אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: אייסטוק

שר העבודה והרווחה חיים כץ אימץ הצעה שגיבשו המרכז לעיוור בישראל וגורמי המקצוע במשרדו לחלוקת 50 מיליון ₪ שייעד השר כץ לשיפור רווחת נושאי תעודת עיוור, במסגרת ההחלטה הממשלתית להעלות את קצבאות הנכות.

באמצעות תקנות תע״ס יעודכנו דמי הליווי לנושאי תעודת עיוור שאינם עובדים (דמי ליווי בשיעור של 75%) ויגדלו ב-596 ₪, גידול של 80% בגובה הקצבה, ודמי הליווי המירביים לנושאי תעודת עיוור עובדים (דמי ליווי בשיעור של 100%) יועלו ב-349 ₪ (גידול של 35%), ויעמדו על 1,337 ₪.

כיום מקבלים קצבה ברמה הנמוכה למעלה מ-5,500 נושאי תעודת עיוור בוגרים ומהקצבה המירבית כ-2,000 נושאי תעודת עיוור.

ההצעה מנהיגה מעתה דמי ליווי אחידים בגובה 1,337 ₪ ללא הבדל בין אדם עם עיוורון עובד/לומד לאדם עם עיוורון שאיננו עובד. כמו כן נענה האוצר לבקשת השר חיים כץ להשוות את הגיל המירבי לזכאות לדמי ליווי בין גברים ונשים, שיעמוד כעת על 67, ובכך הנשים בגילאי עבודה שהיו זכאיות לקצבה רק עד גיל 62, יקבלו אותה עוד חמש שנות נוספות.

"מדובר בצעד שישפר את איכות חיי אנשים עם עיוורון. מדובר באוכלוסייה שקופחה במשך שנים וכעת אנו מתחילים לתקן את העוול", אמר השר כץ.

נתי ביאליסטוק כהן, מנכ״ל המרכז לעיוור בישראל, מברך על העליה בדמי הליווי, "מדובר בצעד חיובי ראשון במאבק חשוב שמנהל המרכז לעיוור לביטול האפליה של אנשים עם עיוורון בישראל. מדובר באוכלוסייה שקופחה במשך שנים, וכעת אנו חוזים בצעד שמתחיל לצמצם את העוול ההיסטורי. יחד עם זאת, המרכז לעיוור ימשיך להאבק וממתין להחלטת בית המשפט העליון להשוואת דמי הליווי של נושאי תעודת עיוור לקצבת הניידות".

לקצבאות החדשות יהיו זכאים כל 7,500 נושאי תעודת עיוור ולקויי הראייה הקשים שזכאים כיום לדמי ליווי, עלות הגדלת הקצבאות כ-50 מיליון ₪ בשנה. סה"כ יעניק המשרד קצבאות ניידות לעיוורים בגובה כ-120 מיליון ₪ בשנה. הסיכום הושג בשיתוף והסכמה עם המרכז לעיוור בישראל, ארגון הגג של נושאי תעודת עיוור.

התיקון החדש לגובה הקצבאות צפוי להיכנס לתוקף עם אישור ועדת כספים כבר בחודש אפריל הקרוב, ויחול רטרואקטיבית החל מחודש מרץ.

התיקון המאושר מצטרף לתיקון קודם בדמי הליווי לנושאי תעודת עיוור עליו הכריז השר כץ בחודש דצמבר 2017, שכבר נכנס לתוקף בינואר 2018. אז בוטלה דרגת דמי הליווי הנמוכה ביותר בשיעור של 50% שניתנה ל-750 נושאי תעודת עיוור שהיו זכאים גם לקצבת שרותים מיוחדים מביטוח לאומי, והועלתה ל-75% ללא קשר לזכאות לקצבאות מביטוח לאומי.