חמדת הדרום
חמדת הדרוםצילום: יחצ

במכללה האקדמית לחינוך ''חמדת הדרום'' נערך היום (חמישי) כנס מיוחד בסימן 'שיעבוד וגאולה' לקראת חג הפסח, בהשתתפות כ-350 תושבים מאזור הדרום, ביניהם תלמידי ישיבות הסדר.

במהלך הכנס פגשו התלמידים דמויות מרשימות, אשר סיפרו את סיפור יציאתן משיעבוד לגאולה. הרב יוסף מנדלביץ', אסיר ציון לשעבר, אשר שהה 11 שנים בכלא הסובייטי, סיפר על ליל הסדר בכלא ואת סיפור שחרורו. עוד נפגש עם התלמידים נח הרץ, אשר היה טייס במלחמת יום הכיפורים ונפל בשבי הסורי.

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו אמר באירוע, "בעוד שבועיים נחגוג יום ההולדת לעם היהודי, אותו חגגנו לראשונה כשהיינו במצרים. באותו לילה שאל הבן מה נשתנה, וענה האב שהלילה נצא ממצרים. שנה לאחר מכן כשעושים במדבר קורבן פסח, מזכיר האב את יציאת מצרים, שאינה רק סיפור, אלא ידיעה 'כי אני ה''.

"את הידיעה הזו נקיים בליל הסדר בסיפור יציאת מצרים. בכל מצוות עשה אני מברך על פעולה, אבל בסיפור יציאת מצרים אני מצווה לחשוב ולהרגיש, היא מחשבת הלב. אנו צריכים להבין כמה רחוקים היינו, ואיך אנו מתעלים מהשיעבוד, למכות וליציאת מצריים עצמה", הוסיף הרב לאו.

עוד אמר הרב הראשי כי "יש עכשיו שבועיים ללמוד את ההגדה ולהיכנס לאווירה שלה, כדי שבמחשבת הלב תוכלו לעשות את המצווה. מידי שנה בתחילת ניסן אני לוקח הגדה פשוטה בלי פירושים, ומתחיל לקרוא ולכתוב לעצמי דברים, אותה אני לוקח איתי לליל הסדר כדי להרגיש את כל הדברים הללו. תלמדו את הדברים ותוסיפו עליהם, כדי שבע"ה נזכה כולנו לחוש את האושר הגדול שהוציאנו מעבדות לחירות, וגם יזכה אותנו לחגוג את החג כהלכתו".

יו"ר מרכז ישיבות בני עקיבא הרב חיים דרוקמן אמר בכנס "קשה לתאר באופן רגיל את תופעת הגאולה. 'בשוב ה' את שיבת ציון היינו בחולמים', פירוש אחד לפסוק למדתי מהמציאות: אחרי אלפיים שנות גלות נוראיות התרחש אירוע אדיר, השיב ה' את שיבת ציון וזכינו לתקומה מחודשת, למדינת ישראל ולקיבוץ גלויות. אבל אנחנו מנותקים מגודל האירוע, אנו כחולמים.

''מדינת ישראל בת 70, כמעט כל מי שחי בה היום נולד בה, ורואה אותה כדבר טבעי, כאילו הייתה מאז ומעולם. באופן טבעי אנשים רואים את החסרונות והקשיים, מבלי שרואים את ההתרחשות האדירה, את המהפך בתולדות ישראל שזכינו לו בדורנו".

לדברי הרב דרוקמן, "מבנה סיפור יציאת מצרים בליל הסדר צריך להתחיל בגנות ולסיים בשבח. אנו צריכים להתחיל לספר שעבדים היינו, ורק כשנטעם את טעם העבדות ונזכיר שהיינו עבדים, נגיע להערכת החירות. את זה צריך ללמוד גם לגבי עמנו, לזכור את שעבר עלינו כעם. כך מלמדת אותנו התורה להתייחס למדינת ישראל. לפקוח עיניים וללמוד במה זכינו בדורנו, להמשיך ולבסס את מדינת ישראל בחומר וברוח, לבנותה במובן הפיזי והרוחני כדי שתהיה ראויה לשמה, ולהתפלל ולפעול להמשכה של הגאולה".

רבה של צפת הרב שמואל אליהו אמר כי "בברכה שמברכים בהגדה הולכים מהעבר ולומדים על העתיד. אנו מודים בליל הסדר לא רק על הניסים של יציאת מצרים, אלא על הניסים שה' עושה לנו יום ביומו, 'אשר גאלנו וגאל את אבותינו'. כל שנה בליל הסדר אנו מקדמים את הברית עם הקב"ה עוד מדרגה. אברהם בדורו, בני ישראל ביציאת מצרים, וגם אנחנו אשר גאלנו.

"בכל שנה אנו מוסיפים לפסח עוד שלב, מתקדמים ביציאת מצריים שלנו. מימוש הברית היה בכניסה לארץ, הסכם ביננו לבין הקב"ה. ולכן בליל הסדר כל אב חייב להסביר לבנו את הברית, שהיא נצחית לכל הדורות".

נשיא מכללת חמדת הדרום, פרופ' שאול קרקובר, אמר כי "יותר קל להוציא את היהודי מהגלות מאשר להוציא את הגלות מהיהודי. יש כאלו שאמנם נמצאים בארץ ישראל, אך לא תמיד השתחררו לגמרי ונושאים בקרבם את הגלותיות. אבל כדי לצאת לגאולה אמיתית צריך להרים את הראש ולעשות מה שטוב לעם ישראל. לא ללכת אחר מעצמות אחרות, אלא להיות בני חורין. התכנסנו יחד לקראת סיום זמן חורף, כדי לצאת לחופשת הפסח יחד עם הלימוד הזה על היציאה מגלות לגאולה, להעצים אותו בהכנות לקראת חג החירות ולהגיע לליל הסדר מוכנים יותר".

ראש האגף לתרבות יהודית במשרד החינוך הרב איתיאל בר לוי אמר כי "שיתוף הפעולה בין הישיבות והתושבים כאן בדרום למכללה זו הפעם השניה, מהווה מהפכה שמרימה את קרן התורה בדרום, אני מברך אתכם שתמשיכו לעשות, לבנות ולהעצים את התורה".