בנייה
בנייהistock

דו"ח חדש שפורסם השבוע (ג') ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נותן תמונות מצב על התחלות וגמר בנייה לשנת 2017.

הנתון המרכזי בדו"ח מספק השוואה לכמות התחלות הבנייה: בעוד שהיעד שהציבה לעצמה הממשלה לשנת 2017 הוא 60 אלף יחידות, הנתונים מראים כי סך כל התחלות הבנייה לשנת 2017 עמדו על 46,300. בהשוואה לשנה הקודמת (2016) נראה כי קצב התחלות הבנייה ירד בכ- 14 אחוזים.

לפי נתוני הלמ"ס בדו"ח, המחוז המוביל בהתחלות הבנייה הוא מחוז המרכז, כאשר 25 אחוזים מהתחלות הבנייה נרשמו בו. אחריו מחוז הדרום, עם כ-17 אחוזים מסך התחלות הבנייה ולאחריו מחוז תל-אביב, עם כ- 16 אחוזים מסך התחלות הבנייה. העיר עם כמות התחלות הבנייה הגבוהה ביותר היא תל-אביב, עם 2,954 יחידות שהחלה בנייתן בשנת 2017.

ליאור זברג, מומחה נדל"ן, מסביר כי הנתונים אינם משקפים את מצב בשוק במלואו: "יש הרבה זוכים בפרוייקטים של 'מחיר למשתכן', שבשנת 2017 עדיין לא החלה בנייתם, נתון שכמובן לא נכלל בדו"ח - למרות שהקונים כבר קיבלו מחיר, ובעצם יש להם כבר 'משהו יציב' ביד", אומר זברג.

"היה לממשלה יעד והיא לא עמדה בו, זה נכון. אבל כן נעשו דברים שישפיעו על התחלות הבנייה בשנה הבאה ובזו שאחריה. בניגוד לכך, את תחום הבירוקרטיה בערים, כחלון לא ממש קידם, דבר שיכול להקל מאוד על היזמים שמעוניינים לבנות. הוא היה מעוניין בהכרזות גדולות של ירידת מחירים ולכן עשה את הצעדים שיניבו לו את התוצאות היותר מיידיות".

גם בתחום גמר הבנייה לשנת 2017 מככב מחוז המרכז בדו"ח, עם 24.6 אחוזים מסך כל סיומי הבנייה, נכון לשנת 2017. אחריו מחוז הצפון, שם סיומי הבנייה מהווים כ- 18 אחוזים ואחריו מחוז תל אביב, שם מספר סיומי הבנייה שנרשמו מהווים כ-16 אחוזים מכלל סיומי הבנייה.

העובדה ש'קרדיט' לשנה מסויימת לא תמיד משקף על ההתנהלות באותה השנה, רלוונטית לדברי זברג בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית: "לפי נתוני הדו"ח, בשנת 2017 החלה בנייתן של 5,360 דירות בשיטת 'פינוי בנוי'. אין משמעות לשנה הספציפית שבה החלה הבנייה, לא בתמ"א 38 ובטח לא בפינוי בינוי, שבמצב כזה כמה שנים לפני התחלת הבנייה כבר התחילו לעבוד. תהליך כזה יכול לקחת 10 שנים. במקרה הזה,ְ שלב הביצוע עצמו החל בשנת 2017".

זברג טוען כי נתון חשוב שאינו בא לידי ביטוי בדוחו"ת כמו אלו הוא נושא היתרי הבנייה. "כמה דירות הסתיימה בנייתן וכמה החלה בנייתן זה נחמד" אומר זברג, "אבל עוד יותר חשוב לדעת כמה היתרים לבנייה ניתנו בשנת 2017? כמה דירות יתחילו בבנייה בזמן הקרוב? במקום להיות חכמים לאחר מעשה, ובשנת 2021 להוציא דו"ח על שנת 2020, אפשר להסתכל כמה צעדים קדימה ולראות מה וכמה מתוכנן הלאה".

לדברי זברג, הכנסת נתון על קצב גידול האוכלוסייה יכול גם הוא לתת מדד לכמות הבנייה הנדרשת וניתן ולבדיקה האם קצב הבנייה עומד בקצב גידול האוכלוסייה. "כמה אזרחים יהיו במדינת ישראל עוד שנתיים? זה נתון מעניין. אולי קצב הבנייה עולה, אבל ביחס לאדם זה ירד. בכמה גדול הפער – זו שאלה שצריכה להישאל".

קישור לדו"ח המלא