הקפיא. השופט ג'ורג' קרא
הקפיא. השופט ג'ורג' קראצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שופט בית המשפט העליון ג'ור'ג קרא הוציא היום (ראשון) צו ארעי האוסר לעת עתה את קיומן של הבחירות לכהונת רב העיר חדרה.

הצו הוצא בעקבות שתי עתירות שהוגשו ובהן נטען כי יש למנוע את התמודדותו של הרב אליהו אסולין והרב ישראל מאיר ביטון לכהונת רב העיר.

הרקע לעתירה נגד הרב אסולין הוא "תחקיר המוהלים" שפורסם ב'כאן' במסגרתו פורסמה הקלטה בה נשמע הרב אסולין כשהוא מעודד את תלמידיו המתלמדים להיות מוהלים "להתאמן" על תינוקות ממוצא אתיופי וקורא להם "בשר תותחים".

בשבוע שעבר מסרה פרקליטות המדינה את תגובתה לעתירה, ובה נאמר כי עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא שהאמירות והמעשים של הרב אסולין – כפי שהובאו במסגרת "תחקיר המוהלים" והחלטת ועדת המוהלים בעקבות הפרסום – הם פסולים בתכלית ובלתי ראויים.

בתשובה מודגש כי עמדה זו, שלפיה קיים קושי משפטי במינויו לתפקיד, תובא לידיעת חברי האסיפה הבוחרת במסגרת ההליך לבחירת רב עיר.

"...גם אם הדברים נאמרו בחדר סגור ולא בפומבי, לא ניתן להתעלם מהקושי המשפטי העולה מהדברים, בשים לב גם להקשר שבו נאמרו – במסגרת תפקידו של הרב אסולין בהכשרה של מוהלים מתלמדים, ואשר בסופו של יום מבצעים פעולה רפואית בגופו של אדם. דברים אלו משליכים מטבע הדברים על מועמדותו של הרב אסולין למשרה הרמה של רב עיר, וחזקה כי יישקלו במסגרת תהליך הבחירה."

עם זאת, היועמ"ש סבר שמדובר בקושי הנוגע לשיקול דעת חברי האסיפה הבוחרת, ולא בקושי המבטל את כשירותו, ועל כן על פי גישת היועץ המשפטי לא ניתן למנוע מהרב אסולין את עצם ההתמודדות.

הרקע לעתירה נגד הרב ביטון הוא טענות לפיהן "לא ראוי להיות רב עיר בישראל אחרי שהתחזה לרב שכונה והגיש תביעה נגד המועצה הדתית לקבל שכר כאילו הוא היה רב שכונה". עוד נטען בעתירה שכדי להבטיח את בחירתו לתפקיד רב עיר, הרב ביטון דאג להכניס לאסיפה הבוחרת את האנשים הקשורים אליו.