בית הנשיא, היום
בית הנשיא, היוםצילום: מארק ניימן, לע''מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא דברים היום (שלישי) בטקס חילופי נשיא בית הדין הארצי לעבודה והשבעת שופטים בבית הנשיא.

בטקס נערכה פרידה מנשיא בית הדין הארצי לעבודה היוצא השופט יגאל פליטמן ובמקומו נכנסה לתפקיד הנשיאה ורדה וירט לבנה.

בנוסף הצהירו בטקס אמונים 11 שופטים: שופט בית המשפט העליון הנכנס עופר גרוסקופף, סגן נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, שופטת לבית משפט מחוזי, שופט בית הדין אזורי לעבודה, חמישה שופטים לבתי משפט השלום ורשמת בכירה.

"על השופט להתמקד בעובדות, בראיות ובתקדימים, עליו להתעלם מכל דבר שעלול להסיח את דעתו", פתח הנשיא את דבריו, "בעלי הדין עומדים לפניו ומצפים להחלטתו, ממתינים למוצא פיו. ההכרעה צריכה להיות נקיה מכל שיקול צדדי. אל לו לשופט לחשוש מה יאמרו, כיצד יתקבל פסק הדין. אל לו להתחשב בשיקולים של תדמית, אל לו להיכנע בפני נורמות חברתיות, זמניות או קבועות.

''עליו לעשות את מלאכתו נאמנה. לאטום את אזניו מפני שיקולים בלתי ענייניים. לעתים הציבור מצפה שהפסיקה תישא חן בעיניו. לעתים הציבור חושד כי התערבותו של בית המשפט נגועה בשיקולים זרים, או חלילה נובעת ממניעים פוליטיים. אך השופט מחויב אך ורק למרות הדין".

"יוצאות דופן הן הטענות הציבוריות הנוגעות לשקיפות, לנִרְאוּת, ולתקינות ההליך המשפטי", הדגיש הנשיא, "כשיש חשש לפגיעה בתקינות ההליך המשפטי, שָׁם אסור לנו להתעלם מן הפגיעה באמון הציבורי. שָׁם חובתנו להטות אוזן. שָׁם עלינו לחשוש 'מה יגידו'. על רקע הסערות האחרונות חשוב שנזכור: בית המשפט הוא בית זכוכית, מגדל במרכז העיר, שקוף לכל מתבונן. השופטים אינם רק שופטים, הם גם נשפטים כל העת.

''אנו חיים בעידן של 'שפוט השופטים'. הציבור שופט, הוא דורש שקיפות, הוגנות, תהליך נקי וזכותו לעשות זאת. אין לבית המשפט ארנק או חרב. כוחו נובע מן האמון הציבורי ואסור לו לכרות את הענף עליו הוא יושב. בהיעדרו של אמון ציבורי, אין לבית המשפט זכות קיום. השופטים נשפטים, יותר מאשר כל גורם אחר. אין די בכך שביכולתם להסביר, להשיב לטענות. עליהם למנוע אפשרות לרינונים. נדרש מהם, רף גבוה ביותר של נקיון כפיים. גם אם קשה להשביע את רצונו של הציבור.

''בעניין הזה, חובתנו היא לתת לו דין וחשבון. משה רבינו עליו השלום, מצווה את בני גד ובני ראובן, והייתם נקיים, מהשם ומישראל. אין די בכך, שידיכם נקיות. הצדק צריך גם להיראות, כלפי העם. כך אמרו חכמינו, מלמד שצריך אדם לצאת ידי הבריות כדרך שיוצא ידי שמים. לא רק ניקיון כפיים, אלא גם נראות של ניקיון כפיים. התנהלות שלא ניתן למצוא בה רבב, גם אם מחפשים. זה תפקיד לא קל, אפילו כפוי טובה".

בסיום דבריו ברך הנשיא את השופט עופר גרוסקוף המתמנה לבית המשפט העליון ואיחל לו הצלחה רבה, הנשיא הביע את תודתו לנשיא בית הדין הארצי לעבודה היוצא "שהיושר וההגינות הם נר לרגליו".

הנשיא התייחס למינויה של השופטת החרדית חווי טוקר שהושבעה לראשונה ואמר: "היום אנו זוכים למנות גם הרכב מגוון של שופטים ושופטות, אחת מהם היא שופטת בוגרת בית יעקב. הרכב שמבטא יותר ויותר, את פניה העתידיות של החברה בישראל. חברה מגוונת שכולם נושאים באחריות עליה. זו היא זכות גדולה, לְהַשְׁבִּיעַ אתכם. להשקיף דרככם על העומד להתרחש. אני מאמין בכם, וביכולת שלכם לבצע את תפקידכם ביושר וללא משוא פנים. היו ברוכים".

שרת המשפטים, איילת שקד, אמרה בטקס כי "הוועדה לבחירת שופטים בראשותי שמה לה למטרה לממש את עקרון השיקוף החברתי במערכת המשפט. עוד לא הגענו אל היעד, והאופק עוד רחוק, אך כעת לראשונה -אני מאמינה שעלינו על הדרך הנכונה".

"השופטת חווי טוקר, את עושה היום היסטוריה. אני מקווה ומאמינה שאת כוח החלוץ לפני המחנה, המעיד על ההמשך. את מהווה סמל מעורר השראה, כמי שחתרה באומץ במים סוערים והגיעה אל כס השיפוט בעשר אצבעותיה. כולי תקווה שאחרייך, יגיעו רבות ורבים מבני הציבור החרדי".

השרה בירכה את השופט גרוסקופף למינויו כשופט עליון ואמרה כי "אתה מהווה דוגמא ומופת למקצוע השיפוט - מקצועיות ואנושיות הכרוכים זה בזה ומפרים זה את זה''.

השרה בירכה גם את השופטת ורדה וירט לבנה להשבעתה כנשיאת בית הדין הארצי לעבודה ואמרה "אין לי ספק שלו היינו מניחים קלפי בקרב השופטים ועורכי הדין העוסקים בתחום דיני העבודה, היית נבחרת ברוב מוחץ לכהן כנשיאת בית הדין הארצי לעבודה. האנושיות, המקצועיות, וכמובן המנהיגות, הן תכונות שכל הפוגש בך מבחין בהן מיד''.