הייתי מברך עם ראש הממשלה יצא זכאיאלירן אהרון

בראיון לערוץ 7 מתייחס שר הביטחון לשעבר, חבר הכנסת עמיר פרץ, איש מפלגת העבודה, לחזון שתי המדינות ולהיעדרו של פרטנר פלסטיני. כך גם לסוגיית המסתננים ומצוקת דרום תל אביב ולחקירות ראש הממשלה.

חבר הכנסת פרץ רואה בעובדה שצה"ל יצא מרצועת עזה ללא הסכם את הגורם שהוביל בסופו של יום להתבססות החמאס. "תמכתי בהתנתקות, אבל חשבתי שצריך לעשות זאת מתוך הסכם עם הקהילייה הבינלאומית, עם גורמי הרש"פ, לוודא שהם נכנסים ומתבססים שם ורק לאחר מכן לצאת. היו ביציאה הרבה מאוד כשלים, כולל דרך הטיפול באותם עקורים. זה היה טיפול כושל ביותר".

עם זאת הוא סבור שלמרות כל החסרונות הללו איש לא היה רוצה לראות את חיילי צה"ל מסתובבים ברחובות ג'בלייה ובית חנון.

באשר למצוקה ההומניטרית ברצועה אומר פרץ כי ברור ש"מי שאשם כאן הוא החמאס שמנהל את הרצועה ביד קשה וגוזר קופונים על כל משלוח הומניטרי שמגיע לשם. יחד עם זאת המציאות הזו תתפוצץ עלינו כי היא בחצר שלנו". לטעמו המענה הנדרש הוא הקמת זרוע בינלאומית שתעקוף את אונר"א ושתהווה צינור להעברת סיוע ישירות לתושבים. "כך גם נחליש את החמאס וגם נבהיר לתושבי רצועת עזה שאנחנו מבחינים בין החמאס והתושבים עצמם ולא ניתן לאירוע לבוא לידי משבר, כי אפשר ליירט טילים אבל לא ליירט יתושים ומחלות שיגיעו אלינו".שממשלת ישראל תאמר מה היא רוצה ואז נוכל לקיים דיון עמוק. אני סבור שהפתרון הנכון ביותר למפעל הציוני הוא הקמת מדינה פלסטינית

פרץ מתריע מפני הסלמה שיכולה להיווצר בשל אותו משבר הומניטרי שבו יבקש החמאס להוכיח שהוא המגן על הרצועה ותושביה וירי ספורדי עשוי להפוך למלחמה של ממש.

לשאלתנו אם אינו חושש שמא מדינה פלסטינית ביהודה ושומרון תביא למציאות תואמת עזה גם באזור זה, משיב חבר הכנסת פרץ וקובע כי עלינו ללמוד את לקחי ההתנתקות ולמנוע מציאות שכזו. כך או כך סבור פרץ כי "אין פתרון אחר" זולת הקמת מדינה פלסטינית. לדבריו המציאות בה הממשלה אינה מקבלת החלטה באשר ליעד המדיני אלא נותנת למציאות להכתיב את הצעדים היא מציאות בלתי אפשרית.

באשר לשאלת הפרטנר הפלסטיני שנדמה כלא קיים, אומר פרץ כי אם אין פרטנר פלסטתיני עלינו לקחת את הסעודים והמצרים כפרטנר במקומם, ואם אין פרטנר בעולם הערבי על ישראל לראות בקהילייה הבינלאומית כפרטנר חלופי.

פרץ קורא בדבריו לממשלה להציג עמדה ברורה באשר ליעדיה. הוא פורט את העמדות השונות של נציגי הממשלה, "שממשלת ישראל תאמר מה היא רוצה ואז נוכל לקיים דיון עמוק. אני סבור שהפתרון הנכון ביותר למפעל הציוני הוא הקמת מדינה פלסטינית".

באשר להעברת תקציבי הרש"פ למשפחות מחבלים שב פרץ לתרחיש בחירת ראש עירייה ערבי לירושלים אם יחברו ערביי העיר ויחליטו על הגעה מאורגנת לקלפיות. "מול כל השאלות הללו על העברת כספים למשפחות מחבלים ועד כמה שזה מקומם החינוך המסית שלהם, השאלה היא אם אנחנו רוצים לקיים אותם בתוכנו או לא".

בהמשך דבריו פורט חבר הכנסת פרץ את עמדתו המדינית ומציין כי הוא תומך בסיפוח גושי ההתיישבות והצבת תכנית הכוללת חילופי שטחים. לטעמו על הממשלה להציג עמדה ולהעמיד את הפלסטינים בפני חובה להשיב ולהתייחס, ואם ירצו גם לסרב לה.

סוגיה נוספת לה התבקש חבר הכנסת פרץ להתייחס היא סוגיית היחס למסתננים מאפריקה אל מול מצוקתם של תושבי דרום תל אביב. "הם צודקים", אומר פרץ בהתייחס לטענות תושבי דרום תל אביב, אך מטיל ספק גדול ביכולתו של החוק המוצע לפתור את המצוקה והבעיה. "אני חושש שזה רק יחמיר את הבעיה. יש לך היום פליטים במעמד לא ברור, הם יכולים לעבוד ולהתפרנס. 90 אחוזים מהם הם אני נגד הכרעת בחירות בחדרי חקירות. בחירות מוכרעות בקלפיות, אבל לא אנחנו המצאנו את עדי המדינה הללו.
אוכלוסיה סבירה. ממחר הם יהיו עבריינים נמלטים, שהרי לא נוכל להוציא מכאן עשרות אלפים, וכעבריינים הם יהיו יותר מסוכנים ויותר מטרידים".

"אני חושב שכמדינה יהודית שהגיעה למצב שבו אין עוד כניסה לישראל, עלינו לקחת חמישים אלף איש ולפזר אותם ברחבי המדינה, לבדוק איפה הם יעילים יותר, לבצע תכנית להחלפת חלק ממאתיים אלף העובדים הזרים שקיימים כאן, לעשות הכשרות מקצועיות ולא להשאיר אותם תקועים בדרום תל אביב".

באשר לחקירות ראש הממשלה אומר פרץ: "אני נגד הכרעת בחירות בחדרי חקירות. בחירות מוכרעות בקלפיות, אבל לא אנחנו המצאנו את עדי המדינה הללו. הם לא מקורבים שלי. נתניהו צריך לשאול את עצמו מה האמת, הוא יודע את האמת יותר מכולנו. אם הוא כל כך בטוח, הוא יצטרך להוכיח זאת אבל קשה לי להאמין שיש עשן בלי אש. יותר מדי גורמים מעידים ונותנים נתונים. באופן אישי הייתי מברך על כך שראש הממשלה ייצא זכאי, וזה לא משנה לגבי הוויכוח האידאולוגי שיש לי אתו. לא הייתי רוצה לראות ראש ממשלה שמואשם בבית משפט. זו לא חוויה נעימה לשום אזרח, אבל ראש הממשלה מגיע לנקודה שהוא צריך לערוך חשבון נפש".