דוד רוקני
דוד רוקניצילום: הדס פרוש, פלאש 90

המפקד המיתולוגי של טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, אל"מ (במיל.) דוד רוקני, מצדד ביושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין בויכוח שהתעורר סביב הכוונה לאפשר לראשונה לראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום בטקס.

"טקס המשואות הוא שנים טקסו של יו"ר הכנסת. נתניהו יכול לנאום בטלוויזיה כפי שעשה בעבר, למה להכניס אותו דווקא לטקס הזה?. זה לא בסדר. יש טקסים אחרים בהם נתניהו יכול לנאום, למשל טקס הענקת פרס ישראל", אמר רוקני בראיון לרדיו 103FM.

נזכיר כי ביום חמישי פנה יו"ר הכנסת לח"כים ולכלל עובדי הכנסת במכתב בו הודיע כי לראשונה מאז קום המדינה הכנסת ועובדיה לא יקחו השנה חלק פעיל בטקס הדלקת המשואות.

אדלשטיין כתב, "בימים האחרונים עלתה מחדש ההצעה של יו"ר הוועדה לסמלים וטקסים, השרה מירי רגב, לבצע שינויים מהותיים בטקס הדלקת המשואות המסורתי המתקיים בהר הרצל. אם אכן הדבר יתממש, תהיה זו לראשונה מאז קום המדינה פגיעה באירוע ממלכתי ביותר על לוח השנה, שבעיני רבים הוא מעין מקדש מעט ישראלי. במידה והכנסת לא תהיה המייצגת היחידה בטקס, לצערי הכנסת ואנשיה לא יוכלו לקחת בו חלק".

בהמשך, ביקש אדלשטיין לנמק את החלטתו וכתב, "כמי שפועלים יחד עמי בבית הזה כבר תקופה ארוכה, אני מרגיש שעלי להסביר לכם את ההחלטה.

גלוי וידוע לפניכם שלא לכבודי אעשה ולא לכבוד בית אבא אעשה, אלא לכבוד הכנסת – כדי שלא ירבו מחלוקות בישראל. בכוונת מכוון מעולם לא היה טקס הדלקת המשואות נחלת שבט זה או אחר בחברה הישראלית. הוא אהוב כל כך דווקא מכיוון שהוא מגלה את מה שלפעמים בלהט היומיום נסתר מעינינו: שהחברה שלנו היא רקמה אנושית אחת, שהישגיה הכבירים נובעים מרוח הלכידות שנושבת בה. לכן דווקא הכנסת, בה מתאספים נציגיהם של כל איש ואישה בישראל, בה מיוצגת החברה הישראלית על כל מגזריה, עדותיה וגווניה, היא זו שבאופן מסורתי הובילה את הטקס המיוחד הזה – באחדות, בכבוד ובממלכתיות".

אדלשטיין הבהיר, "אין ספק בעיני כי אם יימחק אופיו הלאומי, תצא האש מן המשואות ותלבה את המחלוקות בינינו, המשוועות למנוחה. לכך לא נוכל לתת יד".

שרת התרבות מירי רגב תקפה בתגובה את אדלשטיין והגדירה את מכתבו, "מכבסת מילים שלא מצליחה להסיר את כתם ההתנגדות המוזרה של אדלשטיין לנאום נשיא המדינה וראש הממשלה בטקס חגיגות ה-70".

בתשובה לטענות מציינת רגב, "טקס המשואות מנוהל ומאורגן על ידי ממשלת ישראל. העובדה שהממשלה כיבדה את יו"ר הכנסת לאורך השנים, אינה הופכת את הטקס לאחד מהטקסים של הכנסת. אותה ממשלה, באמצעות ועדת שרים לענייני סמלים וטקסים בראשה אני עומדת, החליטה השנה - בה אנו מציינים 70 שנות עצמאות, כי יכבדו את המדינה בנאומיהם נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת והמנהיג של המדינה הבכירה ביותר מבין אלו שתגענה".

לדבריה, "בניגוד לנכתב, לא יהיה כל שינוי מהותי ולא ייפגע בכהוא זה אופיו הלאומי של הטקס. להפך - טקס בו יופיעו נכבדים אלה מחזק את אופיו הממלכתי והלאומי. על איזה שינוי מהותי מלין אדלשטיין במכתבו? נאום ראש הממשלה יפגע בממלכתיות? הרי בכל שנה משודרת בסרטון ברכתו של ראש הממשלה. כנראה שליו"ר הכנסת מפריעה נוכחותו הפיזית של ראש הממשלה בטקס ולא נאומו".

"אני שומעת אזרחיות ואזרחים רבים בימים האחרונים - אף אחד לא מצליח להבין את ההתנגדות, ההתנהלות ומכבסת המילים הזו של אדלשטיין, הטוענת כי בהגעת נשיא המדינה וראש הממשלה יש פגיעה בממלכתיות ובאחדות הטקס", הוסיפה השרה.