מעבר בנק תוך שבוע. אילוסטרציה
מעבר בנק תוך שבוע. אילוסטרציהצילום: אייסטוק

ועדת הרפורמות בראשות ח"כ רחל עזריה אישרה היום (שני) את רפורמת ניוד הבנקים במסגרת חוק ההסדרים.

עם כניסתו לתוקף של החוק, כל בנק יחויב לאפשר ללקוח לעבור לבנק אחר ללא עמלה, תוך 7 ימי עסקים ובאופן מקוון, ללא צורך בהגעה פיזית לסניף.

בדיון הוחלט להכניס לחוק הוראת שעה שתגן על הלקוחות כבר מעכשיו, עוד טרם כניסת הרפורמה לתוקף. לפי ההוראה, ייאסר על בנק לשנות ולהרע תנאים של לקוח, על ידי ביטול הטבות קיימות וגביית עמלות גבוהות, מרגע שהודיע על עזיבת הבנק.

"קיבלתי הרבה מאוד תלונות של אזרחים שהבנקים פגעו בתנאים שלהם אחרי שהודיעו על המעבר", סיפרה יו"ר ועדת הרפורמות, ח"כ רחל עזריה (כולנו). "פניתי לבנק ישראל וביקשתי להחיל הוראת שעה שתבהיר שמצב זה מנוגד לחוק".

בנוסף, הרפורמה החדשה קובעת שיוטל קנס בסך 50,000 ש"ח על בנקים שיעכבו את ההליך, ידרשו עבור המעבר תשלום נוסף, או לא ידרשו הגעה לסניף ולא יאפשרו מעבר מקוון מרחוק.

יו"ר ועדת הרפורמות, ח"כ רחל עזריה (כולנו), בירכה על האישור, "זו החלטה היסטורית. לקוחות יוכלו לעבור מבנק לבנק תוך שבוע אחד בלי לצאת מהבית. הרפורמה תיצור תחרות בין הבנקים, בזכות מעבר טכנולוגי ומהיר - כמו שקרה בשוק הסלולר. הוספנו עיצומים כספיים לחוק כדי לוודא שכל בנק ממלא את ההתחייבות שלו. בנוסף, כיוון שייקח כמה שנים לבנות את המערכת הטכנולוגית, הכנסנו סעיף לפיו גם בתקופת הביניים אסור לפגוע בזכויות של לקוחות שהודיעו על מעבר".