אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: הדס פרוש, פלאש 90

המשטרה תפצה הורים ובנם הקטין על סך 7,500 שקל, לאחר שאלו הגישו תביעה כנגד המשטרה בגין הטרדה ועיכוב שווא של הבן, כך נפסק בעקבות הסכם פשרה שהושג בין הצדדים.

הרקע לתביעה הוא צו הרחקה מנהלי שקיבל הקטין, לפיו היה עליו לשהות במעצר בית לילי בבית הוריו למשך מספר חודשים. התובעים הגישו ערעור על הצו לביהמ"ש הצבאי לערעורים, שהורה על קיצורו בשלושה חודשים.

אולם, שוטרים הגיעו לפקוד את ביתם של בני המשפחה מידי לילה בכדי לוודא שהוא מקיים את הצו, אף על פי שתוקפו של הצו פג לאור פסק דין של בית המשפט הצבאי. פניותיהם של בני המשפחה למשטרת ישראל ולפיקוד המרכז לא הועילו, והשוטרים המשיכו להגיע לביתם מידי לילה.

בכתב התביעה נאמר כי הביקורות של השוטרים מידי לילה כללו דפיקות חזקות על דלת הבית של המשפחה, שהעירו הילדים הקטנים והפריעו לפרטיות המשפחה.

בהמשך, ערך הנער את חג ראש השנה והשבת שלאחריו בגבעה הסמוכה ליישובו. באותו הזמן הגיעו שוטרים לגבעה, ביקשו את פרטיו של הנער והורו לו כי הוא מעוכב לתחנה בעקבות הפרת הצו. לא עזרו הסבריו לשוטרים כי הצו פקע, והוא נדחף בכוח לרכב המשטרתי והוסע בשבת לתחנת המשטרה. לאחר עיכוב של שעה וחצי בתחנה הבינו השוטרים כי הוא דיבר אמת ושחררו אותו. כיוון שלא רצה לנסוע עם השוטרים בחזרה בשבת, נאלץ הנער ללכת ברגל במשך כשעה וחצי עד שהגיע לגבעה.

"לא ייתכן כי המסופים המשטרתיים לא יעודכנו בפקודות שחרורו או ביטול הוראות מעצר ותיגרם פגיעה לא מוצדקת בחירות ובכבוד האדם", נכתב בתביעה. עוד נכתב בתביעה כי מדובר ברשלנות משטרתית במזיד או קרובה למזיד, שכן אחד השוטרים ידע על פקיעתו של הצו ואף על פי כן המשיך לערוך ביקורות. בנוסף נטען בתביעה כי התנהלות המשטרה מהווה "הפרה של נוהל לגבי אי עיכוב שומרי דת לתחנה תוך חילול שבת". בפשרה בין הצדדים הוסכם על פיצויים בגובה 7,500 ₪ לקטין ולבני משפחתו, שנקבעו כפסק דין.

עו"ד מנשה יאדו, שייצג את בני המשפחה, מסר: "לא דובר ב'תקלה' סתם כפי שטענה המדינה, שכן מאחורי תקלה זאת היו גורמים שידעו או אמורים היו לדעת שהצו פקע, אך לא חדלו מהטרדת הקטין ובני משפחתו ולבסוף עצרו אותו מעצר שווא. נקווה כי קבלת האחריות בהליך המשפטי, אשר חובת תשלום פיצויים בצידה, תעזור שתקלות מעין זאת לא יישנו".