שיפוץ
שיפוץצילום: shutterstock

שיפוץ כשר: שיפוצים לאוכלוסייה החרדית

שיפוץ בית או דירה משקף במידה רבה גם את האישיות וסדר העדיפויות של בעלי הבית. יש המשפצים מתוך רצון להתחדש, יש המשפצים במטרה לעדכן את העיצוב, יש כאלה הזקוקים לשיפוץ בשל הגדלת המשפחה ויש שמשפצים בכלל נכס להשכרה.

שיפוץ בית שנעשה בקרב האוכלוסייה החרדית נושא מאפיינים ייחודיים משל עצמו, המתכתב עם אורח החיים של המשפצים באוכלוסייה זו.

ישנן כמה נקודות עיקריות עליהן יש להקפיד במהלך השיפוץ:

כשרות

כמובן שכל קבלן שיגיע לשפץ בית השייך ללקוח שומר מסורת יצטרך להכיר ולקחת בחשבון את ענייני הכשרות. כך למשל, אם מוחלף המטבח חשוב להקפיד על נושא המרחק בין הכיורים, ולהרכיב גם את תשתיות האינסטלציה בהתאם. בנוסף, במסגרת עבודות החשמל יש להתקין פעמים רבות גם שעון שבת, אשר יחובר ללוח החשמל.
טיפ: כדאי לבחור קבלן שיפוצים בעל חוות דעת מאומתות.

חומרים עמידים וחזקים

בשל העובדה שבאוכלוסייה החרדית רוב המשפחות הן ברוכות ילדים, יש צורך בשימוש בחומרים חזקים ועמידים, שאינם דורשים תחזוקה שוטפת.

ריצוף: בתחום הריצוף האריחים המתאימים ביותר לדרישות הללו יהיו גרניט פורצלן בגימור מאט וריצוף טרצו.

גרניט פורצלן הוא למעשה אריח קרמיקה עם גימור מזוגג, הנחשב לאריח פופולארי למדי משום שהוא עמיד, חזק, אינו סופג ומחירו מתחיל בטווח נמוך.

האריח מגיע בשלושה סוגים של גימורים: מאט, מבריק ולפאטו, שהוא מעין גימור חצי מבריק.

שילוב בין העמידות, המתאימה מאוד לבית בו חיים הרבה ילדים, למחיר הזול הופך את האריח לאחת הבחירות הנפוצות בקרב משפחות מרובות ילדים. באתר שיפוצים פלוס, המחבר בין בעלי מקצוע בתחום השיפוצים ללקוחות, מספרים כי ברוב הבתים בוחרים הלקוחות בגרניט פורצלן לריצוף הבית. שימו לב שלא מומלץ לבחור בגימורים מבריקים בשל העובדה שניתן לראות עליהם לכלוך מהר יחסית. בנוסף, אריחים גדולים במיוחד, דקים מאוד או בצורות לא קונבנציונליות יעלו הרבה יותר.

אריחים מתאימים נוספים הם אריחי הטרצו העשויים מבטון ואגריגטים, הנראים לעין לאחר שיוף בחלקו העליון של האריח. אלה אריחים היכולים להתמודד גם עם עבודה לא מדויקת של רצף, וגם אם מריחת הדבק לא נעשתה על גבי האריח כולו, הוא לא ישבר בקלות - לעומת אריחים אחרים. עוד יתרונות של האריח: מדובר באריחים שאינם דורשים תחזוקה אינטנסיבית מדי ומתאימים לבתים עם ילדים. בנוסף, מדובר באריח בעל התנגדות גבוהה להחלקה ולכן הוא גם בחירה מקובלת במוסדות ציבוריים, בעיקר כאלה המיודעים לילדים כמו בתי ספר וגנים.

במטבח: בהרבה מאוד בתים המטבח עובד שעות נוספות ולכן יש צורך בשיש חזק ועמיד. חשוב לבחור סוג שיש שיהיה עמיד לרטיבות, לחום ולשריטות. שיש מסוג קיסר הוא הבחירה המומלצת, בשל העובדה כי מדובר בחומר סינתטי וחזק שעומד בדרישות המחמירות ומחזיק מעמד שנים רבות.

גם בתחום הנגרות, חשוב להקפיד על בחירה נכונה של ארונות המטבח, כאשר הבחירה המועדפת תשלב בין חוזק ופרקטיקה. החומר שעונה לדרישה זו הוא עץ סנדוויץ' או MDF בציפוי של פורמייקה. הפורמייקה עמידה מאוד לרטיבות ומחזיקה זמן רב. כשמדובר ב-MDF כדאי להשתמש בו באזורים שאינם רטובים, או לבחור ב-MDF מוגן ממים. כמו כן, עץ סנדוויץ' ו-MDF מהווים פתרונות זולים יותר מהעץ המלא.

חומרים שפחות מתאימים לדרישות הללו הם אבנים טבעיות למיניהן, שעלותן יקרה והן דורשות תחזוקה רבה; ריצוף בטון מוטבע שגם הוא אינו פרקטי וסופג הרבה מים ופרקטים - שנשרטים יחסית בקלות ומקבלים פחות באהבה כמויות של מים. נוסף לכף, עדיף להימנע במטבח ממשטח הקוריאן היקר והסופג, או מבוצ'ר עץ הדורש תחזוקה.

עיצוב פנים

אחד הערכים שמלווים את הקהילה החרדית, הוא הצניעות. לכן רוב עיצובי הפנים בבית יהיו צנועים גם הם ויתבססו על קווים נקיים. עם זאת, ישנם כמה דברים שחשוב לדאוג להם במהלך העיצוב:

ספריה – ברוב הבתים ניכר צורך בספריה במיקום מרכזי, על מנת שתכיל את ספרי הקודש של הבית. המיקום המרכזי שתופסים הספרים והספרייה במראה הכללי של הבית הוא אלמנט שגלש מהאוכלוסייה החרדית והדתית גם לאוכלוסייה החילונית. ניתן כיום לראות הרבה בתים המתחילים לגבש עיצוב של חדר ממיקום ספריה גדולה בו.

פתרונות אחסון – במשפחות ברוכות ילדים יש צורך במקומות אחסון רבים לבגדים, חיתולים, מוצצים, מעילים, משחקים וחפצים אחרים של הילדים - כדי שלא יתפזרו ברחבי הבית. לכן, חשוב לדאוג לפתרונות אחסון יעילים: ארונות, שידות, מגירות ופתרונות יצירתיים אחרים לאחסון כל החפצים. כדי שלא לגזול יותר מדי מהחלל ניתן, למשל, "לגנוב" שטח ממסדרון וללכת על ארון חבוי בצבע הקיר. עוד אפשרות היא לעשות שימוש בחללים בלתי מנוצלים כמו מתחת לגרם מדרגות, או בפינות. אפשרות נוספת היא ניצול יעיל של חפצים, למשל מיטות שיש להן ארגז מצעים גדול, כיסא שמשמש גם כקופסא ועוד.

נדגיש לסיום כי בכל סוג של שיפוץ, עם דגשים כאלה או אחרים, כדאי מאוד לבחור בקבלן שיפוצים רק על סמך המלצות של לקוחות קודמים. חשוב ללכת לראות עבודות קודמות של הקבלן כדי לקבל רושם נוסף ולחתום על חוזה מפורט. קבלן שיפוצים טוב ומקצועי המכיר את הדגשים החשובים לכם הוא אחד הדברים החשובים ביותר, שיבטיחו את שביעות רצונכם בסיום התהליך.