הסכם התיווך
הסכם התיווךצילום: בית המכירות הפומביות 'קדם'

"התרגיל המסריח" נחשב לאחד מרגעי השפל של הפוליטיקה הישראלית, לאחר שבשנת 1990 יו"ר מפלגת העבודה, שמעון פרס, שהיה חבר בקואליציה של ממשלת הרוטציה בראשות יצחק שמיר, ניסה לפרק אותה בעזרתם של חברי הכנסת החרדים.

כעת נחשף המסמך, שנכתב בשני עמודים על ידי הרב עובדיה יוסף במסגרת ישיבתם המשותפת של השלושה בביתו בירושלים, וניכר עד כמה היה חשוב לו לשמור על ממשלת האחדות אפילו לאחר שכל שרי המערך התפטרו מהממשלה.

במכתב, פונה הרב עובדיה אל ראש הממשלה דאז, יצחק שמיר, ואל יו"ר מפלגת העבודה שמעון פרס בבקשה שיסכימו להצעת הפשרה המפורטת שלו, כאשר הוא מציין "באם לא תתקבל ההצעה הנ"ל ע"י צד כל שהוא נראה בו כאחראי לפירוק האחדות הלאומית, ונסיק את המסקנות הנדרשות מכך".

בסעיף הראשון, כפי המובא בהסכם הפשרה, כותב הרב עובדיה כי "הממשלה תכונס מיידית על מנת למנות מחדש את כל שרי המערך בתפקידיהם הקודמים, ותובא החלטת הממשלה לאלתר לאישור הכנסת".

בסעיף השני, מציב הרב עובדיה תנאי כי "המערך מבטל את ההצעת אי-אמון שהגיש נגד הממשלה, ומחייב שלא לתמוך בהצעות האי אמון של מפלגות אחרות".

בסעיפים הבאים פורס הרב באופן מדוקדק ומפורט את משנתו לגבי עניינים רבים שעמדו אז על הפרק: אלו שאלות יובאו להחלטת הקבינט, מה יהיה גורלה של ירושלים, האם ערביי מזרח ירושלים יקבלו אוטונומיה, ואיזו תשובה יחזירו למזכיר המדינה של ארה"ב, ועוד.

על המכתב ישנה, כאמור, תגובה בכתב ידו של שמעון פרס, אשר מסכים לכל תנאי הפשרה. אולם נראה שההסכם לא יצא לפועל, אולי בשל סירובו של שמיר, כי עוד באותו היום עצמו העלה פרס הצעת אי אמון בממשלה, וגרם בכך לנפילתה של ממשלה בישראל, עקב הצבעת אי-אמון, בפעם הראשונה והיחידה בהיסטוריה של מדינת ישראל.

צילום: בית המכירות הפומביות 'קדם'
צילום: בית המכירות הפומביות 'קדם'

יצויין כי בכך לא תמו השיחות בין פרס לבין הרב עובדיה יוסף. במכתב אחר שחשף בית המכירות הפומביות 'קדם' לפני כארבע שנים פונה פרס לרב עובדיה לאחר התרגיל בשורה של הבטחות בכדי לפתותו להצטרף לקואליציה ברשותו. בין ההבטחות, שלא לפנות יישובים, משאל עם על הסכם שלום ורדיו ספרדי.

הנשיא המנוח שמעון פרס ז"ל אישר אז לכלי התקשורת כי המכתב הינו שלו ובכירים בש"ס גם אישרו לכלי התקשורת את האותנטיות שלו.

מרון ארן, מנכ"ל בית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים, מציין כי "המכתב ההיסטורי הזה, ששתי הדמויות המרכזיות שלו הלכו מאיתנו בשנים האחרונות, מראה כי מה שנכון לעולם הפוליטי של היום היה נכון גם אז. הוא מראה עד כמה הפכפך העולם הפוליטי בישראל. כשפרס השיב אז לרב עובדיה בחיוב עדיין היה ניתן למנוע את התרגיל המסריח אך באותו הערב הכל התהפך.

''זוהי זכות עבורנו להוות הכתובת עבור הפריטים הבולטים ביותר בהיסטוריה היהודית והישראלית אבל זוהי גם חובה ולכן אנו משתדלים לחלוק כל פריט כזה עם העולם לפני שהוא עובר מיד ליד", הוסיף ארן.