המפכ"ל אלשיך בראיון לחדשות ערוץ 20

מפכ"ל המשטרה, רנ''צ רוני אלשיך, העניק ראיון מיוחד למהדורת החדשות הראשונה של ערוץ 20 אשר תעלה לאוויר ביום ראשון הקרוב בשעה 20:00.

המפכ"ל התייחס, בין היתר, לחקירות המתנהלות נגד ראש הממשלה נתניהו. אלשיך נשאל על ידי מגישת המהדורה דנה סומברג על סוגיית השימוש בעדי מדינה, ותהתה "כמה עדי מדינה אתה צריך בשביל להוכיח 'שמפניות', 'סיגריות'...".

אלשיך השיב כי "אין כמו עד מדינה כדי לייצר הרתעה וכדי להביא תוצאה במקומות שבהם נחקרים לא נוהגים להודות, ולכן הם צריכים אינטרס להודות. כלומר, ככל שמדובר במישהו שהוא בפרונט שלך, לאו דווקא ראש ממשלה, בחקירות שחיתות הרבה פעמים מישהו עושה עבורך את העבירות ואתה הנהנה העיקרי, אז אז יש מקום לגייס את אותו אדם כעד מדינה".

אלשיך נשאל האם אין זו בעייה שעד המדינה יוצא בלא כלום, והשיב: "קודם כל, אני לא מכיר אף אחד שיצא בלא כלום. נגד כל אחד, ובשנים האחרונות יותר ויותר, עדי המדינה יש להם סנקציות, חלק מעדי המדינה הולכים לכלא...".

המפכ''ל הבהיר כי ח"כ יאיר לפיד לא היה עד מפתח בתיק 1000 - פרשת המתנות. "אף אחד לא הכריז על יאיר לפיד כעד מפתח. זאת פרשנות עיתונאית עצמאית לחלוטין. הוא היה ברשימת הנחקרים, זה הכל. במסגרת זה הוא נתן עדות. אני בכלל לא חושב שהוא עד מפתח. התיק הזה הוא תיק הרבה יותר מורכב מכדי להכריז על איש כזה או איש אחר כעד מפתח.

''הוא זומן לחקירה באישור היועץ המשפטי לממשלה. כל פעולה פה היא באישור היועץ המשפטי לממשלה והיועץ המשפטי לממשלה גם מאשר מי נחקר כחשוד, מי נחקר בעדות פתוחה. משלא עלה חשד נגדו, הוא נחקר בעדות פתוחה ובסופו של דבר אף אחד לא הכריז עליו כעד מפתח. אני מאד התפלאתי שזה נהיה פתאום 'כותרת'. הוא לא עד מפתח בתיק הזה", אמר אלשיך.

עוד נשאל המפכ"ל האם הוא רואה מצב בו לא יוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה, וענה "היות וזו לא סמכותי אז אני לא רוצה לעשות ניחושים ואני גם לא רוצה להכניס אף גורם שזאת לא סמכותו לפינה".

לדבריו, זה יהיה כישלון אישי אם יסתבר שמה שאנחנו הצגנו כחקר האמת ברמת העובדות, יתברר כלא נכון. זה יהיה כישלון אישי כי בסוף זה התפקיד המקצועי שלנו. תפקידנו לא להחליט אם מוגש כתב אישום כן או לא ולכן זה לא ענייני. אני רק אומר לך שאני אהיה עצוב מאד אם יוגש כתב אישום נגד ראש ממשלה, כאזרח. זה לא מצב נעים".

המפכ"ל נשאל האם לדעתו ראש הממשלה נתניהו מושחת. "חזקת החפות עומדת לכל אחד, עד שהוא מורשע בדין", השיב אלשיך. "לכן, אני לא קובע מי מושחת ומי לא מושחת. אני צריך לקבוע מה העובדות, מה קרה, ובזה להגיע לחקר האמת ולהניח את זה על שולחן פרקליטות המדינה".\

הראיון המלא ישודר ביום ראשון הקרוב בשעה 20:00, במהדורת החדשות הראשונה של "חדשות ערוץ 20" בהגשת דנה סומברג.