המעמד המרגש
המעמד המרגשצילום: דוברות מד"א

בטקס שהתקיים בבניין הנהלת מד"א בתל אביב, נתרמו לארגון מדיה של ברוניה ליפשיץ-נוטקין ז"ל, שהייתה מתנדבת במד"א טרם הקמת המדינה.

המדים, משנת 1938, נתרמו על ידי בנותיה של ברוניה ז"ל, איטה אלחנני ונטע נוטקין-נוצר לאחר שאוכסנו עשרות שנים בביתה של נטע.

בדף ההסבר שכתבה המשפחה ומוצג בסמוך למדים, נכתב ''בהנצחתה זו אנו רואות ייצוג לכל אותם מתנדבים שפעלו בימים הראשונים של גיבוש המוסדות של החברה בארץ ישראל, בטרם יישכחו".

נטע נוטקין-נוצר, בתה של ברוניה ז"ל, סיפרה "אמא שלנו הייתה ציונית כל חייה והתנדבה לשרות במגן דוד אדום בראשית שנות ה-30, לאחר שעלתה לארץ לבדה בגיל 18, עם שחרורה מבית הסוהר הרוסי בשל פעילות ציונית. הבנתה את צורכי הישוב ושאיפתה להגשמה חלוצית הביאו אותה להתגייס לשורות 'ההגנה' בתל אביב, והיא עסקה בשמירת הגבול בין ת"א ויפו.

''בימים ההם רבים מהמשרתים במד"א שירתו גם בהגנה, סיפקו שירותי חירום רפואיים לאוכלוסייה הצומחת, וכל זאת תוך כדי אימונים בנשק. בנוסף, אמא התנדבה ל'ארגון תורמי דם מתנדבים בישראל'. המדים האלה שייכים למגן דוד אדום, ואני יודעת שאמא הייתה רוצה שהם יוצגו בגאווה".

מנכ"ל מד"א, אלי בין, אמר כי "בימים אלו אנחנו מקימים את המוזיאון ההיסטורי של מגן דוד אדום, ומדיה של ברוניה ז"ל יונצחו בו במקום של כבוד. מד"א לא היה יכול להתקיים ללא מי שהקים ובנה את הארגון עוד טרם קום המדינה.

''ברוניה ליפשיץ-נוטקין ז"ל משקפת את ערכים של הצלת חיים - שאותם מד"א חורט על דגלו גם כיום, כארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל. אני מודה לבני משפחתה על הכבוד הגדול, ועל שנתנו לנו לשמור על פיסה מההיסטוריה של מגן דוד אדום", הוסיף המנכ''ל.