ניתן היה למנוע את הדריסה למוות?

סרטון בו מתועד רכב אוטונומי פוגע בהולכת רגל שחצתה כביש בשעת לילה עורר סערה. חברה ישראלית טוענת: המערכת שלנו היתה מזהה אותה בזמן

ערוץ 7 , ט' בניסן תשע"ח

התאונה היתה ניתנת למניעה. קרינה אודינייב ויגאל רייחלגאוז
התאונה היתה ניתנת למניעה. קרינה אודינייב ויגאל רייחלגאוז
צילום: לירן שטרית

עולם הרכב סער בשבוע האחרון בעקבות פרסומו של סרטון ובו נראה רכב של חברת אובר, המצוייד במנגנון נהיגה אוטונומי, פוגע בהולכת רגל בשם איילין הרצברג בעת שחצתה את הכביש שלא במעבר חצייה בשעת לילה.

כמו מומחים רבים ברחבי העולם שעסקו בנושא בשבוע האחרון, גם מומחי חברת קורטיקה הישראלית בדקו את סרט התאונה של Uber כדי לבדוק אם היה ניתן למנוע את הדריסה הקטלנית.

בחברה מדווחים כי הסרט שהוקלט מלוח המחוונים של אובר המצלם את קדמת הדרך, הורץ במערכת של קורטיקה שזיהתה את הולכת הרגל 0.9 שניות לפני המערכת של אובר. לטענת אנשי החברה, מדובר בפער של כ-16 מטר שהיה מאפשר לבלום ולהציל חיים אם היה נעשה שימוש בטכנולוגיה של קורטיקה.

בסרטון המצורף ניתן לראות את תיעוד התאונה לאחר שעבר עיבוד במערכת של קורטיקה. הולכת הרגל מזוהה כ-16 מטר לפני הפגיעה בתיחום של תיבה אדומה והאופניים שהיא נושאת מזוהים בתיחום של תיבה צהובה:

לדברי יגאל רייחלגאוז מנכ"ל קורטיקה: "מדובר בתרחיש המאתגר יכולות טכנולוגיות, על המערכת לפענח את הסכנות בסביבה מורכבת המשלבת אופניים, תיקים, מדרחוב והולך רגל. זיהוי הולכי רגל הוא אתגר מרכזי למערכות נהיגה עצמית ועליו נשען פיתוח ענף הרכב האוטונומי, גם פתרונות עם דיוק של 99% אינם טובים מספיק כדי לאפשר את קיום הענף. אם התוכנה זיהתה הולכי רגל שעמדו קרוב לכביש היה עליה לחזות שייתכן ויתרחש בשניות הקרובות מקרה מסוכן ולפקוד על הרכב לבלום להאטה עוד לפני ירידה לכביש של הולך רגל."

רייחלגאוז מוסיף, "פעילות המערכת לומדת את חוקי המשחק למרות שאין לה מידע מקדים על הסביבה. כך שבנוסף לזיהוי אובייקטים הניצבים מול הרכב המערכת מזהה את ההתנהגות האופיינית להם ומאפשרת לצפות מראש את השינויים שיתרחשו בסביבת הרכב בשניות הבאות. נניח אם כדור קפץ לכביש המערכת יודעת שלא מדובר בכדור בלבד, סביר שיגיח אחריו אדם ויש להתכונן לבלימה. כפי שנהגים אנושיים צוברים ניסיון של הכרות עם הכביש תוך כדי נהיגה ויודעים לחזות אותו טוב יותר. לכן המערכת מהווה פריצת דרך אל מול היכולות הקיימות כיום בתעשייה."

קרינה אודינייב סמנכ"ל קורטיקה ומייסדת שותפה, ציינה "טכנולוגיה זו נחוצה לעשרות השנים בהן העולם יעבור מנהיגה ידנית לאוטונומיות מלאה ומחשבים יצטרכו להתמודד עם אנשים שמבצעים פעולות לא צפויות על הכביש. אי אפשר לצפות שכדי למנוע תאונות בני אדם יעסקו בהזנה בלתי פוסקת של מידע למערכות הרכבים האוטונומיים, בניסיון נואש לחזות מראש כל ארוע אפשרי. המציאות סביבנו משתנה באופן מתמיד ויכולת הבנתה על ידי רכבים הינה משימה קריטית. הייחודיות בטכנולוגיה שלנו היא ששילובה ברכבים אוטונומיים מאפשר להם ללמוד נהיגה לבד ולחלוק זה עם זה את המידע שהם הפיקו, כדי לשפר את מאגר המידע הכללי. מאחר והתוכנה לומדת לבדה על ההתנהלות סביב הרכב בזמן אמת, היא לא צריכה להמתין לעדכון תוכנה תקופתי כדי לשפר את יכולותיה."

חברת קורטיקה הוקמה בשנת 2007 על ידי קרינה אודינייב, יגאל רייחלגאוז ופרופ' יהושע זאבי. עד כה גייסה החברה יותר מ-69 מיליון דולר מעוזיה גליל, סמסונג, לי קה-שינג האיש העשיר באסיה, ענק החיפוש הסיני Qihoo, Mail.ru ומשקיעים נוספים. בחברה מועסקים 100 עובדים במשרדים בתל אביב, ביג'יינג, ניו יורק וחיפה.


הצעות והערות ניתן לשלוח לדואר אלקטרוני: computers@inn.co.il