מלכיש ועד יואב הכל בשפלה ירוק

הירוק בשפלת יהודה זה כאן. כשעולים על רכס גבעות גד בפאתי לכיש וצופים לכל עבר רואים רק דבר אחד. ירוק.

לא סתם בחרה, עמותת התיירות שפלת יהודה, לקיים את פסטיבל "ירוק ולא רחוק" עכשיו בחודשים אדר-ניסן, שכן, עם בוא האביב נצבעת שפלת יהודה במרבדים צבעוניים של כלניות, –חרדלים, ותורמוסים עוצרים נשימה המתכתבים באופן מושלם עם אלפי הדונמים של יערות עמוסי עצים ירוקים ברקע.

בזכות נופים אלו ונופי הגבעות הרכות, שמעניקות לאזור חן מיוחד קיבלה שפלת יהודה את הכינוי "טוסקנה של ישראל".

מסלול הסיור מוביל אותנו מדרום לצפון, אך כמובן שניתן לעשות זאת בכל דרך שתרצו.

גבעת ושמורת גד

ספר יהושע מספק לנו לא מעט מידע ותוכן על אתרי ארצנו. אחד מהם הוא מקום שמופיע בפרק ט"ו ושמו מגדל גד. חוקרי המקרא הגיעו למסקנה שמדובר בחבל לכיש, ושם על הגבעות המוריקות נקבע גם מסלול טיול, נתגלו ממצאים ארכיאולוגיים ובייחוד הנוף הירוק מכל עבר.

שמורת גד
שמורת גדצילום:קובי פינקלר

הכניסה לשמורה מכיוון המושב אמציה. שם אחרי שחוצים את המושב נכנס תחילה לישוב החדש והנבנה כרמי קטיף.

כרמי קטיף הוא יישוב קהילתי הנמצא בשלבי הקמה בצמוד לגדר הצפונית של מושב אמציה. הוא מיועד לקלוט חלק מן המשפחות שפונו מן היישוב קטיף שברצועת עזה.

גולת הכותרת התיירותית היא מערה גדולה חצובה בדופן הגבעה ובה בית בד הכולל מתקנים רבים להפקת שמן. בתוך המער, מחילת מסתור מעניינת, המעידה על קיום חיים באזור בתקופת מרד בר כוכבא. המערה ובית הבד נמצאים ממש בפתחו של היישוב מצד שמאל.

בית הבד
בית הבדצילום:קובי פינקלר

משם נמשיך בדרך העפר לכיוון גבעות ושמורת גד המייצגת למעשה את גבולו הדרומי של החורש הים-תיכוני בשפלת יהודה.

נוף האזור הוא גבעות מעוגלות בעלות פסגות שטוחות כשפסגת הגבעות בשמורה נע בין 320-430 מ' מעל פני הים, והפסגה הגבוהה נמצאת בצפון השמורה ולה ניתן השם המקראי גבעת גד. שפע של מרחבים , ירק ,פריחה מרהיבת עין בעונה זו של השנה והעיקר ירוק ולא רחוק.

גבעת גד
גבעת גדצילום:קובי פינקלר

נסיעה קצרה משם ואנו ביער המלאכים. אבל לא ליער אנו שמים פעמינו אלא למושג חדש "סיור ליקוט".

טלאור כהן, בת האזור אורזת את ביתה התינוקת על מנשא הגב ויחד יוצאים לסיור ליקוט.

סיור ליקוט
סיור ליקוטצילום:קובי פינקלר

אוספים בעזרתה חוביזה, גדילן, סרפד, כוכבית, כף אווז, חרדל, נזמית ועוד מיני צמחים ויחד מכינים ארוחה טעימה, כשרה ( אפילו לפסח) ומיוחדת.050-6544566

אתכלית- כפר ביתא בקרית גת.

כפר ביתא ישראל בקרית גת הוא מרכז חווייתי אותנטי לשימור והנחלת מורשת יהודי אתיופיה. שדות ירוקים ( כמו הפסטיבל), צנוניות, שום,בצל, פול ושאר ירקות שהיו מנת חלקם של יהודי אתיופיה.

הביקור בכפר ביתא ישראל כולל: סיור בכפר, הסברים על פרויקט החקלאות הקהילתית למבוגרים והיכרות עם הקהילה האתיופית בעבר, בהווה ובעתיד, פעילות קבוצתית חווייתית מתוך מגוון סדנאות ברוח יהדות אתיופיה (רשימה למטה) וסיכום וכיבוד אתיופי מסורתי: דאבו (לחם טקסי), בונה (קפה אתיופי) ושתיה חמה וקרה. עזריה -054-7530224

מעט צפונה משם, מרכז המבקרים אשדוד

הרעיון חושף את המבקרים בדרך חווייתית לפעילות המתרחשת בנמל. במרכז מוצג "עולם הנמל": סיור בעברו ההיסטורי, ההווה והעתיד, כיצד הוא בנוי, תהליכי העבודה המרכזיים המתקיימים בו והשימוש בטכנולוגיה והמחשוב המתקדמים. הרשמה מראש בטל': 08-8517564/8

ילדודס

סיפורו של בית נווה חנה בקרית גת , מוביל אותנו אל הפינות היפות שבסיפורי ארץ ישראל. זהו בית ילדים שהחל דרכו לפני כארבעה עשורים עם כמה ילדים שהוצאו מבתיהם על פי צו בית משפט והפך להיות מותג בסיפור ההצלחה הישראלי.

ייחודו של המקום, שבכל רגע שמבקרים בו , מרגישים תחושת הצלחה ישראלית.

בית ילדודס
בית ילדודסצילום:קובי פינקלר

במאפיית "ילדודס" ( שמה של מאפיית הילדים) עושים הילדים את הכל. כל תהליך האפייה , האריזה והשווק נעשה על ידי 125 ילדי המקום. לניחוחות של לחם ועוגיות כאלו תוכלו לזכות בביקור במקום. חברת אל על וחברות ההייטק הגדולות בישראל מגישות את לחם ילדודס כמוצר איכותי בתפריט האוכל הקבוע אז מי אנחנו שנמנע מכם את ההנאה הזו? 08-6812869

עידן אופן

בקבוץ רבדים המרוחק רק 40 דקות מתל אביב, באר שבע וירושלים, סמוך לגדרה, מציע עידן אופן לרוכבים מגוון מסלולים בנוף מרהיב של שדות ירוקים, מטעי פירות, טבע פראי ושרידי העיר הפלישתית עקרון. 050-7481238

ממול בשטח של קיבוץ חפץ חיים (שהופרט בינתיים) החווה של חוה.

אין כמו בעלי החיים ההולכים על ארבע, העופות והזוחלים למיניהם השונים, כדי לרומם מצב רוח כל שהוא.
פינה נחמדה חדשה וישנה זו לצד זו "החווה של חוה" בקיבוץ חפץ חיים שבתה הפעם שוב את ליבנו.

סיפורם המיוחד של בעלי החיים בחווה שובה את הלב. באחת מפינות החמד בחווה (וכמוה יש רבות) ניתן להבחין בשקנאי הגדול. זהו שקנאי מתורבת שההוראות הניתנות לו נשמעות כמו הוראות הניתנות לילד קטן.

מגוון אדיר של בלי חיים, בעלי כנף, זוחלים, בהמות, עופות מים וחיות בר ממלאים כל פינה.
המרכז הזואולוגי באבו כביר תרם אף הוא את תרומתו למקום והביא לכאן עשרות בעלי כנף דורסים כולם פגועים על מנת שכאן יטפלו בהם בצורה הטובה ביותר.

עוד במקום: רכיבה על חמורים , חליבת עזים , רכבת לרפת , אפיית פיתות ועוד..

בנוסף פועל במקום "מוזיאון החלוץ החרדי", שהקימה בתה של חוה, קרן חמיאל. במוזיאון הקטן אך המיוחד, תמונות ופריטים מחיי החלוצים החרדים , ואפילו שיטות לעיבוד הקרקע בשנת השמיטה. פשוט ללמוד על פועלם של האנשים שהגיעו לכאן ובנו פה את ביתם. טל' 08-8593876.

והיכן אוכלים? פונק ורדה בצומת מסמיה.

ורדה
ורדהצילום:קובי פינקלר

אמרת דרום, אמרת ורדה. הסיפור כמעט הכי ישראלי שיש. סבא שנהרג על הגנת גוש עציון, בן שנפל ביום שקמו מהשבעה בהגינו על אדמת המולדת, בת ובן שהקימו אימפריה של אוכל בעשר אצבעות.

"פונדק ורדה" – המסעדה המיתולוגית השוכנת בצומת מסמייה (ראם) מציעה כבר למעלה מ-40 שנה תבשילים ביתיים אותנטיים.

פונדק ורדה
פונדק ורדהצילום:קובי פינקלר


האישיות הלבבית של ורדה בצלאל (ועכשיו זו של שולה הבת שמנהלת את העסק) שהקימה את המסעדה יחד עם בעלה אריה, מתווספת למטעמים שהיא מכינה – כך שאין פלא שהפונדק הקרוי על שמה מהווה נקודת התרעננות מבורכת בדרך לדרום וממנו.
ורדה מכונה גם "האמא של החיילים" – ולא בכדי כאמור.

מנות ראשונות ישראליות אהובות, מרקים נהדרים, קציצות ברוטב, שווארמה משובחת, מבחר בשרים על האש, תוספות חמות, ודברים שאותם אפשר לקחת לדרך. 08-850-2653

והיכן לנים, מקבלים הדרכה וגם סועדים ? מדרשת הדרום.

חדרי לינה משובחים
חדרי לינה משובחיםצילום:קובי פינקלר

ההמלצה הכי חמה בימים אלו היא על מדרשת הדרום שהינה מדרשת טיולים הממוקמת במזרח חבל לכיש , בישוב נטע, שכל מטרתה חינוך לערכי העם והארץ. למבוגרים שביננו זוכרים היטב את הבונגלוס הלבנים שהיו בגוש קטיף . כבר אז, היתה המדרשה לאחד המוסדות החינוכיים\תיירותיים הבולטים באזור. היום זה בגדול. מבנה מרשים וחדיש ביותר, אוכל מהודר עם כשרות מהדרין, חדרים מרווחים וחדישים ומכל הכל חדות היצירה וחום אנשי המקום. לצאת איתם לטיול בשטח, זו חוויה.

מבוא מרשם 1, נטע מרשם טלפון 077-832-1002

וזה רק חלק מהמקומות והסיפורים בפסטיבל "ירוק ולא רחוק" של אזור שפלת יהודה.

הפסטיבל יתקיים בין התאריכים כ"א אדר- ח' ניסן וכל האירועים הייחודיים שיחגגו בו יהיו בסימן חגיגות 70 שנה להקמת המדינה.

בין היתר תוכלו ליהנות ממתחמי פעילויות ואטרקציות לכל המשפחה: סיורים מודרכים בישובים חקלאיים, מרחצאות חמים, תצפיות נוף, אתרי מורשת, מוזיאונים ומיצגים מהקמתה של המדינה דרך מלחמות ישראל ועד היום, טיולי אופניים, ניווטים, סדנאות לילדים ולמבוגרים, הרצאות מרתקות, הפנינג משפחתיים, טיולי יום במוקדי פריחה מרהיבים, משחקים אינטראקטיביים אתגריים, פעילויות ביערות קק"ל, עשרות מוקדים קולינריים ומירוץ אחד גדול בעקבות אוצר ישראל. פרטים: פסטיבל ירוק ולא רחוק.

כדאי לבקר ולראות מקרוב את ארץ ישראל האחרת. ירוק ובאמת לא רחוק. מהרו. הירוק אצלנו הוא זמני כידוע.