הלכה ומשפט
הלכה ומשפטצילום: יח"צ

אנשים רבים מגיעים לשעריו של בית הדין מבלי לדעת כיצד להתנהג ואילו זכויות מגיעות להם באמת. כאן נכנס הטוען הרבני לתמונה ומייצג את הצדדים במהלך סכסוך. תפקיד זה נחשב למודרני יחסית, וניתן ללמוד את רזי המקצוע במקום מיוחד המכשיר את הטוענים הרבניים.

מי יכול להיות טוען רבני

כדי לקבל רישיון של טוען רבני, על האדם להיות ראשית כל תושב ישראל. כמו כן, הוא מחויב ללמוד בישיבה במשך 4 שנים אחרי גיל 18. לחלופין, הטוען הרבני יכול ללמוד במשך 3 שנים במוסד לימודים אשר מוכר על ידי בית הדין הרבני. ולבסוף, על מנת לעבוד כטוען רבני, על המועמד לעמוד בכל הבחינות של הוועדה מטעם בית הדין הרבני. ועדה זו בוחנת את כישוריו ואופייו של המועמד לפני שמתיקה לו לעסוק בתחום.

ללמוד להיות רב

בעבר הייתה לרב של קהילה השפעה חזקה על אורח החיים היהודי. גם בימינו ניכרת השפעתו של הרב בממשלה ובעת חקיקת חוקים במדינת ישראל, בערים הגדולות וגם בישובים הקטנים. כדי לקבל הסמכה של רב, יש צורך לעבור דרך ארוכה, שכן נדרשת בקיאות גדולה בהלכה וסבלנו אין קץ כלפי האנשים הרבים הבאים להתייעץ עם איש ההלכה. כך שכדי לקבל הסמכה של רב, יש צורך ללמוד במוסד לימודים מוכר ולעמוד בהצלחה במבחני ההסמכה.

על מה נבחן המועמד

מבחני רבנות כוללים מגוון רחב של נושאים שעליהם נבחנים המועמדים:

  • הלכות הנוגעות לתחום המקוואות.
  • נידת נשים.
  • הלכות כשרות הכוללות מליחת בשר, בישולי עכו"ם, הכשרת כלים.
  • דיני אבלות, הלכות שבעה, טיפול בקבורתו של הנפטר.
  • הלכות שבת – מה מותר ומה אזור לעשות בשבת, דיני פיקוח נפש, בישול ועוד.
  • הלכות חופה וקידושין – פסולי חיתון, רישום נישואים, עריכת חופות.

כשהוראה והלכה גרים בכפיפה אחת

שערי הלכה ומשפט הוא מרכז ללימודים תורניים גבוהים. לכאן מתקבלים מועמדים המבקשים להיות רבנים, טוענים רבניים, מורים או דיינים. במקום זה ניתן גם לקבל סיוע הלכתי ומשפטי ולהשתתף בימי עיון אשר נועדו להרחיב את הידע בתחום ההלכה בימינו.