רון לאודר ואלכסנדר אוסקר מעניקים מגן הוקרה לראש ממשלת בולגריה
רון לאודר ואלכסנדר אוסקר מעניקים מגן הוקרה לראש ממשלת בולגריהצילום: סולומן פרנסיס

הקונגרס היהודי העולמי ערך הערב (מוצאי שבת) יחד עם קהילת יהודי בולגריה טקס ייחודי לציון 75 שנים להצלת 48,000 מיהודי המדינה מהגירוש הנאצי למחנות המוות.

הטקס נערך בבית הכנסת של העיר סופיה שבבולגריה בנוכחות נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רונאלד לאודר, ראש ממשלת בולגריה, בויקו בוריסוב וסגן שר החוץ של בולגריה, ג'ורג' ג'ורג'ייב.

במהלך הטקס, ציין לאודר לשבח את תושבי בולגריה הלא יהודיים, ביניהם אזרחים, אנשי דת, פרלמנטרים ואנשי רוח אשר ב-10 במרץ 1943 התערבו למען עצירת גירוש חברי הקהילה על ידי הגרמנים.

הטקס בסופיה סיכם שלושה ימים בהם ציינו חברי ארגון יהודי בולגריה "שלום", את חגיגות הצלת יהודי המדינה ב-1943 וכן את זיכרון 11,300 היהודים משטחים בניהול בולגריה ביוון ויוגוסלביה אשר נשלחו למחנה המוות טרבלינקה.

בנאומו הביע לאודר את ההערכה הרבה של הקונגרס היהודי העולמי לשותפות עם ארגון "שלום" בהובלתו של נשיא הארגון, ד"ר אלכסנדר אוסקר ואמר: "אני יכול לומר בבטחה, כי כאן בבולגריה, חיי היהודים ימשיכו להתקיים לאורך דורות".

הוא הודה לממשלת בולגריה על תמיכתה בקהילה היהודית ועל גינוי המצעד הניאו-נאצי השנתי לזכרו של חריסטו לוקוב, מנהיג התנועה שקדימה את השואה בבולגריה.

"הקונגרס היהודי העולמי מודה על מאמציה של ממשלת בולגריה במאבק נגד אנטישמיות. בזמן שאנו מבינים כי לא היה באפשרותכם למנוע את מצעד 'לוקוב', זה ברור לנו כי מרבית תושבי בולגריה נגעלו ממנו. הדבר עולה בקנה אחד עם המסורת של המדינה", אמר לאודר.

הוא הוסיף כי "בזמן הזה, כאשר אירופה חוזרת אל תופעות השנאה - אנטישמיות, שנאת זרים וגזענות, האיחוד האירופי זכה בבולגריה כמדינה היושבת בנשיאות המתחלפת של האיחוד. אני מאמין כי בולגריה תכווין את אירופה כולה בעזרת המצפן המוסרי החזק שלה, בייחוד בתקופה קריטית זו".

הקהילה היהודית בבולגריה העניקה לראש הממשלה בוריסוב ולראשת עיריית סופיה, יורדנקה פנדקובה מגן הוקרה לאור המאמץ הממושך של ממשלת בולגריה במאבק כנגד אנטישמיות והסתה, וכן על הנצחת זיכרון השואה במדינה.

נשיא ארגון "שלום", ד"ר אלכסנדר אוסקר, סיכם ואמר כי "היום אנחנו מכבדים את האנשים האמיצים שעמדו כנגד הרוע וחרטו באותיות זהב את שמה של בולגריה בספר האנושות".