שמואל מידד (זנגי)
שמואל מידד (זנגי)צילום: יח"צ

המקום: ביתוניא ליד רמאללה. תיאור מצב: אבנים, בקבוקי תבערה, פרובוקציה. התפרעות יזומה של ערבים. בן דרי, תושב גוש דן לוחם מג"ב, נשלח לאבטח את ההתפרעות, ובעקבות ירי שביצע מואשם בהריגה.

מעצר ממושך באבו כביר, מעצר בית, מתח עצום, חוסר אונים. תחושת בגידה מול מי שאמור לתת לו גב כשהוא מתמודד מול טרור. הוצאה של מאות אלפי שקלים. לבד.

משפחת דרי פנו ל'חננו', קיבלו מקום תומך, ליווי משפטי ומשפחתי. צוות שלם התגייס למענם בכל ליבו וכישרונותיו. סיוע כספי משמעותי. שלב המעצר מומן על ידי 'חננו' במלואו. לאחר מכן חיברנו את עו"ד ציון אמיר אל המשפחה, בסכום נמוך יחסית למקובל. בימים אלה עומד להסתיים משפטו שנמשך כבר שנים אחדות. לשמחתנו לאחר מאבק משפטי ממושך הוחלף סעיף האישום מהריגה לגרימת מוות ברשלנות.

פרט לתמיכה הפרטנית והממשית שמקבלים בן ומשפחת דרי, יש כאן מצב ציבורי וביטחוני מקומם, מסוכן ומשפיל, כאשר חיילים, שוטרים ואזרחים לא יכולים להגן על עצמם. לכבוד חג החירות המתקרב אני רוצה לשתף אתכם בתמונת מצב משפטית של חירות התושבים ביו"ש וחירות חיילי צה"ל, ובמצבם של משפחות נפגעי הטרור בישראל.

חירות חיילי צה"ל - בלחץ ארגונים זרים, הקים צה"ל במצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) יחידה ייעודית שתפקידה לחקור ולהגיש כתבי אישום נגד חיילים שחשודים בהפעלת "כוח חריג". יחידה זו מצטרפת למחלקת "פרקליטות מבצעים" בפרקליטות הצבאית. לצערנו, חיילים רבים שהיו שותפים לפעילות מבצעית מוצאים עצמם, לאחר שסיכנו את חייהם למען כולנו, בתוך חדרי החקירות.

משפחות נפגעי הטרור – בשנה האחרונה, לאור צורך גובר מהשטח, ליווינו עשרות רבות של נפגעי טרור ופעולות איבה ובני משפחותיהם. הליווי מתמקד ראשית בלחץ על מערכת אכיפת החוק ועל בתי המשפט כדי להחמיר ולמצות את הדין עם כל מחבל ופורע. בנוסף לכך, אנו פועלים לכך שגורמי האכיפה ימצו את הדין גם עם סביבתם התומכת של המחבלים, אשר לעיתים היא שדחפה אותם לצאת ולבצע את שביצעו. בימים אלו אנו מחכים לפסיקה בעתירה שהגשנו לבג"ץ בשמה של משפחת סלומון אשר בני משפחתם הי"ד נרצחו בפיגוע הקשה בנווה צוף. המשפחה דורשת מבג"ץ להורות על הרס מלא של בית המחבל, דבר שלצערנו המדינה אינה מוכנה לעשות.

במסגרת ליווי נפגעת פיגוע דקירה אשר בוצע בידי מחבל קטין, חשפנו לקונה מסוכנת בחוק השיפוט הצבאי שאינה מאפשרת כליאה של מחבלים קטינים מעבר לתקופות קצרות וקצובות. בעקבות החשיפה הופנה הנושא לגורמים הרלוונטיים במשרד המשפטים ובמשרד הביטחון, ובימים אלו אנו מסייעים ועוקבים אחר פעילותם לתיקון החוק בעניין.

חירות תושבי יו"ש - תופעת הצווים המינהליים נגד בגירים וקטינים. בבדיקה שערכנו נמצא נתון מפתיע: אף לא צו מינהלי אחד כנגד פעילי שמאל אנרכיסטים בשנה החולפת, ולעומת זאת צווים מינהליים רבים לפעילי ימין. לעיתים כוללים הצווים הרחקה מהבית או מהיישוב, מעצר בית לילי או מלא, איסור כניסה לאזורים מסוימים, איסור יצירת קשר עם אנשים ועוד. מטרתם של הצווים היא לדכא כל מגמה ציבורית לגיטימית, והם מהווים פגיעה בפעילים צעירים מההתיישבות ביו"ש בלא דיון ובלא משפט. במסגרת המאבק בצווים, שלושה ערעורים התקבלו במלואם והצווים התבטלו בעקבותיהם, ארבעה צווים של קטינים קוצרו ובסך הכול ניהלנו 60 הליכים ובקשות נגד צווים מינהליים שניתנו בלא משפט לפעילים פוליטיים.

היריעה קצרה מלפרט, גם את הפגיעות בחירות וגם את ההצלחות שנחלנו במספר רב של תביעות. לקראת חג הפסח נאחל לכולנו: לשנה הבאה בני חורין. בניסן נגאלנו ובניסן ניגאל.

שמואל (זנגי) מידד הוא מנכ"ל ארגון 'חננו' לסיוע משפטי לאומי