כך תקף והשמיד חיל האוויר את הכור בסוריה

שר הביטחון לשעבר, ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), מספר בשיחה עם ערוץ 7 על ההכנות לקראת מבצע תקיפת הכור הגרעיני בסוריה בשנת 2007.

פרץ עמד בראש מערכת הביטחון בכל שלבי ההיערכות להשמדת הכור. כשלושה חודשים לפני המבצע המורכב הפסיד פרץ בפריימריז על ראשות מפלגת העבודה ופינה את מקומו לאהוד ברק שמונה לשר הביטחון.

"מערכת הביטחון נחשפה לנתונים לגבי הקמת הכור והבינה שמדובר באירוע חריג", משחזר פרץ את שאירע לפני למעלה מעשור. ''ראש המוסד דאז, מאיר דגן ז"ל, הציג בפנינו את התמונות המפלילות, שלימדו אותנו כי פועלים מצפון קוריאה עובדים בכור הזה".

בשלב הזה מערכת הביטחון עדיין היתה זקוקה לבירורים נוספים. "שני אתגרים עמדו בפנינו מבחינה מודיעינית. האחד הוא להבטיח שמדובר בכור גרעיני, שכן הוא הוקם מתחת לחווה חקלאית, ולא היתה מסביב פעילות צבאית מיוחדת. כדי לבדוק זאת עשינו פעולות משלימות.

''האתגר השני היה לזהות את נקודת האל חזור שקובעת את תהליך ההשמדה. כי ברגע שהכור הופך לפעיל, אנחנו בצרות. הפצצה יכולה לגרום ל'אפקט צ'רנוביל' - תפזורת רדיו אקטיבית שתזהם את האזור ובעיקר את נהר הפרת הסמוך למתקן. ניהלנו גם מעקב אחר החיבור לתשתיות המים".

בשלב מסוים החלה ההיערכות בצוות קטן וממוקד. "על השולחן היו מספר אופציות צבאיות בשימוש של חיל האוויר. השיקול היה האם אנחנו מסוגלים לוודא שהפצצה מהאוויר אכן גורמת לפגיעה משמעותית".

ישראל שקלה היטב כיצד לשתף את הממשל האמריקני בנושא, באופן שלא ימנע תקיפה עתידית. "היה מאמץ מדיני גדול. היה ברור שנכניס את האמריקנים בסוד העניינים, השאלה היתה רק העיתוי. נוצר מצב ששר ההגנה האמריקני גייטס הגיע לביקור בישראל לפי הזמנתי, הביקור החל ב-18 באפריל והיה ברור גם לראש הממשלה אולמרט וגם לי שאין מצב שהוא יצא מישראל בלי המידע על הכור.

''ראש הממשלה החליט לדאוג שהנשיא ידע כמה שעות לפני גייטס ולשם כך שיגר את יורם טורבוביץ' ואת ראש המוסד דגן להודיע לכל הגורמים בארה"ב. ואז על מנת שהתזמון יהיה נכון, הגעתי אל גייטס ב-19 באפריל, לפגישה עם ראש אמ"ן עמוס ידלין ועם המזכיר הצבאי דנגוט וחשפנו בפניו את המידע. הוא קיבל אותו בהפתעה, אבל התייחס לכך באופן מאוד ענייני ומקצועי. ביקשנו ממנו לשמור בסוד וכך היה".

בהמשך מחליט אולמרט לעדכן את שרי השביעיה. "בינתיים צוותי מעקב שלי כשר ביטחון ושל ראש הממשלה בודקים את ההיערכות".

ההיערכות מתנהלת במקביל לפריימריז במפלגת העבודה. אהוד ברק מנצח את ההתמודדות וזוכה בראשות המפלגה, פרץ יודע שימיו ספורים. "בשלב הזה אנחנו מזהים שהכור חובר למים. מפקד חיל האויר, האלוף במיל' שקדי לוחץ לקבל החלטה".

בישראל בוחנים תרחישי תגובה מצד הסורים. "המודיעין בינתיים מעריך כי סוריה יכולה להגיב בשתי דרכים: מלחמה כוללת עם הסורים מתוגברים בחיזבאללה או שאסד יכיל את האירוע, משום שיעדיף שלא להתמודד עם הצורך בהסברים לקהילה הבינלאומית כיצד הוא בונה כור כשהוא חתום על אמנות בינלאומיות בנושא".

ההערכות של שר הביטחון דאז מתממשות ימים אחרי שמתברר שהמטרה מחייבת את המתקפה. אהוד ברק מתעקש לערוך חילופין באופן מיידי בתפקיד שר הביטחון. פרץ, שמוצע לו תפקיד שר בלי תיק, מוחל על כבודו והולך הביתה, לא לפני שהוא נותן סקירה מקיפה לברק בנושא הכור הסורי וההכנות לתקיפתו.

בסופו של דבר, חשש מפרסום דבר קיומו של הכור על ידי התקשורת הזרה, הוביל למתקפה. "ביום ההפצצה בשבע בבוקר מתקשר אלי אהוד ברק ואומר לי, 'עמיר פרץ אני רוצה לדווח לך שהמבצע בוצע בהצלחה. כל כוחותינו שבו בשלום לבסיסם. טביעות אצבעותיך ניכרות בכל מקום'".