אפיית מצות
אפיית מצותצילום: Yossi Zeliger/Flash90
כמאה טון של מצות ו-75,000 בקבוקי מיץ ענבים יחולקו כחלק מחבילות מזון לחג במהלך השבוע במדינות ברית המועצות לשעבר, כאשר המשלוח צפוי לסייע לכ-100,000 יהודים באזורים אלו.

החבילות יימסרו במבצע חלוקה מיוחד לקראת חג הפסח בסיועה של הקרן לידידות בנשיאות הרב יחיאל אקשטיין ובשיתוף עם פעולה עם איגוד הקהילות היהודיות בחבר העמים, בראשותו של לב לבייב.

אחד ממשלוחי המצות המיוחדים הגיעו בשבועות האחרונים שעבר לאודסה שבאוקראינה מישראל והוא צורף למצרכים המקומיים על מנת ליצור חבילות מזון ייעודיות לקהילה היהודית לקראת החג, בשווי של 80$ לחבילה (280 ש"ח), כ-30% מהשכר הממוצע כיום במדינה.

המשלוח נועד לסייע ליהודים המקומיים הנמצאים ברשימות הרווחה ובמצב כלכלי קשה, שלולא החבילה לא היו יכולים לחגוג את הפסח כהלכתו.

משלוח חבילות הסיוע לחג הפסח נעשה בידי הקרן לידידות כבר למעלה מעשר שנים ומגיע למדינות רבות, ביניהן, אוקראינה, רוסיה, אזרבייג'ן, אוזבקיסטן ובלרוס. רכישת המוצרים המקומיים, אריזתם והפצת החבילות נעשים בידי שליחי חב"ד מקומיים, אשר מכירים את הקהילות המקומיות ויודעים מי בקרבן זקוק לסיוע כלכלי מיוחד.

"חבילות המזון שחולקו ליהודי אוקראינה בסיועה של הקרן לידידות הם סיוע נצרך מאוד במצב הנוכחי" משתף הרב פנחס וישצקי, רב ושליח חב״ד מהעיר דונייצק, מהנעשה באוקראינה. "חבילות אלו מגיעות לתושבים יהודיים חסרי כל שחלקם עוד גרים באזורי הקרבות, וכן לאזרחים שאיבדו את מקום מגוריהם וחיים כיום כפליטים. לולא חבילות אלו היו היהודים באוקראינה מציינים את החג מבלי לקיים את מצוות אכילת מצה ומבלי לשתות ארבע כוסות. אנו אסירי תודה לרב יחיאל אקשטיין אשר עושה לילות כימים במטרה לסייע ולעזור לקהילה היהודית באוקראינה".

הרב יחיאל אקשטיין אמר כי ''אחד המנהגים היפים של החג והחשובים בעיני הוא מנהג הקמחא דפסחא. בהגדה של פסח אנו מצווים לדאוג שכל דכפין, כל הנזקק ופושט יד, יזכו לאכול ולחגוג את הפסח כהלכתו. אנו בקרן מקווים להצליח להמתיק את שולחן החג עבור אלפי המשפחות שלהן הצלחנו להעניק סיוע בחג זה.

''הקרן לידידות עושה כל שביכולתה לעזור לקהילות היהודיות הנתונות במשבר ובמצוקה בכל העולם. בבואנו לחגוג את חג הפסח עלינו לדאוג שכל יהודי באשר הוא יזכה לחגוג יחד איתנו את הפסח כהלכתו", הוסיף.