מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און
מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג אוןצילום: רויטרס

טרם נקבע המיקום אבל כבר נקבע פחות או יותר המועד לפגישתם של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ומנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הפרופ' בן עמי שילוני, מומחה לקוריאה באוניברסיטה העברית על המפגש שככל הנראה מתקרב.

בראשית הדברים נשאל פרופ' שילוני כיצד מתייחס העם הצפון קוריאני לתפנית לכאורה בעמדותיו של מנהיגו. להערכת שילוני העם שמח, אך בין אם הוא שמח ובין אם לא הוא לא יוכל לבטא זאת שכן "הציבור בצפון קוריאה עבר שטיפת מוח גדולה מאוד בעשרות השנים האחרונות, כך שהם מקבלים כל מה שהמנהיגות שלהם אומרת. אין להם שום עמדה נגד מדיניות המנהיג שלהם ולכן התגובה של הציבור היא חסרת משמעות כי אין להם יכולת השפעה על עיצוב מדיניות ההנהגה. כך היו מגיבים גם על הודעה על מלחמה נגד ארה"ב. המנהיג היה זוכה לאותה תמיכה ציבורית".

עם זאת כאמור, סבור הפרופ' שילוני כי "בלב ליבם רבים מהם כנראה שמחים. האפשרות של מלחמה עבור מי שלפני כחמישים שנה עברו מלחמת אזרחים גדולה מאוד, אפשרות כזו אינה קורצת להם. פומבים זה ציבור שתומך בכל מה שהמנהיגות עושה. הסגידה למנהיג גדולה כל כך שאם יש מישהו שמסתייג הוא לא יעז להסתייג".

עוד נשאל פרופ' שילוני באשר למהלכים ההיסטוריים שהובילו את ג'ונג און להכריז על נכונותו למו"מ עם ארה"ב ולהקפאת הטילים הבליסטיים, הכרזה שנתנה אור ירוק לצד האמריקאי להודיע על נכונות למפגש פסגה בין המנהיגים.

את תשובתו פותח שילוני בהערכה לפיה "יכול מאוד להיות שהכול תרמית אחת גדולה. בעבר צפון קוריאה כבר התחייבה להתפרק מנשק גרעיני בתנאים מסוימים, אבל היא תמיד הפרה את ההבטחה שלה. קים ג'ונג און שאומנותו הפכפכותו, הוא לא נחשד בקיום הבטחות. אם אני הייתי נשיא ארה"ב הייתי מאוד חושד מההזמנה הזו, כי כשצפון קוריאה אומרת שהיא בעד התפרקות מנשק גרעיני היא לא מתכוונת לנשק הגרעיני שלה אלא להתפרקות בכל חצי האי, כלומר גם לנשק האמריקאי שחונה בקוריאה הדרומית. צפון קוריאה מבקשת מו"מ מול ארה"ב כשתי מעצמות ובכך היא תזכה לאהדה וליוקרה כמעצמה ומה שארה"ב תובעת הוא שצפון קוריאה תתפרק עוד לפני תחילת המו"מ, כי אם זה יהיה מו"מ ללא תוצאות יוקרתו של נשיא ארה"ב תיפגע מאוד".

לדברי הפרופ' שילוני המקום שבו צפויה להישמע ביקורת על המפגש המתקרב הוא דווקא ארצות הברית שכן שם אין את אותה שטיפת מוח, "שם יש הרבה אנשים שניתן להגדיר אותם ניצים והם החוגים שתמכו בנשיא טראמפ ובחרו בו. הניצים הללו לא מאמינים לדברי שליט צפון קוריאה ובוודאי ימתחו ביקורת אם טראמפ יחתום על חוזה שיחליש את עצמתה של ארה"ב".

שילוני מזכיר את הדרישה הצפון קוריאנית ולפיה על צבא ארה"ב לעשוב את חצי האי ולצאת מדרום קוריאה, ודרישה זו נאמרת בתואנה שצבא ארה"ב מסכן את צפון קוריאה, בה בשעה שהנוכחות האמריקאית בדרום קוריאה נועדה להגן על דרום קוריאה ולא מעבר לכך, ובשם מטרה זו מתקיימים תמרונים משותפים לצבא ארה"ב ולצבא דרום קוריאה, "את זה צפון קוריאה רוצה לבטל", אומר שילוני וקובע כי "אם טראמפ יקבל את הדרישה הזו זו תהיה כניעה לתוקפנות".

האם הנשיא האמריקאי אינו מבין את המלכודת שאליה לכאובה מוביל אותו המנהיג הצפון קוריאני? שילוני משוכנע שאכן טראמפ מבין היטב את המציאות, אך הוא גם "אינו רוצה להיראות בעולם ובארה"ב כמי שהחמיץ סיכוי לקידום השלום בחצי האי הקוריאני. לכן הוא ידרוש מצפון קוריאה שקודם כל תגלה סימנים שהיא מוכנה לפרק את הנשק הגרעיני שלה, כי למעשה מה שגו'נג און דיבר עליו בהזמנה שלו את טראמפ זה ניקוי כל חצי האי מחילות זרים וכוונתו בכך היא לאמריקאים. הוא מדבר על השמדת הנשק הגרעיני בחצי האי וכוונתו לנשק האמריקאי. טראמפ מבין זאת אבל השאלה היא מה הוא יכול לעשות עם זה כשהוא רוצה גם להיראות טוב בעיני העולם ובעיני הניצים בציבור שלו. יש לו בעיה של פוליטיקה פנימית ולא רק חיצונית".

"אני בטוח שכאשר הוא ייווכח שהצפון קוריאנים דוחקים אותו לפינה או מרמים אותו הוא יגיב בחומרה, כך שאולי הדיבורים על שלום יביאו למלחמה ולא לשלום", מציג פרופ' שילוני תרחיש מטריד. "טראמפ הוא נץ בטבעו וצפון קוריאה כבר רימתה בעבר והוא כבר איים עליה כמה פעמים. אם הוא יחשוף תרמית מצידה של צפון קוריאה הוא עלול להגיב בחומרה רבה ואולי גם בתוקפנות".

תגובה חריפה זו של טראמפ עשויה להיות חיזוק הכוחות האמריקאים בדרום קוריאה, אך לא רק זאת. "מה שמטריד עוד את צפון קוריאה אלו הסנקציות שארה"ב הטילה עליהם. הסנקציות הללו פגעו קשות במשק בצפון קוריאה והן עלולות להוביל שם לרעב ולמחסור חריף בדלק ומזון. סכנה נוספת היא שבעקבות החלטת הסנקציות, שהתקבלה במועצת הביטחון בתמיכת רוסיה וסין, עלולות לגרום לכך שכפי שהמעצמות התחייבו אניות של המעצמות הגדולות תעצורנה אניות שמפליגות מצפון קוריאה או לצפון קוריאה ויבדקו את התכולה שבהן, אם יש בהם רכיבי נשק או רכיבי נשק גרעיני או דלק והציוד יוחרם. צפון קוריאה כבר הכריזה כבר שאם מדינה כלשהי תעז לעצור אניה כזו ותערוך עליה חיפוש ותחרים ציוד זה יהווה עילה למלחמה. זו הסכנה המרכזית כיום, שארה"ב תגיב על תרמית צפון קוריאנית בעצירת אניות צפון קוריאניות בלב ים ותקיים עליהן חיפוש. אני סבור שזו הסיבה שמנהיג צפון קוריאה נזכר להעלות את ההצעה הזו כעת. הוא הבין את המשמעות החמורה לארצו מהסנקציות הללו".

כשהוא מסכם את המגעים בין שתי המדינות ושני המנהיגים אומר שילוני כי בשאלה מי מצמץ ראשון "לכאורה צפון קוריאה מצמצה ראשונה כי הציעה תכנית פיוס, אבל יכול להיות שזה לא מצמוץ אלא קריצת עין, וטראמפ עם כל ניציותו אינו בעל הבנה עמוקה של דברים שמתרחשים בעולם והוא עלול ליפול למלכודת שהוא טווה לצפון קוריאה. מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, מתגלה כמנהיג מתוחכם שיכול לעמוד מול מעצמה אדירה כמו ארה"ב ולצאת בחסד. למרות שצחקו על גילו הצעיר ואכזריותו, קים ג'ונג און מתגלה כמנהיג הרבה יותר מתוחכם מדונלד טראמפ והוא עלול לצאת וכל תאוותו בידו".