אבטחה
אבטחהshutterstock

אם בעבר הלא רחוק בית חכם נשמע כמו מושג מעולם המדע הבדיוני, כמעט כל בית בישראל כיום מציג חוכמה ברמה כזו או אחרת. אנחנו חיים בעולם מקוון כמעט בכל מקום, ובישראל, שצברה לעצמה שם של מעצמה טכנולוגית – לא צריך להיות גאון הייטק כדי לחבר לרשת האינטרנט את מסך הטלוויזיה, הטלפונים הסלולאריים, המחשב הביתי, הטאבלט, קונסולת המשחקים וכל מוצר שיש לו גישה לרשת חוטית או אלחוטית. הטכנולוגיה המקוונת רק הולכת ומתעצמת בקצב מופלא כשכמעט כל מכשיר חדש מגיע עם יכולת התחברות, התקשרות ושליטה מרחוק. האינטרנט של הדברים(IoT) פוגש אותנו במקררים, שואבי אבק, מכונות כביסה, תנורים וכמובן מערכות שמע, תאורה וחימום בבית.

אז בשעה שאף אחד לא הולך להשקיע את מרצו בלנסות ולפרוץ לתנור האפייה שלכם על-מנת לשנות את הטמפרטורה של העוף הצלוי, האקרים ושאר גורמים מפוקפקים בעולם הסייבר ישמחו מאד להניח את ידיהם על כספיכם ועל דברים יקרים ללבכם. ככל שהטכנולוגיה בביתכם מתקדמת ומחוברת יותר – מתעוררות יותר סכנות ופתחים לצרות, ולכן הגנת סייבר היא עניין שיש לקחת במלוא הרצינות והאחריות.

לא משנה כמה המכשירים שלכם חכמים – ההאקרים חכמים יותר

אם יצא לכם לרכוש מסך טלוויזיה בשנים האחרונות סביר להניח שמדובר בטלוויזיה חכמה. שני המאפיינים העיקריים לטכנולוגיה חכמה הם מערכת הפעלה וחיבור לאינטרנט. על פניו לא נשמע כי יש סיבה לפרוץ לטלוויזיה שלכם, אולם בשנתיים האחרונות התרחשו המון תקיפות "כופר" על טלוויזיות בארה"ב. סוג של וירוס טכנולוגי שחודר למסך ונועל אותו לשימוש, כאשר הדבר היחיד שניתן לראות עליו זו הודעה הדורשת תשלום של כמה מאות דולרים תמורת שחרור הנעילה. סוגים כאלו של פריצות ווירוסים ניתן לחוות במחשבים, טלפונים חכמים, קונסולות משחקים, ממירים ועוד. מעבר לתוכנות "כופר" למיניהן קיימים אינספור איומים ונסיונות פריצה למאגרי המידע שלכם, הכוללים בין היתר פרטי כרטיסי אשראי, סיסמאות לאתרים ועוד מידע רגיש ואישי שלכם, שניתן בכל רגע נתון לפרסם באמצעי מדיה שונים, או לסחוט אתכם באמצעותו. לאלו מצטרפות מתקפות ופשיטות על התקנים שבהם יש מצלמות. בין אם מדובר במכשירים סלולאריים, מחשבים ניידים, טאבלטים ומצלמות אבטחה – לא הייתם רוצים שמישהו יצפה בכם ללא ידיעתכם, קל וחומר בבני משפחתכם. לא תאמינו כמה קל הדבר למי שרוצה בכך.

העולם שומר על עצמו, מי שומר עליכם?

בשנים האחרונות היינו עדים לכמה וכמה מקרים של תקיפות סייבר בקנה מידה עולמי. עשרות אלפי מחשבים נפרצים בבת אחת, בנקים מותקפים חדשות לבקרים במטרה להגיע לכספים ונכסים שונים, מידע סודי ורגיש על אנשים נחשף ומופץ בכל רשת אפשרית. תאגידים, אוניברסיטאות, מוסדות ממשלתיים, בסיסים צבאיים – כולם טעמו מעוקצו של הצד האפל בטכנולוגיית הסייבר. לכל הגופים האלו יש תשתית ומשאבים אדירים להגן על עצמם מפני תקיפות ועדיין נגרמים להם נזקים עצומים לא פעם. הבחירות בארה"ב הושפעו מהדלפת האימיילים ממטה הבחירות של הילרי קלינטון, אתרי חברות אשראי נפרצו וכספים רבים נעלמו מחשבונם של הלקוחות, בסכומים מצטברים של מיליארדי דולרים. תוכניות פיתוח של נשקים נגנבו ע"י האקרים והריגול התעשייתי פגע בעשרות תאגידים עולמיים בתחום הרפואה. כיום מדינות רבות נמצאות במירוץ חימוש של יכולות סייבר מתוך הבנת העוצמה של הטכנולוגיה הזו והיכולת שלה לשתק מערכות או להשיג יקר ערך. בזמן שמתחולל הקרב האינסופי בין טכנולוגיות התקיפה לטכנולוגיות המגינות מפניה ברמה העולמית – גם ההתקנים הביתיים שלכם מהווים כר פורה לפושעי סייבר, נוזקות וזודנות.

הגנת סייבר במרחב הדיגיטלי

בעידן הטכנולוגי של היום, הדבר הראשון שכדאי לעשות הוא לשנות תפיסה. בדיוק כשם שיש לכם נכסים פיזיים – יש לכם נכסים דיגיטליים. בדיוק כשם שיש לכם מנעול בדלת הכניסה, סורגים על החלונות, אזעקה ברכב או קוד נעילה – כך עליכם להגן על ההתקנים החכמים שלכם. הגנת סייבר מוצעת היום על-ידי חברות תקשורת מובילות והטכנולוגיה שלה אמורה לתת חליפת הגנה השומרת על המכשירים בביתכם וכפועל יוצא עליכם ועל בני משפחתכם.

אנחנו חיים בתקופה נהדרת של יכולות חדשניות שהופכות את חיינו לקלים יותר. המידע שאנו צריכים וצורכים נכנס ויוצא מכל מערכת מקוונת בכל מקום שאנו עוברים בו. עם כל הטוב הזה באה האחריות – האחריות האישית שלנו לדעת להשתמש במרחב הדיגיטלי ולהבין את מגבלות הביטחון בו וכמובן אחריותנו לדאוג לכלים טכנולוגיים המיועדים להגנה על המרחב והנכסים הדיגיטליים שלנו. כולנו צריכים להרגיש בטוחים בבית, וכיום הבטחון הזה תלוי גם בטכנולוגיה שיועדה לכך במיוחד.