הלוי (מימין), איזנקוט והימן
הלוי (מימין), איזנקוט והימןצילום: דובר צה"ל

האלוף תמיר היימן מונה היום (רביעי) לראש אגף המודיעין במקומו של האלוף הרצי הלוי אשר כיהן בתפקיד זה במהלך שלוש וחצי השנים האחרונות.

טקס החילופים נערך בבה"ד 15, במעמד הרמטכ''ל רב-אלוף גדי איזנקוט, מפקדים ובני משפחה.

הרמטכ''ל איזנקוט אמר כי טקס חילוף ראש אגף המודיעין, שבועות ספורים לשנת ה-70 למדינת ישראל, הוא אירוע משמעותי מאוד בעבור צה"ל.

''בשנים האחרונות ראינו את השינויים והתמורות הרבות במזרח התיכון, מפת האיומים משתנה בתדירות גבוהה ואנו נדרשים להתאים עצמנו לתמורות ולאתגרים בסביבה הקרובה והרחוקה, החל מאיראן המוסיפה לנסות ולבסס את אחיזתה בסוריה, דרך מאמצי ההתחמשות של ארגון חיזבאללה ועד למציאות המורכבות בזירה הפלסטינית – המביאה עמה סכנת נפיצות גבוהה ומאיימת לפגוע במרקם החיים הרגיש ובביטחון תושבי האזור", אמר הרמטכ''ל.

לדבריו, כל הצלחה מבצעית של צה''ל, כל מהלומת אש עוצמתית המופעלת על ידי לוחמיו – היא תוצר של חיל המודיעין, ''תוצר של מידע מודיעני איכותי, התרעה במהירות הנדרשת והכרת האויב על דפוסיו.

"בשלוש וחצי השנים האחרונות ניצבת בראש האגף אתה – אלוף הרצי הלוי. תחת פיקודך שיפר האגף את יכולות המודיעין והמערכה בסב"ר ורשם הישגים חורצי גורלות בעבור אזרחי המדינה ובעבור מפקדי צה"ל בכל הרמות ומקבלי ההחלטות הבכירים ביותר בישראל. נשאת בתפקידך באחריות, בתבונה ובאומץ לב ובכך הבטחת את עוצמת המאמץ המודיעיני בשורה ארוכה ונסתרת של תהליכים, שהם חלק בלתי נפרד מעוצמתו של צבא ההגנה לישראל".

איזנקוט הוסיף ופנה בדבריו לאלוף היוצא הלוי ולאלוף הנכנס היימן, ''אתגרים רבים מחכים לך בתפקידך כמפקד פיקוד הדרום. כעת האחריות כבדת המשקל מופקדת בידיך, תמיר. את האתגרים שאנו ניצבים מולם פגשת מקרוב בתפקידיך כלוחם בשטח וכמפקד בכיר, הנדרש להוביל אלפי לוחמים מול איומים משתנים ומורכבים.

''הרמה האסטרטגית והפיקוד הבכיר מוכרים לך היטב ואין בי ספק כי תבצע את התפקיד הרגיש והייחודי בדרכך. אני יודע כי אגף המודיעין נדרש לתבונתך, לחדותך ולעשייתך השקטה והעוצמתית ומאחל לך בהצלחה רבה", כך הרמטכ''ל.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

ראש אגף המודיעין היוצא, האלוף הלוי, אמר כי "בתקופה זו, כבעבר, היווה המודיעין מפה להתמצאות בנבכי המזרח התיכון הסוער – קווי גובה, קורדינטות ולעיתים אף מצפן לניווט בתוך אזור רווי טלטלות, איומים ושאיפות לפגוע במדינת ישראל בזירות השונות. במערכה שבין המלחמות, שבה אנו פועלים מדי יום ולילה, מינון ועיתוי הם מרכיבים חשובים מאוד.

''האם ליזום פעולה, כיצד לבצעה ומתי, כיצד להגיב לפעולת אויב באופן מרתיע אך לא מסלים, כך שישרת את אינטרסי מדינת ישראל בטווח הקצר ולא פחות מכך בטווח הזמן הארוך. במבט לאחור, עמדנו בכך בצורה טובה מאוד, גם אם אינה חפה מטעויות. עמדנו בכך והקפדנו להשמיע הערכותינו בכל מקום נדרש, בפני הפיקוד הבכיר של צה"ל ובפני הנהגת המדינה וברחבי העולם.

''אך לא די בכך, חיזקנו מאוד יכולות פעולה מול האתגרים הסובבים – מודיעין שאינו עוצר בתיאור המציאות, אלא משפיע ופועל למולה – זוהי האחריות לדעת והחובה להשפיע. זאת, רק שמתקיים התנאי ההכרחי – הבנה נכונה של המציאות קודם כל ואחריה שימוש נכון ביכולות אגף המודיעין החשאיות והחסויות, ביכולות הטכנולוגיות השונות, במימד הסייבר ובתודעה''.

לדברי האלוף הלוי, ''אגף המודיעין הוא ארגון טכנולוגי מוביל ביחידותיו השונות, המקדם את צה"ל בחזית היכולות הטכנו-מודיעיניות. בעולם הסייבר, שהעסיק אותנו רבות, התפתחנו רבות. השקענו מאמץ גדול להשגת העליונות במידע ובידע, גיוונו והרחבנו את היכולות בכל צורות הפעולה במימד מתפתח זה. אגף המודיעין מעמיד היום לרשות צה"ל יכולות סייבר מהטובות בעולם. זהו עידן של שיתופי פעולה, מעטות ההצלחות שהן תולדה של עשייה בגוף אחד. נרקמה שותפות עם אגף התקשוב וההגנה בסב"ר, השילוביות בין אגף המודיעין לבין חיל האוויר יוצרת למדינת ישראל מפעל מודיעין ואש שאין לו אח ורע ברמת הדיוק, העדכניות, הגמישות ומהימנות הביצוע.

''יכולת זו עמדה למבחן פעמים רבות בשנים האחרונות ובהצטיינות. אגף המודיעין חבר בקהילת המודיעין של מדינת ישראל ואני גאה מאוד על השותפויות שהצלחנו לבנות בין הארגונים. תמיר יקר, אתה בקיא ומנוסה בעולם הצבאי, יודע לשקול ולהחליט, יודע ללמוד ולנתח. אתה יוצא לדרך עם חבורת מפקדים נפלאה. חווית הפיקוד על אגף המודיעין היא שילוב נפלא בין אתגר להנאה. דע ליהנות מהקושי. הפיקוד על אגף המודיעין הוא מסע אינסופי של למידה והשתפרות", אמר הלוי.

גדי איזנקוט
גדי איזנקוטצילום: דובר צה"ל

ראש אגף המודיעין הנכנס, האלוף היימן, אמר כי "קבלת הפיקוד על אגף המודיעין של צה"ל, מהווה עבורי פסגה מקצועית ואישית. זוהי זכות גדולה ואחריות אדירה. המציאות במזרח התיכון מורכבת ומצויה בשינוי מתמיד. אף שסביר כי משפט זה נאמר על ידי כל אחד מראשי אגף המודיעין בתורו ומתוך כוונה מלאה, הרי שאני מוצא אותו נכון שבעתיים היום כאשר קצב השינוי ועוצמתו הם חסרי תקדים.

''הרצי, בתוך המורכבות הזו, הובלת את אגף המודיעין בשלוש וחצי השנים האחרונות ביד בוטחת והפלאת לנווט את הספינה הגדולה והחשובה הזאת במים סוערים. חידדת את תפקודו העליון של אגף המודיעין כמתאר המציאות ומשרטט העתידים האפשריים ובמקביל, חיזקת את יכולותיו בתחום הפעלת הכוח. מאלה וגם מאלה, יצאו צרכניו של אגף המודיעין, מדרג מקבלי ההחלטות והשותפים הזרים, ועד אחרון הלוחמים בשדה – נשכרים.

''אני מודה לך על שהבאת את אגף המודיעין להישגים חדישים והעלית את רף המצוינות לשיאים חדשים. תודה על החפיפה היסודית והמעמיקה ואיחולי הצלחה בתפקידך הבא כמפקד פיקוד הדרום. אני מצטרף היום למשפחת אגף המודיעין בגאווה ומקבל לידי את הפיקוד בענווה. אתגרים רבים עומדים לפתחנו ואנו נעמוד בהם יחדיו, מתוך עוצמתנו. מעל להכל נציב את האחריות, המהימנות, האמינות והיושרה לנגד ענינו תמיד", דברי היימן.