חוק הלאום אושר לקריאה ראשונה

הצעת חוק הלאום אושרה הבוקר (שלישי) לקריאה ראשונה בוועדה משותפת לוועדות הכנסת והחוקה.

החוק אושר בנוסח מרוכך כדי שהכנסת תצביע עליו בקריאה ראשונה ותאשר אותו עוד השבוע.

הצעת החוק מעגנת בחוק-יסוד את מעמדה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ואת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית במולדתו כזכות ייחודית לעם היהודי, את סמלי המדינה, את ירושלים כבירת ישראל, את השפה העברית כשפה הרשמית, ואת עקרון קיבוץ הגלויות.

כמו כן, מעגנת ההצעה את הקשר עם יהודי התפוצות ואת הזכות לשימור מורשת לכל תושבי ישראל ללא הבדל דת או לאום. הצעת החוק מקבעת את לוח השנה העברי כלוח הרשמי של המדינה ואת יום העצמאות, חגי ומועדי ישראל וימי הזיכרון בחוק-יסוד.

נציג היועץ המשפטי לממשלה עו"ד איל זנדברג הבהיר כי היועמ"ש מתנגד לסעיף ההתיישבות הנפרדת ואמר כי "הסעיף קובע שניתן לפגוע באדם רק בשל השתייכותו הלאומית או הדתית. זו הפלייה בוטה בין בני אדם שאינה עולה בקנה אחד עם ערכי ישראל כיהודית ודמוקרטית".

יו"ר הוועדה המשותפת, ח"כ אמיר אוחנה הדגיש כי להצעת החוק התווסף כי המדינה תשקוד לא רק על שלומם של בני העם היהודי אלא של כל אזרחיה הנתונים בצרה בשל יהדותם או בשל אזרחותם.

מהצעת החוק המקורית הוסרו סעיף העליונות שקבע ש"האמור בחוק יסוד זה יגבר על כל דבר חקיקה" וכך גם סעיף המשפט העברי שקבע כי "המשפט העברי ישמש כמקור השראה לבית המשפט במקום שיש לקונה בחוק".

כמו כן הוסר הסעיף שהתייחס למדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית ברוח העקרונות שבמגילת העצמאות. עוד הוסרה הזכות האישית לשבות ובמקומה נוסח סעיף הצהרתי ברוח מגילת העצמאות לפיו המדינה פתוחה לעליה יהודית וקיבוץ גלויות.

השר יריב לוין, מיוזמי חוק הלאום אמר כי אישור החוק מהווה "צעד היסטורי לתיקון המהפכה החוקתית שפגעה במעמד היהודי של מדינת ישראל".

"אני מברך על אישור חוק הלאום בוועדה היום, לאחר מאמצים עצומים שהושקעו על ידי חברי הכנסת דיכטר ואוחנה ועל ידי בנושא בחודשים האחרונים, ובעיקר בימים האחרונים. חוק הלאום הוא חוק הדגל של הציונות ומהחוקים החשובים ביותר בהם עסקה הכנסת. הוא מבטא את היסודות העמוקים ביותר של הציונות ואת היסודות שעל בסיסם נבנתה מדינת ישראל", אמר השר לוין.

"הוא ישיב את הסדר על כנו, יבהיר את המובן מאליו ויחזיר את ישראל למסלול הנכון - מדינה שהיא מיוחדת מכל המדינות בעיקרון על אחד - היותה מדינת הלאום של העם היהודי", הוסיף השר.