קואליציה במשבר. נתניהו וליברמן
קואליציה במשבר. נתניהו וליברמןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גורמים בכירים בקואליציה מאיימים על ראש הממשלה, כי אם יביא להקדמת הבחירות, הם ידאגו לדחות אותן לפחות בחצי שנה, למועד שנחשב פחות נוח לבנימין נתניהו.

לדברי הגורמים, אם ראש הממשלה יחליט בסופו של דבר על הקדמת הבחירות, יחברו כמה מסיעות הקואליציה כדי לערוך אותן רק לאחר החגים, בחודש אוקטובר, בתיאום עם האופוזיציה.

הערב (מוצ"ש) נועד ראש הממשלה לישיבה מיוחדת בלשכתו עם ראשי המפלגות החרדיות בניסיון להביא לפתרון משבר חוק הגיוס.

בפגישה משתתפים נתניהו עצמו, נציגי יהדות התורה יעקב ליצמן ומשה גפני, נציג ש"ס אריה דרעי, השר יריב לוין, יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם וראש לשכתו של נתניהו, יואב הורביץ.

נתניהו דורש מראשי המפלגות החרדיות שתמורת פתרון משבר חוק הגיוס לא יועלו עוד הצעות חוק בנושאי דת ומדינה מצידם עד לסוף הקדנציה של הממשלה הנוכחית ב-2019. מחר יוועד ראש הממשלה עם ראשי כלל סיעות הקואליציה.

מלשכתו של נתניהו נמסר כי "ההעדפה של ראש הממשלה היא להמשיך את פעילות הממשלה עד סוף תקופת כהונתה בנובמבר 2019 ולשם כך דרושה הסכמה של השותפות הקואליציוניות".

שר הביטחון אביגדור ליברמן ממשיך, לפי שעה, להתנגד להצעת הפשרה. לקראת הפגישה בין נתניהו וראשי המפלגות החרדיות כתב ליברמן בחשבון הטוויטר שלו, "בחיים, יש רגעים שבהם צריך ללכת עם מה שאתה מאמין ולא עם מה שכדאי או משתלם. זהו בדיוק הרגע".

אתמול (שישי) תקף שר הביטחון בחריפות את התנהלות המפלגות החרדיות במשבר. "הצעת החוק המתגבשת כרגע היא לא פשרה, אלא כתב כניעה למעשה לסחטנות. מי שרוצה להיכנס לסחטנות - שייכנע", כתב ליברמן.

הפשרה המסתמנת כוללת הכנסת תיקונים להצעת החוק שנמצאת על סדר היום של ועדת שרים לחקיקה, וגובשה על ידי שרת המשפטים איילת שקד והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

מדובר על כ-3,800 מתגייסים חרדים בכל מחזור גיוס (גם לצה"ל וגם לשירות אזרחי) ובהמשך המספר אמור לעלות בהדרגה. אם לא תהיה עמידה ביעדים יוטלו סנקציות על הישיבות.