עו"ד ניר יסלוביץ'
עו"ד ניר יסלוביץ'צילום: ערן אלדד

עו"ד ניר יסלוביץ', ראש הרכב בבית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין ופרקליט פלילי בכיר, מותח ביקורת קשה על התנהלות מערכת אכיפת החוק בפרשת 4,000.

"פרשת 4,000 עוד תתגלה ברבות הימים כ'פרשת כנופיית מע"צ' בת ימינו", אומר עו"ד יסלוביץ' ומתכוון לפרשה במסגרתה נחקרו, נשפטו והורשעו 7 נאשמים אשר ישבו בכלא על לא עוול בכפם בין שלוש ל-10 שנות מאסר.

רק בשנת 1998 התפוצצה הפרשה, לאחר שנחשפו עדויות של שוטרים שהיו מעורבים בחקירה, אשר הודו כי הופעלו בה לחצים ושיטות חקירה פסולות על מנת לגבות הודאות ועדויות שקריות מפי הנאשמים עצמם, שבאמצעותן הם הורשעו ונכלאו.

עו"ד יסלוביץ' מדגיש כי תנאי המעצר בישראל "עומדים בסטנדרטים של עולם שלישי, ומצויים בתחתית תנאי המעצר בעולם".

"עצור בישראל לא זוכה לתנאים בסיסיים כמו שינה מזון ותברואה, נמנעת ממנו שינה, נמנע ממנו טיפול
רפואי הוא מובל משעות הבוקר המוקדמות ועד שעות הלילה המאוחרות כבהמה, בטיוליות אטומות, כשאזיקים לידיו ולרגליו, ומושם בכלובים המוניים, המלאים בעבריינים וסייענים, עד אשר קוראים לו להמשך החקירה", הוא מוסיף.

לדבריו, מספר ימים במעצר יכולים לשבור כל אזרח ישר, ולגרום לו להגיד דברים, ולספק עדויות, שללא ספק הוא היה נמנע מלספק בחקירה רגילה. "לראיה, מפרסומים בתקשורת נמסר כי חפץ לא משתף פעולה עם החוקרים ושומר על זכות השתיקה. כמו כן, נמסר כי הוא התלונן מספר פעמים על תנאי מעצרו. וראה זה פלא, אחרי הארכת המעצר השלישית בעניינו – הוא נשבר והופך לעד מדינה. מהפך מארץ המהפכים".

עו"ד יסלוביץ' מזהיר כי במקרים רבים, מדובר "בגביית עדויות ובהודאות מוגזמות וחסרות בסיס, המובילות במקרים רבים להרשעות עצמיות, לעסקאות טיעון מוגזמות, ולחתימה על הסכמי 'עד מדינה' - שכל מטרתם להפליל את מי שהמשטרה סימנה מראש כמטרה שיש להפילה".

הוא מציין כי לדעתו לא ייתכן שחשודים בעבירות של צווארון לבן ישהו יותר מיום עד יומיים במעצר. "הרי אין כל סכנה הנשקפת מהם, וניתן למנוע בלי בעיות, גם באמצעות חלופת מעצר - כל ניסיון שלהם
להשפיע על החקירה, ולשבש אותה".

"אין ספק שהמשטרה עושה שימוש פסול בכלי הדרקוני של הארכות המעצר, על מנת לשבור חשודים, ולצערי הרב, גם בית המשפט נותן יד פעם אחר פעם להפרה האיומה הזו של זכויות אדם," טוען עו"ד יסלוביץ'.

הוא מזהיר מפני "שב"כיזציה של ההליך הפלילי בישראל, בדומה למשטרים חשוכים הידועים מההיסטוריה הקרובה והרחוקה".

"קיימות עדויות לייבוא מסוכן של שיטות חקירה משירותי ביטחון העוסקים בפיצוח 'פצצות מתקתקות' – לחקירות אזרחיות שביניהן לבין בטחון המדינה אין דבר. כך נולדות פרשיות של הרשעות שווא – ממוטיבציית יתר של חוקרים, ומחסרון חמור בבלמים שבתי המשפט אמורים לשים בפניהם", מסכם יסלוביץ'.