שוב גילויי אנטישמיות בפולין?
שוב גילויי אנטישמיות בפולין?צילום: iStock

ראשי הארגון "לעולם לא עוד", ששמו לעצמם מטרה להילחם בתופעות האנטישמיות ושנאת הזרים בחברה הפולנית, טוענים כי בשבועות האחרונים הם הפכו ליעד של קמפיין הסתה מאורגן מצד בכירים בממשל הפולני.

פאל פנקובסקי, יו"ר הארגון, נטל חלק בשבועות האחרונים במספר אירועים ברחבי העולם שנועדו לדון בגל האנטישמיות הפוקד את פולין בעקבות המחלוקת עם ישראל סביב "החוק הפולני" האוסר את השימוש בביטוי "מחנות ההשמדה הפולניים" וכן מטיל עונש מאסר על מי שיאשים את הפולנים בביצוע מעשי פשע כלפי שכניהם היהודים בשואה.

אחד האירועים בהם לקח חלק פנקובסקי היה "הפורום הגלובלי למלחמה באנטישמיות" שנערך בירושלים בשבוע שעבר. פנקובסקי הציג במהלך הכנס מצגת ובה דוגמאות של אמירות שנויות במחלוקת מצד פוליטיקאים בכירים בפולין, שהציתו לדבריו גל של גילויי אנטישמיות וגזענות ברחבי המדינה.

ראשי "לעולם לא עוד" טוענים כי מיד לאחר הכנס בירושלים החל קמפיין הסתה מתוכנן מצידו של אנדז'יי פבלושק, יועצו הבכיר של ראש ממשלת פולין מתאוש מורבייצקי.

בציוצים שפירסם כינה פאבלושק את המצגת של פנקובסקי "שערוריה עצומה" והוסיף כי "עצוב מאוד שלפולני לא היה שום דבר חיובי לומר על מדינתו".

ציוציו של פאבלושק צויצו שוב ושוב לאחר מכן ע"י בכירים נוספים בממשל הפולני, בהם סגן יו"ר הסנאט אדם ביילאן. גם פרשן הטלויזיה הפולנית הממלכתית המפורסם רפאל זימקייביץ' תקף את אנשי הארגון וכתב כי "הבעיה שלנו היא הגזענות תוצרת בית".

לטענת ראשי הארגון, קמפיין ההסתה הביא במהירות לגל של איומים על חייהם. פנקובסקי עצמו אמר בתגובה לקמפיין ההסתה נגד ראשי הארגון, "אני מאוכזב שפאבלושק לא רצה לדון בשום נושא בפורום הגלובלי נגד אנטישמיות בירושלים, אלא פנה לקמפיין מקוון. זו התנהגות לא ראויה לפקיד ציבורי בכיר, אך למרבה הצער היא מסמלת את האקלים הגזעני ושונא הזרים בפולין".