אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמןצילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

אלו שעותיו הקשות של אביגדור ליברמן. היצר הפנימי שלו דור ממנו להתעקש על ערכיו ולשרוף את המועדון. יוצרו בבית הימני מדליק בפניו את כל הנורות האדומות ומתריע בפניו מפני הפלת ממשלת הימין. אוי לו מיצרו ואוי לו מיוצרו.

עד הרגע האחרון קיווה ליברמן שהוא לא ירשום על שמו את ההידרדרות לבחירות מוקדמות. הוא ייחל בכל מאודו להתבצרות החרדית סביב חוק הגיוס, קיווה שמה שלא יעשה האלקטורט החילוני, תעשה ההקצנה החרדית. ברגע האחרון החלום הזה נגדע. החרדים התפשרו. הכדור הלוהט גולגל למגרשו. ההכרעה בידיים שלו.

שלא תהיה טעות: לליברמן אין כל בעיה לצאת לקהל בוחריו ולהסביר שהגיע להבנה עם ראש הממשלה ועם שותפות הקואליציה על עיצובו מחדש של חוק הגיוס, על פי דרישותיו במעלה החקיקה או כל ניסוח מעורפל אחר שיאפשר לו להימלט ממעגל האימה הפוליטי ולהותיר את ממשלת הימין הנוכחית על כנה.

הוא יכול לעשות זאת קודם כל משום שהעובדות פשוטות: מי שעיין בהחלטת וועדת השרים לענייני חקיקה בעניין חוק הגיוס שאושר אתמול, יכול היה לראות שנרשמה הסתייגות בצידה ובה הובהר כי החוק יקודם בכפוף לעמדת היועץ המשפטי לממשלה ומשרד הביטחון. זו בדיוק היתה דרישת ליברמן: חוק שייוולד ויעוצב במשרד הביטחון.

יתירה מכך: החוק הקודם שנפסל על ידי בג"ץ לוטש וגובש אף הוא עם הייעוץ המשפטי של משרד הביטחון. הנציגות החרדית העבירה בלשכה המשפטית של משרד הביטחון שעות ארוכות, רק שאז היה שר ביטחון אוהד לציבור החרדי - משה יעלון. עם קצת רצון טוב, אין שום מניע לחזור בדיוק על אותו תסריט: חוק גיוס שיגובש במשרד הביטחון אך בשיתוף פעולה עם הנציגות החרדית.

ליברמן אמנם טיפס על עץ גבוה ודרש בשבועות האחרונים ששום נציג חרדי לא ילווה את תהליך גיבוש חוק הגיוס החדש. אך כשהמחיר הוא הליכה לבחירות - זו ההתגמשות הכי קלה.

אשר לדאגה אודות אמינותו של שר הביטחון - גם כאן מדובר בבעיה פתירה לחלוטין. במרוצת שנותיו במערכת הפוליטית ליברמן הפר כל כך הרבה הבטחות והצהרות דרמטיות ונשאר בחיים. ריקוד נוסף על הצהרות הימים האחרונים לא יכתימו אותו.

והסקרים, אוי הסקרים. אמש פורסם בחדשות שתיים שליברמן עומד על קו אחוז החסימה במידה ועם ישראל יצא לקלפיות. כאב הראש גובר שבעתיים כשהוא מגלה ששנואת נפשו אורלי לוי אבקסיס, צפויה להאפיל עליו במספר המנדטים. מדובר אמנם בסקר ראשוני לאחר שיצאה לאוויר העולם עם מפלגה חדשה, אולם ליברמן לא יכול להרשות לתופעה הזו להכות שורשים. שישאל את אריה דרעי כמה הזיע בגינו של אלי ישי לאורך מערכת הבחירות האחרונות.

ציבור בוחריו לא יסלח לו על הפלת ממשלת הימין. השכל אומר להישאר, הלב אומר לפרוש. עכשיו נותר רק לראות מה יגבור על מה.