שקד עם השופטת חוי טוקר ומשפחתה
שקד עם השופטת חוי טוקר ומשפחתהצילום: דוברות

בבית הנשיא נערך היום (שלישי) טקס השבעת 11 שופטים חדשים, במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, שרת המשפטים איילת שקד ונשיאת ביהמ"ש העליון השופטת אסתר חיות.

בטקס השתתפו גם נשיאת בית הדין הארצי לעבודה הנכנסת השופטת ורדה וירט לבנה, השופט עופר גרוסקופף שנשבע אמונים כשופט בית המשפט העליון, ועורכת הדין חוי טוקר שנבחרה לשופטת בית משפט השלום בירושלים והפכה לשופטת החרדית הראשונה בישראל.

שרת המשפטים שקד אמרה בטקס "אני מבקשת להפנות את הזרקור אל המושג הכה חמקמק – 'אמון הציבור'; מושג שמחד הוא עולם ומלואו, ומאידך הוא כחומר ביד היוצר. אמון הציבור במערכת המשפט ניצב על שתי רגליים.

''הרגל הראשונה היא כמובן העצמאות השיפוטית. עצמאות שיפוטית משמעה כי אין על השופט מרות, זולת מרותו של הדין. על מנת לזכות באמון הציבור, על השופטים להנות מעצמאות בלתי תלויה, במובן הרחב ביותר. תודה לאל, כך בדיוק נבנתה מערכת המשפט הישראלית, כך היא פועלת עד היום, וכך גם תמשיך לפעול''.

לדברי שקד, ''הרגל השנייה עליה נשען אמון הציבור היא גיוון הרכבו האנושי של בית המשפט, כך ששופטיו ישקפו, גם אם לא ייצגו, את חלקי האוכלוסייה השונים. ככל שמערכת בתי המשפט תשקף במידה גבוהה יותר את הקולות השונים בציבור, כך יגדל אמון הציבור במערכת. נכון הדבר בכל מדינה, וביתר שאת במדינה רב תרבותית כמדינת ישראל".

השרה הוסיפה ואמרה כי "האמת צריכה להיאמר - דווקא בישראל הרב תרבותית - הרכבו של בית המשפט, וזאת לאורך שנים, לא שיקף כראוי את האוכלוסייה המגוונת".

בהקשר זה אמרה השרה כי "לא יתכן כי מתדיינים מקרב קבוצות שונות בחברה יחושו כי הם מודרים ממערכת המשפט. סופו של מידור להביא לניכור. איננו מעוניינים להגיע למציאות בה חלקים באוכלוסייה מתקשים לקבל את מרותה של המערכת המשפטית. עולם המשפט הישראלי המתפתח - לעולם יהיה חסר אם לא כל שבעים הפנים של עולם המשפט יקחו בו חלק. הפנים החדשות מביאות איתן דעות חדשות, ועולם המשפט מתפתח בזכותן עוד ועוד.

''הוועדה לבחירת שופטים זכתה, ונפל בחלקה לבחור בשתי שופטות מצוינות מקרב בני העדה האתיופית. השופטות שנבחרו מהוות מקור לגאווה ואני בטוחה שצעד זה יחזק את האמון במערכת בקרב העדה האתיופית''.

השרה שקד ציינה שכחלק מהליך התיקון הזה, מונו השופטת החרדית חוי טוקר ופרופ' אלכס שטיין. "כניסתו של הציבור החרדי לעולם המשפט הישראלי תתן את אותותיה בשדה המחקר המשפטי, וודאי שבמלאכת השפיטה. גם אין לי ספק בעובדה שפרופסור שטיין, שיתמנה לאחר פרישת השופט שוהם, בצד מומחיותו והמוניטין הבינלאומי שיביא איתו לבית המשפט בתחומים משפטיים מגוונים, ישמש גם כמקור גאווה עבור העולים ממדינות ברית המועצות לשעבר.

''מדובר באוכלוסייה עצומה שעדיין אינה מיוצגת דיה במערכת המשפט ושילובה בו הוא משימה לאומית", הדגישה שרת המשפטים.

"הוועדה לבחירת שופטים בראשותי שמה לה למטרה לממש את עקרון השיקוף החברתי במערכת המשפט. עוד לא הגענו אל היעד, והאופק עוד רחוק, אך כעת לראשונה - אני מאמינה שעלינו על הדרך הנכונה".

"השופטת חוי טוקר, את עושה היום היסטוריה", אמרה שקד. ''אני מקווה ומאמינה שאת כוח החלוץ לפני המחנה, המעיד על ההמשך. את מהווה סמל מעורר השראה, כמי שחתרה באומץ במים סוערים והגיעה אל כס השיפוט בעשר אצבעותיה. כולי תקווה שאחרייך, יגיעו רבות ורבים מבני הציבור החרדי".

השרה בירכה את השופט גרוסקופף על מינויו כשופט העליון ואמרה כי "כשופט בית המשפט המחוזי משנת 2009 בלבד, ובכל זאת כבר קנית לך שם של שופט בעל עצמאות מחשבתית נדירה. מקצועיותך המובהקת ניכרת בכל תחום, ורוחב אופקיך מותיר את חותמו בפסקי הדין שיוצאים מתחת ידיך. המילה אולי שהכי מזוהה עם שמך היא "עילוי"... אתה מהווה דוגמא ומופת למקצוע השיפוט- מקצועיות ואנושיות הכרוכים זה בזה ומפרים זה את זה".

השרה בירכה גם את השופטת ורדה וירט לבנה להשבעתה כנשיאת בית הדין הארצי לעבודה ואמרה " אין לי ספק שלו היינו מניחים קלפי בקרב השופטים ועורכי הדין העוסקים בתחום דיני העבודה, היית נבחרת ברוב מוחץ לכהן כנשיאת בית הדין הארצי לעבודה. האנושיות, המקצועיות, וכמובן המנהיגות, הן תכונות שכל הפוגש בך מבחין בהן מיד".

"וכאן המקום לומר – מערכת המשפט כולה מונהגת בידי נשים. נשיאת בית המשפט העליון, נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, ואני כשרת המשפטים. וזאת מלבד הרוב הנשי שיש כיום במערכת המשפט".

השרה סיימה את דבריה באומרה "אני יודעת שמערכת המשפט בידיים טובות – בידיים שאין ראויות מהן לאמון הציבור. חג פסח כשר ושמח, ובהצלחה רבה – הצלחתכם הצלחתנו''.