנשים מאוד מוכשרים ויוכלו לעבוד בשירות הפרטי בינתיים", אומרת אלהרר ומציינת כי "מעבר לשיפוט הוא תהליך ארוך", כזה שאינו מסתכם בשנה ועל כן ממילא יצטרך פרקליט למצוא לעצמו עבודה חלופית בתקופת הביניים, בין אם מדובר במשרה ציבורית אחרת ובין אם ביציאה זמנית לשוק הפרטי.

"אין לי כוונה ליצור נזק לפרקליטים שאני מעריכה את פועלם. הם חלק מהותי מהשיטה המצוינת שלנו, הם מקדישים את חייהם לשירות הציבורי כשיכלו להרוויח סכומי עתק בשוק הפרטי. אין כוונה לפגוע בהם, אבל יש כוונה שמשהו שהוא גדול יותר מכל הפרטים, המערכת והשיטה, לא יינזק".

ומה באשר לפגיעה בחופש העיסוק של הרבה פרקליטים? אלהרר מציינת כי מרבית הפרקליטים לא פונים לשיפוט, ולכן אין כאן פגיעה בחופש העיסוק. מעבר לזה היא מציינת כי מול הפגיעה שאולי תהיה יש את עקרון המידתיות שתימדד כדי לא לפגוע בתהליכים גדולים ומורכבים יותר. לא מדובר בצינון ארוך מאוד אלא לתקופה קצרה".

לקראת סוף דבריה מציינת אלהרר כי הצעת החוק שלה הוגשה אמנם והונחה על שולחן הכנסת, אך להערכתה "כנראה הממשלה תיפול עוד קודם לכן". כשנשאלה אם במילים אלה היא מערבת תקוות ועבודה פרלמנטארית, היא משיבה: "אין לי רצון שהממשלה תיפול כי אני שמה את הצורך של המדינה לפני הצורך הפרטי שלי. זה בזבוז כספים. הממשלה צריכה להשלים את ימיה אלא אם כן יש משהו דרמטי.

״כרגע אני לא רואה שום דבר דרמטי אלא משחקים שנמשכים מתחילת הקדנציה. אני סבורה שכל משחקי האגו והכוח בין השותפים הקואליציוניים מיותרים". לטעמה על הממשלה להמשיך ולכהן "כל עוד לא יחוקקו חוקים שאינם לטובת כלל הציבור וכל עוד לא מבזים את הכנסת בהליכי חקיקת בזק".