מה מלמדים שם?
מה מלמדים שם?צילום: עיסאם נאסר, פלאש 90

בחודש יולי 2017 פורסמו ספרי הלימוד הפלסטינים לשנת 2017/2018. חלקם חדשים וחלקם נותרו כפי שהיו.

בדיקה שערכו חוקרי מכון ממר"י לספרי הלימוד במקצוע "חינוך אסלאמי" לחטיבת הביניים, אשר חלקמהם הוחלף, מעלה כי קיימת עלייה משמעותית בעיסוק באתוסים האסלאמים הקדומים של מסירת הנפש שהאדה) והג'יהאד וכן בערכי ההקרבהומסירוּת הנפש (פידאא').

מהבדיקה עולה כי הספרים מצביעיםעל ההקשר ההיסטורי של אתוסים אלה, בהציגם את הג'יהאד, השהאדה, ההקרבה והפידאא' כגורם שבזכותו השיגו המוסלמים ניצחונות על אויביהם בימי ראשית האסלאם התיאורים כוללים את התגמולים שהובטחו למאמינים המוסלמים על ידי אללה בעולם הבאעל הקרבתם זו. לשם כך מצטטים ספרי הלימוד פסוקים מהקוראן ומסורות מאוספי החדית' המפרטים גמולים אלה.

ואולם, תכני הלימוד אינם מסתפקים בהצגת ההקשר ההיסטורי בלבד: בסיכום הפרקים הדנים בערכי ההקרבה והפידאא' מתבקשים התלמידים להציג דוגמאות של הקרבה מימי הנביא לצד דוגמאות להקרבה של פלסטיניםבימינו במסגרת המאבק הפלסטיני בישראל.

החוקרים מדגישים כי לצד האדרתם של ערכי הקרבת הנפש, מצוינים גם סוגי הקרבה אחרים, כגון: הקרבה של רכוש, זמן ומאמץ. במקרים בודדים נזכרים בספרי הלימוד גם היבטים של סובלנות דתית במסורת המוסלמית.

במכון מציינים כי בראש ועדת תכניות הלימוד של הרשות הפלסטינית עומד שר החינוך של הרש"פ, סברי סיידם, אשרשמו מופיע על הספרים החדשים לשנה זו. כמו כן, מצוין בספרי הלימוד במקצוע "חינוך אסלאמי" כי שר ההקדשים ברש"פ, יוסוף אדעיס, בדק אותם.

בדו"ח אודות התגברות המגמה הוצגה שורת דוגמאות ובהן בין השאר:

בספר "חינוך אסלאמי" לכיתה ט' חלק 1, מיוחד מקום מרכזי לג'יהאד למען אללה ולשהאדה. מופיעה בו "סורת מוחמד" (סורה מספר 47) במלואה והיא מתארת בהרחבה את ההבדל בין יחסו של אללה ל"כופרים" לבין יחסו ל"מאמינים." בסורה זו נכתב, כי אללה הורג בכופרים וקורא למאמינים להילחם בהם, ומבטיח את גן העדן למאמינים המוסרים נפשם למענו, כמו ליתר ה"מאמינים היראים".

בהקדמה לסורה נכתב כי שמה הוא גם "סורת הלחימה", בהיותה מתארת את "המלחמה בכופרים" ומצוין כי "הנושא המרכזי בסורה זו הוא"הג'יהאד למען אללה" וכי "הפסוקים בסורה מבטיחים להולכים בעקבות שליח אללה וליוצאים ג'יהאד למען אללה, ומגנים על דתו, כל טוב בעולם הזה וחיי נצח בגן העדן".

בספר "חינוך אסלאמי" לכיתה ז'- חלק 1, מתואר ניצחון המוסלמים בקרב בדר (624) על מתנגדיהם, אנשי שבט קורייש, ניצחון אשר הושג בזכות נחישותם לשהאדה (אסתשהאד), קרב אשר השתרש במסורת המוסלמית כקרב של מעטים מול רבים:300 מוסלמים נגד 900 לא מוסלמים. כך נכתב: "כאשר הלחימה הפכה קשה, אללה תמך במוסלמים באמצעות מלאכים." גם "שליח אללה [קרי, מוחמד] עודד את המוסלמים להילחם ואמר: 'קומו הילחמו ותגיעו לגן עדן, שרוחבוכרוחב השמיים והארץ.'המוסלמים תקפו את צבא הפוליתאיסטים בחוזקה, כאשר אמונתם העזה ורצונם הכן מובילים אותם למסירת הנפש (אסתשהאד). כתוצאה מכך הובסו הפוליתאיסטים, והמוסלמים השיגו ניצחון כביר...".

בספר "חינוך אסלאמי" לכיתה ז' - חלק 1 מוקדש פרק שלם לנושא ה"הקרבה ופידאא'", הכוללציטוט פסוקי קוראן ופרשנות הקושרת אותם לנושאי הפרק, זאת תוך הדגשה כי ההקרבה מביאה כבוד לאומה המוסלמית. כמו כן, כולל הפרק דוגמאות של הקרבה על סוגיה השונים שהקריבו חברי הנביא.

בעמוד השער לפרק זה מופיע פסוק מהקוראן המבטיח למאמינים הנלחמים למען אללה גמול בגן העדן: "אללה קנה מהמאמינים את נפשותיהם ורכושם ובתמורה הם יזכו בגן העדן. יילחמו למען אללה, ויהרגו וייהרגו".